En fråga vad är det för fel på vanliga kjedjelås, är de sämre än att nita?
Jan-Olov
Jag har bara svara utifrån mina egna erfarenheter. Jag har tappat kedjan vid två tillfällen.
Första gången svängde jag ut från en mack på E4an - på väg söderöver på semester. Det var tidig morgon, lite trafik men blev nästan påkörd av en lastbil då kedjan brast. Jag hade tur - kedjan la sig bara raklång och fastnade inte. Kedjan lagades temporärt med ett moppe "lås" och najtråd för att kunna ta mig vidare till en mc handlare. 1 dags försening och lite skakig i knäna efter att lastbilen smekt min vänstra sida. Kan tillägga att kedjelåset hade både silikon och klister för att förhindras att åka av.
Efter det bestämde jag mig för att inte köra med kedjelås igen - MEN efter att köpt ännu en hoj förra sommaren och kedjan som då satt på hade kedjelås tänkte jag: Jag kör den nu och byter i vinter, den är ju nyss bytt. Resultat - kedje brott med sprucket motorblock = ny motor, nytt drivpaket, nya ryck utjämnare, säsongen förstörd... dyrt!
Mitt tips: kör aldrig med kedjelås - låt inte snålheten bedra visheten.