Regskylt skall dom allid ha på både knix och storbana, enda undantaget är steg 5-6
Tejpa fast plåten på hojen nånstanns bara så brukar det inte vara något problem och som du säger, påställd och försäkrad.
En intressant fråga är väl hur försäkringsbolaget ställer sig till frågan om en eventuell regress om fordonet i fråga inte varit godkänt vid besiktning på många år, och således belagt med körförbud?
Jag för min del tycker att frågeställningen snarast pekar på att misstankarna att bankörningarna handlar om förtäckt racing med bibehållet försäkringsskydd, blir alltmer välgrundade.
Kanske en dum fråga, men kan man komma till KNIX med en banhoj (ombyggd för race) så länge som den är påställd och har trafikförsäkring eller måste den ha regskylt m.m.?
En intressant fråga är väl hur försäkringsbolaget ställer sig till frågan om en eventuell regress om fordonet i fråga inte varit godkänt vid besiktning på många år, och således belagt med körförbud?
Jag för min del tycker att frågeställningen snarast pekar på att misstankarna att bankörningarna handlar om förtäckt racing med bibehållet försäkringsskydd, blir alltmer välgrundade.
...att den är i trafik...
Hittade även den här texten på hemsidan, så det är bara att se till att regskylt är synlig (tejpad) och att den är i trafik.
"Motorcykelns registreringsskylt ska vara synligt på MC:n, det är OK att tape denna på kutsen om inget fäste finns. Det är INTE OK att tape över texten på reg-skylten.
När ovanstående är uppfylld, är det Ok att efterföljande racekitta hojen, med diverse crashkåpor, ta bort ljusen, körda på slicks, etc – men, reg-skylten ska finnas min. på kusten."
Det är dom orden som är viktiga! Då fungerar det försäkringsmässigt mot övriga på och runt banan. Hojen måste alltså vara registrerad (där torde en äkta skylt vara ett bra tecken), påställd, skattad och trafikförsäkrad samt inte belagd med körförbud.
När / om vi tillåter "banhojar" som uppenbart inte skulle klara en kontrollbesiktning (för vägarna alltså) så vilar det ett tungt ansvar på träningsledningen att vår säkerhetskontroll är grundlig, annars tycker jag vi sviker deltagarna.
...å hjärtligt välkommen till forumet med detta ditt första inlägg!
Tycker det är underbart med er som går och lurar i åratal mellan registrering och första post.
Hampe
Det är dom orden som är viktiga! Då fungerar det försäkringsmässigt mot övriga på och runt banan. Hojen måste alltså vara registrerad (där torde en äkta skylt vara ett bra tecken), påställd, skattad och trafikförsäkrad samt inte belagd med körförbud.
När / om vi tillåter "banhojar" som uppenbart inte skulle klara en kontrollbesiktning (för vägarna alltså) så vilar det ett tungt ansvar på träningsledningen att vår säkerhetskontroll är grundlig, annars tycker jag vi sviker deltagarna.