Knix Järfälla idag?

BusAnna

New member
Hej. Enligt uppgift på hemsidan är det KNIX på Järfällabanan idag 18-21. Men börjar inskrivningen 18 eller är det körningen som börjar 18? Nån som vet när man bör vara där för att få en plats?
 

@nderz

New member
Hej.
Körningen börjar kl 18.
Det är svårt att svara på när man måste vara på plats för att få en väst men eftersom det är bra väder idag så rekomenderar jag att du är på plats absolut senast 17.00, gärna tidigare ändå. Det brukar bli många som vill vara med när vädret är så här fint.
 

swischmc

New member
Med tanke på vädret och det tryck det varit på tidigare bandagar så skulle jag rekommendera dig att komma tidigare än 17. Inskrivningen börjar 17, men redan då är kön lång. Tyvärr.
Annars är Rörken ett bra alternativ i morgon kväll. Numera är det inte lika stort tryck där, i princip alla som kommer får plats. (observera att jag skrev "i princip", det går aldrig att lova något)

//Lena
 

BusAnna

New member
Vi fick plats idag! =)
Men det var lite kaotiskt, då vi kom hade man gjort en kö av hjälmar. Sen kom nån och sa att alla i röd grupp skulle skriva in sig först, och då gjorde alla en ny kö och jag fick nog en av de sista gröna västarna. Blev lite irriterat där, vilket inte var så konstigt. Lite trist att det ofta verkar vara rörigt eftersom alla är så tacksamma över körningen och instruktörerna, borde gå att styra upp hela eventet så att hela upplevelsen blir 10+.

Men jag fick kanonbra hjälp på banan och är jätteglad för det, så jag kommer imorrn med! =)
 

swischmc

New member
Vi fick plats idag! =)
Men det var lite kaotiskt, då vi kom hade man gjort en kö av hjälmar. Sen kom nån och sa att alla i röd grupp skulle skriva in sig först, och då gjorde alla en ny kö och jag fick nog en av de sista gröna västarna. Blev lite irriterat där, vilket inte var så konstigt. Lite trist att det ofta verkar vara rörigt eftersom alla är så tacksamma över körningen och instruktörerna, borde gå att styra upp hela eventet så att hela upplevelsen blir 10+.

Men jag fick kanonbra hjälp på banan och är jätteglad för det, så jag kommer imorrn med! =)

Många har nog upplevt det lite kaotiskt på Järfälla, speciellt vid inskrivning. Allt har inte satt sig och därför testas olika idéer och förslag för att hitta en bra lösning. Just röd grupp har ofta fått det stressigt att hinna med inskrivning och allt innan första start. Därför testades igår idén att ha en separat kö för bara röd grupp, för att ge dem chans att hinna med allt före start. (Tanken var dock att det inte skulle påverka de som köade för annan färg/grupp.) Ett annat förslag som prövas är att öppna inskrivningen tidigare.

I går blev varken blå eller röd grupp full, vilket ledde till att dessa två grupper slogs ihop. Tanken var bra, det ledde till fyra körpass för alla istf tre. Tyvärr drabbade det deltagare som delade hoj.

Det är bra att kritik kommer fram, så de lösningar som inte fungerar slängs och nya får provas på.

//Lena
inskrivare på Järfälla och Rörken
 
Last edited:

bsajanne

New member
Jag upplevde inte kaoset på Järfälla igår för jag var hemma med målarpenseln i högsta hugg. Men jag har läst inläggen och spinner vidare på den goda idén.

Alt nr 1: Gör en kö till varje färg. Lägg hjälmen i kön. Checka in de i den ordning som de ska köra på banan.
Alt nr 2: Gör en kö till varje färg. Lägg hjälmen i kön. Checka in de i lämplig ordning så att eventuella teorilektioner blir avslutade innan grupp ska ut på körning. Typ, röd först för körning, grön för teori sen blå och gul, eller nåt.

Fördel för "kund". Man ser om gruppen redan är full när man kommer och kan då välja alternativen, bryta ihop eller åka hem.
Nackdelar: Vad vet jag, min arma stackare, jag kör ju bara Ducati och är således van vid italiensk ordning...
 

Yasha

New member
Tack för goda råd och förslag. bsajannes förslag är redan på väg att införas/tillämpas men har inte gjorts fullt ut än. Mest kanske beroende på att det inte varit tillräckligt tydlig styrning därute, men det löser sig framöver.

Det är ff ideellt arbete som utförs och vi försöker hitta sätt att få det att flyta så bra som möjligt utan att ha ett elektroniskt system.

Nytt ställe, lite nya rutiner, vi får det att fungera vartefter. Huvudsaken är att ni får köra. För mig iaf.

/ Veronica, Järfällaansvarig
 

BusAnna

New member
Jag resonerar lite fritt då. Separata hjälmköer låter smart, nackdelen kan ju vara att om den grupp man tänkt köra är full. Då kommer ett antal byta upp till en nivå de egentligen inte är redo för kanske? Fast det kanske man gör om man har traditionell kö också?
Röd grupp verkar dock vara ok att göra egen kö för, den kliver man inte upp i hur som helst.

Sen skulle jag vilja att en informatör finns på plats nån timma innan inskrivning. Där kan man ställa alla frågor man har och få klart besked. Tex hur funkar introkursen, får jag köra mindre som ska gå den, jag har glömt SMC-kortet, får jag köra då, var finns dom där västarna alla pratar om, när är besiktningen osv.
När sekretariatet väl öppnat och kön trycker på så är det inte så lätt för en skrämd rookie att ställa frågor eller veta att man gör rätt/fel.

Till sist, en viktig fråga: Topp om ni härliga frivilliga tar ett snack om könsroller och behandling av killar respektive tjejer. Jag tycker det är en lyx att alla är extra mån om att vi tjejer ska få god hjälp och att fler ska våga, för många tjejer har svårt att ta för sig eller direkt känna sig bekväma i mansdominerade miljöer.
Samtidigt kan det skapa en falsk bild av att tjejer alltid är snäppet mesigare/mindre kompetenta.
Vid inskrivningen till Järfälla skedde en incident, säkert av all välmening, men det blev rätt knasigt. En tjej skulle skriva in sig och hade hört av nån att om man körde Järfälla första gången så skulle man gå grön grupp. Samtidigt kände hon att grön grupp var för långsam för henne. Hon frågade inskrivaren om hon verkligen skulle gå grön. Ja det tycker jag sa inskrivaren. Min kompis förklarade då att det visserligen var första gången på Järfälla, men att hon kört både Tuvängen och Rörken förra året, storbana flera gånger både förra året och detta år. Ja men jag tycker ändå att du ska ta grön säger inskrivaren. Killen som delade ut västar hade redan tagit fram grön väst och trots tjejens förklaring fanns inte heller nån tvekan från honom heller, grön väst. Jag har svårt att föreställa mig att en kille skulle klassats så.
Vi andra tjejer runt omkring blev illa berörda och vi fick faktiskt gå ut för att inte säga nåt i affekt.
Det var fler efteråt som kom fram och hört konversationen som också reagerade.
Till saken hör att killarna såklart inte anmälde sig till grön grupp, även om de flesta av dem aldrig kört Järfälla.

Jag är säker på att ingen menade nåt illa, ibland blir det tokigt ändå. Snackar man om sånt här ibland så kan man också bli medveten om att vi behandlar varann olika beroende på kön, ibland är det rätt ibland fel. Svår balansgång!

Nu blev det fokus på fel, men det övervägande intrycket av era kurser är JIPPIETJOHO! Jag körde igår, jag körde idag, jag kör imorrn, nä skit också, måste vänta flera dagar innan jag får chansen igen! Men jag dyker upp igen, superkul, tack för ert jobb!
 

Yasha

New member
Jag resonerar lite fritt då. ...
Den som till syvende och sist "bestämmer" vilken grupp en deltagare får/bör köra i är inte de som sitter i inskrivningen, utan den som har rollen som träningsledare. Träningsledaren är också den "informatör" som du söker och all övrig "personal" som finns på plats kan svara på de frågor vem som helst har. Är man där för första gången är det lämpligt att rycka tag i någon, det brukar ryckas en hel del i mig när jag är på plats.

Att vi skulle behandla killar/tjejer, män/kvinnor olika i fördelningen av grupp är inte korrekt (jag känner trots allt de som jobbar med inskrivningen) och det är stor skillnad på om någon har upplevt att det var så eller spekulerar pga en händelse. I det här fallet är jag ganska säker på att inskrivaren har uppfattat det här med att "köra första gången på Järfälla" lite tokigt och glömt bort att kontakta träningsledaren istället för att tjafsa/ta beslutet själv. Det löser vi till nästa gång.

Vi gullar alldeles speciellt med tjejer eftersom vi har tjejdagar där killarna inte är välkomna. I övrigt ska det inte särbehandlas, vi är alla motorcyklister.

Vi kan inte göra alla glada och nöjda hela tiden, men vi strävar efter att göra så många så nöjda som möjligt så klart. Vi har begränsat med utrymme på Järfälla och begränsat med tid, men som sagt... vi löser det.

Vi syns den 18 juli nästa gång.

/ Veronica
 

BusAnna

New member
Träningsledaren är också den "informatör" som du söker och all övrig "personal" som finns på plats kan svara på de frågor vem som helst har. Är man där för första gången är det lämpligt att rycka tag i någon, det brukar ryckas en hel del i mig när jag är på plats.

Jo visst kan man "rycka tag i nån" och fråga. Det är dock inte alltid man vet vad man ska fråga eller vem man ska fråga. Det är inte heller säkert att man är så kaxig att man bara stövlar fram till nån som verkar upptagen och börjar ställa frågor. Enklare och bättre att ha ett infobord.
Att vi skulle behandla killar/tjejer, män/kvinnor olika i fördelningen av grupp är inte korrekt (jag känner trots allt de som jobbar med inskrivningen) och det är stor skillnad på om någon har upplevt att det var så eller spekulerar pga en händelse.
Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka ditt svar? Jag var ju där, så jag spekulerar inte. Du var inte där just då, spekulerar du? Kanske bättre att du tar till dig vår upplevelse, stämmer av med teamet att ni tänker på hur vi behandlar varann, sen släpper vi det och går vidare.

Alternativt så frågar man inte efter kritik eller förslag till förbättringar om man ändå vet bättre än de som kommer med förslag?

Men som sagt, det var en liten tråkig händelse men en fin totalupplevelse. Och inskrivningen funkade bättre på Rörken igår, även om den också var lite rörig, dock inte lika rörig.
 

McGregor

New member
Alt nr 1: Gör en kö till varje färg. Lägg hjälmen i kön. Checka in de i den ordning som de ska köra på banan.
Alt nr 2: Gör en kö till varje färg. Lägg hjälmen i kön. Checka in de i lämplig ordning så att eventuella teorilektioner blir avslutade innan grupp ska ut på körning. Typ, röd först för körning, grön för teori sen blå och gul, eller nåt.

Fördel för "kund". Man ser om gruppen redan är full när man kommer och kan då välja alternativen, bryta ihop eller åka hem.
Nackdelar: Vad vet jag, min arma stackare, jag kör ju bara Ducati och är således van vid italiensk ordning...

Jag resonerar lite fritt då. Separata hjälmköer låter smart, nackdelen kan ju vara att om den grupp man tänkt köra är full. Då kommer ett antal byta upp till en nivå de egentligen inte är redo för kanske? Fast det kanske man gör om man har traditionell kö också?
Röd grupp verkar dock vara ok att göra egen kö för, den kliver man inte upp i hur som helst.!

Som Yasha berättar, har vi diskuterat olika köer för olika grupper på Järfälla. Men det kan också "gå fel". Alla deltagare vet inte vilken grupp de ska köra i och då finns risken att, när man kommer längst fram och får reda på att man t ex som nybörjare inte kan köra i Blå grupp, så är Grön och Gul slut.
Att vi började diskutera skilda köer, framförallt för Röd grupp, beror på att det pågår gokartverksamhet till kl 18 och vi kan inte ta in alla hojar i depån före dess. Det blir lite kort om tid mellan anmälan, säkerhetskontroll och när hojarna kan ställas i depån.
Det "problemet" finns inte på Rörken och vi har aldrig sett behovet av skilda köer där.

Sen skulle jag vilja att en informatör finns på plats nån timma innan inskrivning. Där kan man ställa alla frågor man har och få klart besked. Tex hur funkar introkursen, får jag köra mindre som ska gå den, jag har glömt SMC-kortet, får jag köra då, var finns dom där västarna alla pratar om, när är besiktningen osv.
När sekretariatet väl öppnat och kön trycker på så är det inte så lätt för en skrämd rookie att ställa frågor eller veta att man gör rätt/fel.

Det där med information är inte lätt. På Rörken har vi haft många år på oss att fundera över informationen - vad vi ska informera om på plats och hur. Vi vet att de som är nya ibland letar efter info och ändå ibland missar de skyltar och infotavlor vi har. Hemsidan blev förra året uppdaterad med en "Ny på Rörken" resp "Ny på Järfälla". Efter att de sidorna tillkom, har det blivit betydligt färre frågor om rutiner. Men allt går att göra bättre...
Alla med instruktörsväst (samt Depåchef & Träningsledare) bör ha hygglig koll på rutiner eller vet vem som har mest koll. Finns behovet av info bland de som står i kön, får vi se till att vi har informatörer längs kön till anmälningen.

Till sist, en viktig fråga: Topp om ni härliga frivilliga tar ett snack om könsroller och behandling av killar respektive tjejer. Jag tycker det är en lyx att alla är extra mån om att vi tjejer ska få god hjälp och att fler ska våga, för många tjejer har svårt att ta för sig eller direkt känna sig bekväma i mansdominerade miljöer.
Samtidigt kan det skapa en falsk bild av att tjejer alltid är snäppet mesigare/mindre kompetenta.
Vid inskrivningen till Järfälla skedde en incident, säkert av all välmening, men det blev rätt knasigt. En tjej skulle skriva in sig och hade hört av nån att om man körde Järfälla första gången så skulle man gå grön grupp. Samtidigt kände hon att grön grupp var för långsam för henne. Hon frågade inskrivaren om hon verkligen skulle gå grön. Ja det tycker jag sa inskrivaren. Min kompis förklarade då att det visserligen var första gången på Järfälla, men att hon kört både Tuvängen och Rörken förra året, storbana flera gånger både förra året och detta år. Ja men jag tycker ändå att du ska ta grön säger inskrivaren. Killen som delade ut västar hade redan tagit fram grön väst och trots tjejens förklaring fanns inte heller nån tvekan från honom heller, grön väst. Jag har svårt att föreställa mig att en kille skulle klassats så.
Vi andra tjejer runt omkring blev illa berörda och vi fick faktiskt gå ut för att inte säga nåt i affekt.
Det var fler efteråt som kom fram och hört konversationen som också reagerade.
Till saken hör att killarna såklart inte anmälde sig till grön grupp, även om de flesta av dem aldrig kört Järfälla.

Jag är säker på att ingen menade nåt illa, ibland blir det tokigt ändå. Snackar man om sånt här ibland så kan man också bli medveten om att vi behandlar varann olika beroende på kön, ibland är det rätt ibland fel. Svår balansgång!

Nu blev det fokus på fel, men det övervägande intrycket av era kurser är JIPPIETJOHO! Jag körde igår, jag körde idag, jag kör imorrn, nä skit också, måste vänta flera dagar innan jag får chansen igen! Men jag dyker upp igen, superkul, tack för ert jobb!

Jag var inte vid inskrivningen hela tiden så jag vet inte exakt vad som hände hela tiden. Men grundregeln ska vara att den som inte kört Knix förut, börjar i Grön (eller möjligtvis Gul om det är många helt nya). Finns det behov och möjlighet att låta deltagare "byta upp sig" en grupp under kvällen, ska vi göra det. Men det har inte med hastighet att göra, det har med kunskap och färdighet att göra i första hand. Hände nåt annat vid inskrivningen så ska vi förtydliga information till de som sköter det.

På söndag 11 juli kommer vi att tillåta könsdiskriminering på Rörken! Då kör vi vår andra Tjejdag 10-14 och då är du välkommen dit.

Det viktigaste är ändå att du tycker att det är kul och nyttigt och gärna vill återkomma på Knix-körningarna. Sen får vi, med hjälp av dina och andra deltagares synpunkter, finjustera organisation & rutiner. De flesta hojåkarna i landet har trots allt inte ens tillgång till nån bana inom rimligt avstånd.

Roger Söderbom, utbildningsansvarig i SMC Uppsala
 

Tankad

New member
Måste nog hålla med Yasha här.
Har inte alls märkt av någon "könsdiskriminering". Jag själv som kille rådfrågade några instruktörer första dagen på järfallabanan, om de tyckte det var okej att ta gul grupp första gången man körde på banan. Fick svaret att det är en lite "jobbigare" bana och att de starkt rekommenderade mig att ta grön grupp första gången istället. Detta trots att jag var kille och körde "racehoj".

Är det något som är tvivelaktiga ur könssynpunkt är det dagarna då endast tjejer är välkomna. Missförstå mig inte, det är säkert ett jättebra sätt att nå ut till allt fler tjejer som känner sig lite utanför den mansdominerade världen som hojvärlden utan minsta tvekan utgör, men det sänder ut fel signaler. Hur skulle ni kvinnor ta det om vi hade bandagar då bara män fick delta, med motivationen att fler av oss skulle dyka upp då vi känner oss mer bekväma i den miljön och vill slippa det annars förekommande kärringdräbblet?


Jag resonerar lite fritt då. Separata hjälmköer låter smart, nackdelen kan ju vara att om den grupp man tänkt köra är full. Då kommer ett antal byta upp till en nivå de egentligen inte är redo för kanske? Fast det kanske man gör om man har traditionell kö också?
Röd grupp verkar dock vara ok att göra egen kö för, den kliver man inte upp i hur som helst.

Sen skulle jag vilja att en informatör finns på plats nån timma innan inskrivning. Där kan man ställa alla frågor man har och få klart besked. Tex hur funkar introkursen, får jag köra mindre som ska gå den, jag har glömt SMC-kortet, får jag köra då, var finns dom där västarna alla pratar om, när är besiktningen osv.
När sekretariatet väl öppnat och kön trycker på så är det inte så lätt för en skrämd rookie att ställa frågor eller veta att man gör rätt/fel.

Till sist, en viktig fråga: Topp om ni härliga frivilliga tar ett snack om könsroller och behandling av killar respektive tjejer. Jag tycker det är en lyx att alla är extra mån om att vi tjejer ska få god hjälp och att fler ska våga, för många tjejer har svårt att ta för sig eller direkt känna sig bekväma i mansdominerade miljöer.
Samtidigt kan det skapa en falsk bild av att tjejer alltid är snäppet mesigare/mindre kompetenta.
Vid inskrivningen till Järfälla skedde en incident, säkert av all välmening, men det blev rätt knasigt. En tjej skulle skriva in sig och hade hört av nån att om man körde Järfälla första gången så skulle man gå grön grupp. Samtidigt kände hon att grön grupp var för långsam för henne. Hon frågade inskrivaren om hon verkligen skulle gå grön. Ja det tycker jag sa inskrivaren. Min kompis förklarade då att det visserligen var första gången på Järfälla, men att hon kört både Tuvängen och Rörken förra året, storbana flera gånger både förra året och detta år. Ja men jag tycker ändå att du ska ta grön säger inskrivaren. Killen som delade ut västar hade redan tagit fram grön väst och trots tjejens förklaring fanns inte heller nån tvekan från honom heller, grön väst. Jag har svårt att föreställa mig att en kille skulle klassats så.
Vi andra tjejer runt omkring blev illa berörda och vi fick faktiskt gå ut för att inte säga nåt i affekt.
Det var fler efteråt som kom fram och hört konversationen som också reagerade.
Till saken hör att killarna såklart inte anmälde sig till grön grupp, även om de flesta av dem aldrig kört Järfälla.

Jag är säker på att ingen menade nåt illa, ibland blir det tokigt ändå. Snackar man om sånt här ibland så kan man också bli medveten om att vi behandlar varann olika beroende på kön, ibland är det rätt ibland fel. Svår balansgång!

Nu blev det fokus på fel, men det övervägande intrycket av era kurser är JIPPIETJOHO! Jag körde igår, jag körde idag, jag kör imorrn, nä skit också, måste vänta flera dagar innan jag får chansen igen! Men jag dyker upp igen, superkul, tack för ert jobb!
 

Yasha

New member
Jo visst kan man "rycka tag i nån" och fråga. Det är dock inte alltid man vet vad man ska fråga eller vem man ska fråga. Det är inte heller säkert att man är så kaxig att man bara stövlar fram till nån som verkar upptagen och börjar ställa frågor. Enklare och bättre att ha ett infobord.
Alla som jobbar på Järfälla är utrustade med västar. Enkelt att hitta både depåchef och träningsledare med orange väst som det står respektive "namn" på.

Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka ditt svar? Jag var ju där, så jag spekulerar inte. Du var inte där just då, spekulerar du? Kanske bättre att du tar till dig vår upplevelse, stämmer av med teamet att ni tänker på hur vi behandlar varann, sen släpper vi det och går vidare.
Så länge som du baserar din åsikt/synpunkt på hur du anser att en tjej blivit behandlad och inte jämför med hur en kille blivit behandlad i exakt samma sits, är det spekulationer du sysslar med. Det är min åsikt här och nu och i övrigt får det vara. *L*
 

Yasha

New member
Är det något som är tvivelaktiga ur könssynpunkt är det dagarna då endast tjejer är välkomna. Missförstå mig inte, det är säkert ett jättebra sätt att nå ut till allt fler tjejer som känner sig lite utanför den mansdominerade världen som hojvärlden utan minsta tvekan utgör, men det sänder ut fel signaler. Hur skulle ni kvinnor ta det om vi hade bandagar då bara män fick delta, med motivationen att fler av oss skulle dyka upp då vi känner oss mer bekväma i den miljön och vill slippa det annars förekommande kärringdräbblet?
*haha* Allvarligt så har man försökt köra kurser bara för killar, men faktum är att när det annonseras ut så'na, så kommer ni ju inte!:p
 
Top