Kevlarjeans

gundj

New member
Massor av bra tillverkare saknas ju.
Dina testlänkar har en för kraftig bias mot den amerikanska marknaden även om en del brittiska märken finns med.
Bortsett från det är dom riktigt kul att läsa.
Motorrad hade en stor test för ett par år sedan där alla jeansen utsattes för verklighetstrogna olyckor.
Lindstrands befanns vara bäst men flera europeiska tillverkare kom bra till.
Tidningen har tyvärr inte sina tester på nätet men biblioteket har väl tidningen.

Edit: hittade tidningen hemma. PDF,en gjord med telefonen och Genius Scan, så kvaliteten kanske inte är på topp.
https://dl.dropbox.com/u/5724177/17-03-2013 8-02.pdf

Last edited:

kodde

New member
Har ett par Sartso Raw Blue som jag ofta använder när jag pendlar till jobb i Malmö. Tycker de var skönast och snyggast av de jag testat. Var runt och testade de flesta modeller som fanns i butik i Malmöområdet 2011. Äger även ett par Lindstrands Wrap som inte alls är sköna. Det enda negativa med Sarsto jeansen är att de saknar fickor för höftskydd.

bluestretchfs.jpg

http://www.sartso.com/index.php?option=com_content&task=view&id=115&Itemid=137

gundj

New member
Nu när solen tittar fram har jag börjat leta jeans till jobbpendlingen.
Det verkar hopplöst att hitta jeans med både knä och höftskydd samt kevlar-nötskydd och samtidigt i lite längre modell. Är man 195cm så räcker inte 34" långt i benlängd.

Tips?

Last edited:

Kimmo

New member
Har ett par från Handelsboden betalade det fasila priset av 547kr på rea.
Den har fickor för både knä och höftskydd.

hamre

Member
Tack, jag har kollat dom via Powerglides länk, dom verkar bra.
Fick du längden måttbeställd, eller vad valde du för längd? Vilken modell tog du?

Måttbeställde, dom tar ju inget extra för den servicen. De e ju bara att mäta längden från skrevet till foten!
K7 heter modellen jag köpte!

powerglide

New member
Det verkar hopplöst att hitta jeans med både knä och höftskydd samt kevlar-nötskydd och samtidigt i lite längre modell. Är man 195cm så räcker inte 34" långt i benlängd.

Tips?

Jag kör med separata knä/beskydd från Biltema innanför Kevlarjeansen.

Vanliga jeans är ju väldigt lätta att köpa, själv väljer jag 33 - 30 och de passar alltid. När det gäller mc-jeans finns det bara en längd att välja på, varför?

gundj

New member
Försök hitta några som har 36-38 i benlängd så ska du få se på bekymmer.
Men de som hamre tipsar om fixar ju det bekymmret och säkert ditt också.

Galne Dansken

Administrator
Personal
Testade ett par från Lindstrands, perfekta runt maga och rumpa.. Längden var så att knäskydden satt runt mina anklar (dom var låånngaa)..

Fick sedan reda på att det självfallet finns, olika längder också.. Så korta ben fanns till mig!
Och fickor för knä och höft skydd, ingår också..

powerglide

New member
Jag skippar numera de inbyggda knäskydden och spänner på ett par lösa Biltema-skydd under kevlarjeansen istället som även täcker smalbenen.

Då sitter de bättre på plats under färden och skyddar bättre vid en marksyning.