Finns det ingen klok människa på Vägverket, eller politiker i Riksdagens trafikutskott? Att skylta om Sveriges vägar, med förmodligen hundratusen vägmärken, sysselsätta några hundra jurister på verk, myndigheter, länsstyrelser och i kommunerna. Dessa har nu jobbet säkrat för ett tag framöver. Varje kilometer väg ska analyseras, sedan ska besluten om vägarnas fastställda fartgränser prövas, beslutas och stadfästas. Byråkratin är omfattande bakom varje hastighetsbeslut.
Sedan så ska Vägverkets medarbetare ut och skylta om eller sätta upp nya skyltar på nya ställen.
Sedan måste givetvis en informations- och utbildningskampanj genomföras över hela landet och under avsevärd tid genomföras.
Och sedan ska säkert polismyndigheterna intensifiera sin hastighetsövervakning.
Därefter ska 900 plåtpoliser omprogrammeras eller flyttas. Listan kan säkert göras längre.
Vad detta ”kalas” kostar skattebetalarnna berättar inte VV? Men att det inte är miljoner utan miljardbelopp det rör sig om är alldeles säkert.
En självklar fråga är ju om detta är en kostnadseffektiv åtgärd? Vad annat och effektivare i trafiksäkerhetshöjande åtgärder till den enorma kostnaden kan de svenska trafikanterna få för samma pengar?
Vad är alternativen och vad ger dessa för samma summa pengar? Bättre vägar, säkrare vägräcken och mer underhåll av befintliga vägar? Varför tillförs inte miljarder på dessa områden?
Dessutom saknas en miljökonsekvensutredning på beslutets effekter ur ett miljöperspektiv. Skyltarna är av aluminium och beläggningen är av plast och till detta kommer alla fordonskilometer som krävs för att placera ut alla nya skyltar.
Sedan så ska Vägverkets medarbetare ut och skylta om eller sätta upp nya skyltar på nya ställen.
Sedan måste givetvis en informations- och utbildningskampanj genomföras över hela landet och under avsevärd tid genomföras.
Och sedan ska säkert polismyndigheterna intensifiera sin hastighetsövervakning.
Därefter ska 900 plåtpoliser omprogrammeras eller flyttas. Listan kan säkert göras längre.
Vad detta ”kalas” kostar skattebetalarnna berättar inte VV? Men att det inte är miljoner utan miljardbelopp det rör sig om är alldeles säkert.
En självklar fråga är ju om detta är en kostnadseffektiv åtgärd? Vad annat och effektivare i trafiksäkerhetshöjande åtgärder till den enorma kostnaden kan de svenska trafikanterna få för samma pengar?
Vad är alternativen och vad ger dessa för samma summa pengar? Bättre vägar, säkrare vägräcken och mer underhåll av befintliga vägar? Varför tillförs inte miljarder på dessa områden?
Dessutom saknas en miljökonsekvensutredning på beslutets effekter ur ett miljöperspektiv. Skyltarna är av aluminium och beläggningen är av plast och till detta kommer alla fordonskilometer som krävs för att placera ut alla nya skyltar.
Last edited: