Kläder/hjälm vid resa

sabang

New member
Hejsan

Inför sommarens resa har jag en fråga.
När ni stannar efter vägen för att spatsera runt lite...Var gör ni av era mc kläder?
Kan ju bli varmt att gå runt i skinnstället och stövlarna.
Är man 2 på bågen så får ju inte allt plats i boxen.
Så hur löser ni att säkert sätta fast 2 skinnställ 2 hjälmar och 2 par stövlar???
 

swischmc

New member
Det här är väl inte det optimala svaret, men...

*Det finns mc-byxor med dragkedja, så att det går att göra shorts av dem.
*Parkera nära andra hojar, så är chansen större att hjälmen finns kvar, trots att du inte satt fast den. Jag brukar ställa min under/bredvid hojen - har fungerat hittills.
*Lämna packningen på tex camping/b&b/hotell när du åker och fyll packväskorna med extra skor, lägg stövlar och jacka i dem (alltså packväskorna) när du bytt om.

De mer rutinerade touringrävarna har säker fler och bättre tips. :)
 

Leif H..oj

New member
Något sånt här borde ju funka
........................................................ denna

http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=38761

Jag har och använder DENNA WrapSafe. Dom skulle ha skrivit att den funkar utmärkt att dra genom ärmar på 2 jackor och genom öppningen på integralhjälmar samtidigt å genom nåt på hojen. När man väl kommit på hur man justerar längden, ganska smart, så är den perfekt för hojåkare på resa.

När många mc är parkerade på samma plats brukar alla hänga sina jackor, ryggskydd å hjälmar löst på hojarna, de e liksom många ögon som har koll. MEN varning för att lämna hjälm värd 5-6 000 kr (eller mindre också) på hojen för de åker omkring ungdomar på moppar har mina kompisar blivit varse, å som stjäl hjälmar.
 

Eken87

New member
Hjälmstölder

....MEN varning för att lämna hjälm värd 5-6 000 kr (eller mindre också) på hojen för de åker omkring ungdomar på moppar har mina kompisar blivit varse, å som stjäl hjälmar.

Japp, händer att hjälmar förvinner. Hände mig för två somrar sedan. Och då var det en billig (under 1000 lappen) hjälm som dessutom var fastlåst i MCns hjälmlås, det hjälpte inte. Snorungarna klippte av hakbandet och stack :mad:
 

anderswq

New member
Hej swichmc,

Jag ser att du nämner mc-byxor med dragkedja som går att göra om till shorts. Var hittar man sådana? Har letat.

Anderswq
 

SuperRetard

New member
Jag ser att du nämner mc-byxor med dragkedja som går att göra om till shorts. Var hittar man sådana? Har letat.

Anderswq


Jag har Lindstrands STR allväders.. Vet inte vad modellen heter, men det sitter bra, har bra skydd som faktikst förmodligen sitter så bra på plats som man kan begära av ett allvädersställ (dvs ganska dåligt jämte skinn).

Jag kan ta bort innerfoder vilket också är det vattentäta skottet, utan det drar man lätt bort underbenen och får shorts.

Åker jag nånstans så år jag runt i mina fat-ass shorts (skydd för höfterna), t-shirt och racestövlar. Ser förmodligen helt sinnessjukt ut, men bekvämt och utan massa strul med packning!
 

Leif H..oj

New member
Hej swichmc,

Jag ser att du nämner mc-byxor med dragkedja som går att göra om till shorts. Var hittar man sådana? Har letat.

Anderswq


Avtagbara underben på ex-vis denna modell hos Jofama http://www.jofama.se/motorcycle_wear/product_details.php?cid=8&id=64

lizard1_b.jpg
 

SuperRetard

New member

Provade dem också innan jag köpte STR-stället.

De kanske sitter bättre på nån som är... hrm.. "större". För mig kändes det dock som att de inte höll skydden på plats som de skulle, och att skydden inte var lika "rejäla" som i STR-stället.

Hmm.. Man kan nästan tro att jag gör reklam för Lindstrands här. Kankse ger jag dem det gratis. Jag kör faktiskt STR både i racestället och allväders.. De sitter bra, har hyfsad design (även om de MÅSTE lägge ner alla jävla tribal-mönster på allt, det ÄR inte tufft längre!), är RIKTIGT bra skyddsmässigt och ligger extremt bra i pris. Jag har inte haft ställen så länge så jag vet inte hur livslängden är på dem, men det hänger väl på om man ser till att hålla gummit längst ner eller inte :D!
 

Kjell

New member
Hejsan

Inför sommarens resa har jag en fråga.
När ni stannar efter vägen för att spatsera runt lite...Var gör ni av era mc kläder?
Kan ju bli varmt att gå runt i skinnstället och stövlarna.
Är man 2 på bågen så får ju inte allt plats i boxen.
Så hur löser ni att säkert sätta fast 2 skinnställ 2 hjälmar och 2 par stövlar???

Jag använder katastrofbromsvajer till släpkärra. finns på biltillbehörsaffärer den träs genom öppningen på hjälmen ärmen på jackan mm. den kan ofta fästas under sadeln eller bygellåset.
/ Kjell
 

sabang

New member
Hur gör ni med stövlarna??
Klart...Stövlarna kan man ju lägga i boxen...Men kan bli trångt nog om man har 4 stövlar att trycka ner...
Tycker annars vattentät bag och lås med larm låter som en bra ide...
 

swischmc

New member
Underbart forum det här! :D Jag har tillbringat några dagar utanför den uppkopplade världen och när jag kom tillbaka och läste tråden såg jag att jag fått en fråga om "mc-shorts". Tänkte just svara när jag såg att flera andra redan gjort det. Tack!
Själv körde jag i Lindstrands. De satt bra, men en viktuppgång satte stopp för det... Det finns tyvärr inte mc-kläder i alla storlekar för tjejer. Men, jag får väl skylla mig själv, gå med i anorexiagruppen och vänta några år tills jag kommer i kläderna igen. :eek:
 
Top