Klisterlappen på hjälmen

wildstaren

New member
I denna sommar har jag speciellt tittat på hjälmarnas bakparti.Nästan ingen här uppe i norrbotten hade någon lapp.Undrar hur dom tänker eller är de som du själv tänker.Den var ju avsedd för att räddningsmannskapet skulle veta om vederbörande hade någon sjukdom som kunde rädda denne människa snabbare,genom att öppna hjälmen och titta mellan stoppningen och utsidan på den lapp som beskriver vad som skulle behövas.:confused:

Hojkul!

New member
?
Jag har aldrig hört talas om en "klisterlapp" på hjälmen som ger information om hjälmbärarens ev. sjukdom(ar). Kanske något som "lapparna" brukar ha?! ;-) (ironiskt, givetvis).

Skye

Kör Mycket!
iNeQMfyNSOLOx087NnPr.jpg

Det är denna han har eftersökt på hjälmarna.
http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcyklisten/Medical-Card/

Ove 60+

Active member
:confused: Om man inte har någon diagnos så finns väl knappast någon anledning att ha kortet i hjälmen? Däremot om man har t.ex diabetes och använder insulin kan det vara väldigt nyttig information vad man ska titta efter som vårdare. Eller vid hjärtsjukdom eller om man blir knäpp utan medicin eller...

Skye

Kör Mycket!
Jag tyckte ICE delen var det bästa. Kan vara avsvimmad och okontaktbar i en annan del av Europa och vem vill veta först?

Sedan att det kan visa att det inte finns allergier eller reaktioner mot läkemedel så att medicinering kan påbörjas direkt.

Marie

Banned
:confused: Om man inte har någon diagnos så finns väl knappast någon anledning att ha kortet i hjälmen? Däremot om man har t.ex diabetes och använder insulin kan det vara väldigt nyttig information vad man ska titta efter som vårdare. Eller vid hjärtsjukdom eller om man blir knäpp utan medicin eller...

Alltså kan man dra slutsatsen att de flesta norrländska hojåkare är kärnfriska...

Ove 60+

Active member
Jag tyckte ICE delen var det bästa. Kan vara avsvimmad och okontaktbar i en annan del av Europa och vem vill veta först?

Sedan att det kan visa att det inte finns allergier eller reaktioner mot läkemedel så att medicinering kan påbörjas direkt.

:tummenupp Helt rätt! Hmm... kanske man skulle lägga ett donatorkort i hjälmen också? :confused:

wildstaren

New member
De är så att även om du inte har nån sjukdom, de kan inte ambulanspersonalen veta.Har du lappen på hjälmen så tittar dom i kortet och kanske konstaterar att den här mannen inte har något specielt.De är bra att veta för dom.