Klarälven från Sysslebäck

Roman

New member
Hej,
Tänkte ta en tur till Värmland i sommar och då sikta in mig på grusvägar i 1:a hand.
När jag kikar på google maps och man åker från Sysslebäck och ned mot Ekhärad(inte hela vägen hit, men nästan) och inte på den sidan där RV 62 går utan på andra sidan Klarälven. Så ser det ut att vara grusväg. Google maps bilen verkar sluta köra när det blir grus och sedan går det inte att använda sig av street view längre.

Det är säkert någon som har kört denna väg och kan berätta om det är grus och om den är kul att köra på?

Tacksam för alla svar!
Med vänlig hälsning Roman

Ove 60+

Active member
Det är säkert någon som har kört denna väg och kan berätta om det är grus och om den är kul att köra på?

Det var väldigt längesen jag körde den sträckan, men jag tittade på Hitta.se som har mycket bättre kartbild än Goole och där ser det ut som grus. Oavsett om det finns beläggning eller inte så tycker jag att om man kör längs Klarälven eller Frykensjöarna så är "fel" sida alltid roligast att köra. Ha en go tur! :tummenupp

JoHu

New member
Jag åkte från Höljes till Hagfors och körde vägen väster om Klarälven den vägen i somras. Det är grus och asfalt bitvis. Långarakot och högfartsböjar, samt nån tvär böj. Klart bättre än östravägen. Fast hur kul den är på en skala törs inte jag ange....vi har olika referenser..

JoHu

New member
Så där...nu har jag kollat hur jag körde. Från Sysslebäck är det grus ömsom nån asfalts snutt.
Men när du kommer innan Ekshärad och tänkerkorsa 62an till östra sidan (för att slippa 62an) vid Fastnäs/Åstrand så blir det tråkigt asfalt ner till Ekshärad.
Annars kan man ju smita runt vägbommarna söder om Fastnäs och hoppas på det bästa... :) och fortsätta sin resa på grus vilket är roligare!

Jag körde min lillmoppe KTM 690 Enduro r från SMC´s tilltopps resa den vägen hem.
Kan hellre rekommendera att följa länsgränsen Värmland - Dalarna istället. Allmänna grusvägar utan förbudskyltar åkte den norrut för att ansluta till Tilltopps gänget i Höljes....

Hampe

Skriver massor!
Snabbt svar från Trafikverket i annan tråd:

Hej!

Använd denna länk:

https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket

Till höger under ’Dataslag på karta’ (där det står ’Alla’) – välj:

1. Väguppgifter
2. Slitlager

Klicka sen på förstoringsglaset vid ’Zooma till 1:750000’.

I sökrutan till vänster går det sedan att söka på ort, gata/väg mm.

Följer man det receptet så kan man planlägga en veritabel kalasresa!
...och det är glädjande att se hur mycket grus det finns, och att Trafikverket valt grönt för att illustrera gris och RÖTT! för belagda vägar. Precis som det skall vara.

Tack till Trafikverket för snabbt svar, och välkommen till forumet med detta ditt förstainlägg, "Roman"

Hampe

Edit: Men hur bra stämmer kartan egentligen?
Jag ser mycket som på kartan är markerat som grusväg, men som i verkligheten är asfalt.
Surt! Om inte Nationella Vägdatabasen är korrekt, var finns sanningen då...?

Last edited:

JoHu

New member
Edit: Men hur bra stämmer kartan egentligen?
Jag ser mycket som på kartan är markerat som grusväg, men som i verkligheten är asfalt.
Surt! Om inte Nationella Vägdatabasen är korrekt, var finns sanningen då...?

Stämmer sisådär i stort sett. Vägar som är markerade som asfalt men i verkligheten är det riktigt underbart grus och plutt vägar märkta med underbart härligt grus är belagda med den där svart hårda....

Det är väghållaren som skall rapportera.....inte ens Trafikverketspersonal har rapporterat in förändringar på sina egna vägar.

Vägdatabasen är en fint komplement använder den ofta på vägar jag inte kört....

Roman

New member
Tackar! Visste inte om trafikverkets hemsida, men den kommer att komma till användning.