KNIX med banhoj?

Kanske en dum fråga, men kan man komma till KNIX med en banhoj (ombyggd för race) så länge som den är påställd och har trafikförsäkring eller måste den ha regskylt m.m.?
 

M|cke

New member
Regskylt skall dom allid ha på både knix och storbana, enda undantaget är steg 5-6 :)
Tejpa fast plåten på hojen nånstanns bara så brukar det inte vara något problem och som du säger, påställd och försäkrad.
 
Regskylt skall dom allid ha på både knix och storbana, enda undantaget är steg 5-6 :)
Tejpa fast plåten på hojen nånstanns bara så brukar det inte vara något problem och som du säger, påställd och försäkrad.

Kanon! Funderar på att värma upp på Gröndal i april...
 

Marie

Banned
En intressant fråga är väl hur försäkringsbolaget ställer sig till frågan om en eventuell regress om fordonet i fråga inte varit godkänt vid besiktning på många år, och således belagt med körförbud?

Jag för min del tycker att frågeställningen snarast pekar på att misstankarna att bankörningarna handlar om förtäckt racing med bibehållet försäkringsskydd, blir alltmer välgrundade.
 
En intressant fråga är väl hur försäkringsbolaget ställer sig till frågan om en eventuell regress om fordonet i fråga inte varit godkänt vid besiktning på många år, och således belagt med körförbud?

Jag för min del tycker att frågeställningen snarast pekar på att misstankarna att bankörningarna handlar om förtäckt racing med bibehållet försäkringsskydd, blir alltmer välgrundade.

Avställd just nu, men besiktigad! :)

Kanske är dags med steg 6 på gokartbana!
 

77mats

New member
Kanske en dum fråga, men kan man komma till KNIX med en banhoj (ombyggd för race) så länge som den är påställd och har trafikförsäkring eller måste den ha regskylt m.m.?

Mer information finns under school-fliken men här har du:

SMC har följande krav på dig och din motorcykel inför deltagandet:

Föraren måste ha motorcykelkörkort och egen motorcykel.
Motorcykeln ska vara godkänd att användas i trafik, alltså skattad och besiktigad.
Motorcykeln ska minst vara trafikförsäkrad.

Skyddskläder för motorcykelåkning ska användas.
Alla motorcyklister är välkomna till kurserna, det är bara någon enstaka kurs som kräver SMC-medlemskap.
Alla motorcyklister och deras passagerare kan delta och självklart alla typer av hojar. Instruktörerna anpassar övningarna utifrån dina förkunskaper.

Och som sagt, nummerplåt ska finnas på motorcykeln.
 

enrosabil

New member
En intressant fråga är väl hur försäkringsbolaget ställer sig till frågan om en eventuell regress om fordonet i fråga inte varit godkänt vid besiktning på många år, och således belagt med körförbud?

Jag för min del tycker att frågeställningen snarast pekar på att misstankarna att bankörningarna handlar om förtäckt racing med bibehållet försäkringsskydd, blir alltmer välgrundade.

Att man kör roadracing på amatörnivå och har en dedikerad mc för bankörning behöver väl inte utesluta att man vill träna kurvtagning med nämnda hoj i lägre tempo på en gocartbana? Oavsett vad man gör med sin mc så är det väl bra att bli en bättre förare? Att det sedan är en banhoj pekar väl snarare på att försäkringen inte kommer att användas om föraren skulle få för sig att gå omkull då dessa ofta kostar mer än hojens värde att ens halvförsäkra.
 

stockhaus

New member
Hittade även den här texten på hemsidan, så det är bara att se till att regskylt är synlig (tejpad) och att den är i trafik.

"Motorcykelns registreringsskylt ska vara synligt på MC:n, det är OK att tape denna på kutsen om inget fäste finns. Det är INTE OK att tape över texten på reg-skylten.

När ovanstående är uppfylld, är det Ok att efterföljande racekitta hojen, med diverse crashkåpor, ta bort ljusen, körda på slicks, etc – men, reg-skylten ska finnas min. på kusten."
 

OH-

Member
...att den är i trafik...

Det är dom orden som är viktiga! Då fungerar det försäkringsmässigt mot övriga på och runt banan. Hojen måste alltså vara registrerad (där torde en äkta skylt vara ett bra tecken), påställd, skattad och trafikförsäkrad samt inte belagd med körförbud.

När / om vi tillåter "banhojar" som uppenbart inte skulle klara en kontrollbesiktning (för vägarna alltså) så vilar det ett tungt ansvar på träningsledningen att vår säkerhetskontroll är grundlig, annars tycker jag vi sviker deltagarna.
 

Hampe

Skriver massor!
Hittade även den här texten på hemsidan, så det är bara att se till att regskylt är synlig (tejpad) och att den är i trafik.

"Motorcykelns registreringsskylt ska vara synligt på MC:n, det är OK att tape denna på kutsen om inget fäste finns. Det är INTE OK att tape över texten på reg-skylten.

När ovanstående är uppfylld, är det Ok att efterföljande racekitta hojen, med diverse crashkåpor, ta bort ljusen, körda på slicks, etc – men, reg-skylten ska finnas min. på kusten."

...å hjärtligt välkommen till forumet med detta ditt första inlägg!
Tycker det är underbart med er som går och lurar i åratal mellan registrering och första post.


Hampe
 

enrosabil

New member
Det är dom orden som är viktiga! Då fungerar det försäkringsmässigt mot övriga på och runt banan. Hojen måste alltså vara registrerad (där torde en äkta skylt vara ett bra tecken), påställd, skattad och trafikförsäkrad samt inte belagd med körförbud.

När / om vi tillåter "banhojar" som uppenbart inte skulle klara en kontrollbesiktning (för vägarna alltså) så vilar det ett tungt ansvar på träningsledningen att vår säkerhetskontroll är grundlig, annars tycker jag vi sviker deltagarna.

Det jag ser lite som steg 1 på att bygga banhoj så är det kraschkåpor som åker på, och samtidigt ryker varenda lampa - vilket gör den omöjlig att få igenom en besiktning, i övrigt är det ju mest lagerglapp, oljeläckage, däckmönster, drivpaket och bromsar som kontrolleras på bilprovningen. - alltså samma som på besiktningen för en kurs. Dock tycker jag att den alltid ska vara grundligt utförd, även om jag tror att de som kör banhoj ofta har större koll på sånt än de som kör på hojar för gata - eftersom en missad sådan punkt innebär att det inte blir någon bankörning, och bandagarna är dyra. En hoj man mestadels kör på väg hoppar man ju mest upp på och kör iväg med?
 

stockhaus

New member
Det är dom orden som är viktiga! Då fungerar det försäkringsmässigt mot övriga på och runt banan. Hojen måste alltså vara registrerad (där torde en äkta skylt vara ett bra tecken), påställd, skattad och trafikförsäkrad samt inte belagd med körförbud.

När / om vi tillåter "banhojar" som uppenbart inte skulle klara en kontrollbesiktning (för vägarna alltså) så vilar det ett tungt ansvar på träningsledningen att vår säkerhetskontroll är grundlig, annars tycker jag vi sviker deltagarna.

Det är klart att hojar som ska vara med och köra i KNIX eller steg 1-4 på storbana ska vara i trafik, ha minst trafikförsäkring och vara besiktigad. Sen tycker jag att det är bra att man tillåter lättare modifiering av hojen såsom kinakåpor och att man kan bort blinkers.

//Stockhaus
 
Top