Kicken fjädrar ej tillbaka?

Tobbe_L

New member
Då var det äntligen dags för nästa problem!
Har en Yamaha SR 400, och helt plötsligt så vill kicken inte fjädra tillbaka och drar man den hela vägen ner fastnar den och ända sättet att få den tillbaka är att lägga i en växel och "backa", rullar man motorcykeln och försöker starta den på genom att släppa kopplingen i tvåan, då får kicken "spel" och bara smattrar fram och tillbaka som en galning tills man står still.

Dessutom känns det som om det lilla handtaget på vänster sida inte har något "motstånd". Alltså det handtag som man använder för att "frilägga" kicken för att ställa in den rätt inför kickstart(tror det är en Yamaha SR grej)

Nån som har en aning vad det beror på? Kicken kopplar liksom aldrig ifrån.
 

OH-

Member
Hmmmm........

Innanför höger motorkåpa sitter själva kickmekanismen, för att komma åt den riktigt tror jag man är tvungen att demontera kopplingskorgen men det kanske är möjligt att göra en preliminär felsökning bara genom att lossa kåpan.

Där inne sitter det ett gäng listiga kugghjul och en eller flera fjädrar. En gissning skulle kunna vara att det helt enkelt är den stora fjädern som skall dra tillbaka kicken som gått av men innan man sett innanmätet är det bara gissningar även om en erfaren person säkert kan gissa bättre.

Spaken på vänster sida styret har inget med kicken att göra (egentligen) utan är en ventillyftare (dekompression) som gör det enkelt att med kicken ställa motorn i rätt läge för start. Dom flesta stampar har sån, antingen manuell eller automatisk.
 
H

honda cbf 500

Guest
Entligen en tråd om en riktig hoj:p:D;)....Det är som du säger -oh- den lilla vänstra spaken är en manuell dekomp. Det sitter en liten ruta vid toppen som visar vit färg när kolven är rätt läge.

Jag har kickat både sr 400 och sr 500 och min bedömning är att på 400:an behöver man inte använda sig av dekompventilen. Det är bara att stampa till. Det kan man dock inte säga om 500:an:D inte jag iaf.

Det är ngn centimeter som skiljer sig i slaglängd mellan 400 och 500 :an.

Sorry TS för att spårade ur lite grann.

//Amir



Hmmmm........

Innanför höger motorkåpa sitter själva kickmekanismen, för att komma åt den riktigt tror jag man är tvungen att demontera kopplingskorgen men det kanske är möjligt att göra en preliminär felsökning bara genom att lossa kåpan.

Där inne sitter det ett gäng listiga kugghjul och en eller flera fjädrar. En gissning skulle kunna vara att det helt enkelt är den stora fjädern som skall dra tillbaka kicken som gått av men innan man sett innanmätet är det bara gissningar även om en erfaren person säkert kan gissa bättre.

Spaken på vänster sida styret har inget med kicken att göra (egentligen) utan är en ventillyftare (dekompression) som gör det enkelt att med kicken ställa motorn i rätt läge för start. Dom flesta stampar har sån, antingen manuell eller automatisk.
 
Top