Kinnekulle 090807

MP Ducati

New member
Tack för en mkt bra dag i allmänhet. Tack till Peder och Johanna i synnerhet som styrde upp steg 1 och delar av gul grupp på ett föredömligt sätt.

Ta det lugnt där ute så ses vi igen den 21/8-09.:D
Mvh/ Mattias med Multistradan...
 

CB_Tobbe

New member
Tack för en fin instruktion av Peter i steg 3.
Tyvärr så gav inte dom två första passen så mycket p.g.a. för lågt tempo i grön grupp (lugn). Hade anmält mig till gul grupp (medel).

Tycker det är fel att köra högre steg i grön grupp eftersom farten varierar så mycket under dagen med alla nybörjare i steg 1. Om inte personen har speciella önskemål om detta.

Det gör det ganska meningslöst att fortsätta med steg 4.
 
Last edited:

Thundercat

New member
Tack för en fin instruktion av Peter i steg 3.
Tyvärr så gav inte dom två första passen så mycket p.g.a. för lågt tempo i grön grupp (lugn). Hade anmält mig till gul grupp (medel).

Tycker det är fel att köra högre steg i grön grupp eftersom farten varierar så mycket under dagen med alla nybörjare i steg 1. Om inte personen har speciella önskemål om detta.

Det gör det ganska meningslöst att fortsätta med steg 4.

Hej CB Tobbe.

Färgerna på grupperna har inget med stegen att göra. Dessa är enbart en form att fördela deltagarna på. Där grön är den grupp som kör lugnt och sedan kommer gult, blått och rött. Hastigheten i varje grupp skiljer sig från kurs till kurs beroende på de olika deltagarnas tempo. Oftast är tempot i grön och gul likvärdiga.

När det gäller att det är flera steg i varje grupp kommer det sig av att en deltagare som kör steg 3 kan ha ett lugnt tempo likaväl som ett snabbt tempo. Normalfallet är följande:

Grön grupp: Steg 1-3
Gul grupp: Steg 1-4
Blå grupp: Steg 1-4
Röd grupp: Steg 2-4
Avvikelser i detta kan naturligtvis förekomma.
Under dagen eller vid ankomst kan man efter samråd med sin instruktör och huvudinstruktören i varje grupp byta till en annan grupp som kanske passar bättre till sitt eget tempo. Detta är dock något som skall fungera dels med antalet deltagare i grupperna och även utefter vad instruktören anser. Vi har under 2009 blivit bättre på att utnyttjat denna möjlighet mer än tidigare år.

Kände du att du var betydligt snabbare än samtliga i grön grupp? Körde du på 75% av din förmåga när detta inträffade? Vad anser du hade gjort din personliga utbildning bättre av att köra i gul grupp? Hade tempot i gul grupp hjälpt dig genom att du inte behövde koncentrera dig på omkörningar? Tog du upp detta med din instruktör under dagen?

Inga steg är meningslösa bara beroende på att hastigheten är "fel", all träning är bra träning. I steg 4 är det individuell utbildningsplan och säkerligen kommer du inte att hamna (se ovan) i grön grupp. Men om en lugn förare går alla steg och inte ökar sitt tempo, skall denna person avstå utbildning för att man inte skall blanda olika steg i hastighetsgrupperna? Vi ser framtiden an och inser att desto fler personer vi utbildar och som kommer tillbaka till oss år efter år så kommer även steg 4 att förekomma i alla hastighetsgrupper.

Vi hoppas naturligtvis att du kommer tillbaka till oss och kör steg 4. Känner du att du placerats i fel grupp så ta detta med din instruktör, så kommer ni säkerligen överens om en bra lösning som passar dig bättre.

Mvh
Mikael
SMC Väst
 

CB_Tobbe

New member
Jag tyckte mest att jag rullade omkring som en "turistbuss" dom första passen. Det gjorde att övningarna kändes konstiga. Tog upp detta med Peter. Peter hade bara mig som deltagare. Jag brukar köra på 80 procent av min förmåga även på vanliga bandagar. Detta för att hantera olika typer oväntade problem som jag själv osakar (t.ex overlevnadsreaktioner) eller andra deltagare orsakar i min närhet (t.ex tajta omkörningar med dumma spårval )

Ett tips är att dra ett mail till deltagaren där ni byter fartområde (gruppfärg) på, så kan det diskuteras innan kursen. Förövrigt, hur vet ni instruktörer hur snabba steg 1 deltagarna är förutom hur snabba dom tror sig vara i anmälan? Många unga sporthojsförare "vill" kanske vara snabba även fast dom inte är det.

Steg 1 är ju lite speciellt genom deltagarna skall "undersöka" sin mc hur den reagerar t.ex snabb/motstyrning, högfartsbroms m.m. Ofta görs detta genom att överdriva momenten för att bättre känna/förstå funktionen, samtidigt som det kanske är första gången dom kör på en bana, särskilt i långsamma (grön) gruppen. Detta gör att det stundtals blir svårt att träna sitt eget flyt i körningen när 80 procent av gruppen är steg 1 deltagare och omkörnigar måste ske extra stora marginaler på en krokig bana som Kinnekulle.

Mitt förslag är att grön grupp används mer som en ren intro grupp för deltagare i steg 1 som inte har erfarenhet av bankörning. I undantagsfall även andra steg för t.ex customhojar och (125 or på t.ex Anderstorp) och förare med önskemål om extra låg fart. Fördelen är att hastigheten i en sådan grupp ökar kraftigt under dagen när nybörjarna känner sig hemma på banan. Det är även lämpligt att lägga in moment hur omkörningar sker på bästa sätt, säkerhetsrutiner, depå rutiner och flaggning där deltagarna kan diskutera detta med sin instruktör. Dettta förbereder deltagarna för framtida högre steg samt bandagar.

Nästa gång kör kanske killen/tjejen på en vanlig bandag där man måste kunna hantera t.ex depå rutiner själv utan "hemmabyggd" bevakad depåutfart med fartskillnader på 150 km/h. I dessa fall är det lika viktigt att kunna hantera sådana moment som t.ex snabbstyrning för att undvika olyckor.

Jag inser samtidigt att det är jättesvårt att få ihop allt med instruktörer och deltagare i alla fartgrupper och steg.



med vänliga hälsningar
Torbjörn
 
Last edited:

Avarage

New member
En av de absolut största olycksriskerna är stora hastighetsskillnader, det gäller alla fordonstyper (på land som hav) och i trafiken så väl som på bana.

Viktigast är således, eftersom vi vill att deltagrna och instruktörerna inte skall råka ut för olyckor om vi kan undvika det, att vi gör så gott vi kan med att hitta "rätt" hastighetsgrupp (grön, gul, blå, röd) för våra deltagare.

Det är inte lätt, speciellt inte med så många nya människor som vi aldrig sett köra tidigare. Vi har i dessa fall endast den informationen som kommer med anmälan att gå på därför kan det ibland bli deltagare som hastighetsmässigt "sticker ut" från övriga i gruppen.

Målsättningen är att, om det går, flytta honom/henne för att jämna ut grupperna. I vissa fall är det möjligt i andra inte.

Sedan har vi deltagare som vi sett ett flertal gånger köra och därför har rätt bra uppfattning om hans/hennes körförmåga. Dessa är enklare av naturliga skäl. Dvs. här används den samlade erfarenheten av hur hans/hennes körförmåga är och därefter sker en placering i den gruppen vi tror bäst funkar, ibland blir det mindre bra men oftast funkar det.

I regel brukar "konstiga övningar" utföras första 2-3 varven för att därefter återgå till "normal" körning så konstiga övningar som stör borde inte inträffa någon längre tid och definitivt inte under majoriteten av körpassen inte ens för de som går steg 1.

Kommer man ikapp en klunga och inte är bekväm med säkra omkörningar dvs. man blir uppstoppad/hindrad kan man:

1.) Gå in i depå och låta klungan komma längre bort på banan
2.) ...eller, slå av (på rätt ställe) och skapa en lucka så man kan öva i eget valfritt tempo utan att bli störd av framförvarande.

Är man betydligt snabbare BRUKAR inte omkörningar vara ett problem för den som kör om utan mest för de som blir omkörda.

Nyfiken fråga Torbörn:
A.) Vilken/vilka övningar kunde du inte utföra korrekt pga. för lågt tempo de första 2 passen?

Mvh!
// Niklas
 
Top