Kedjenitare

Majsan

New member
Hepp
Många diskussioner om hur man tar bort kedjan (den lätta biten ;) Men vem i hela världen orkar pressa dit det nya låset ?? Och med vad ? Har ingen lust att slänga ut 1000 spänn för ett verktyg.... Finns några pigga ideér här i etern ?
 

Mathias

Active member
När jag skulle nita om min så pantade jag ett nitverktyg hos en mc-delshandlare. Om du bor i Malmö/Lund så var det hos Addemoto.
 

Majsan

New member
Hepp
Många diskussioner om hur man tar bort kedjan (den lätta biten ;) Men vem i hela världen orkar pressa dit det nya låset ?? Och med vad ? Har ingen lust att slänga ut 1000 spänn för ett verktyg.... Finns några pigga ideér här i etern ?

Hehe, jag svarar själv.
Hojen ställdes på ett strategiskt lämpligt ställe nära en vägg och åkte sen upp på depåstödet, kedjan lades på plats för att kolla längden, bakhjulet togs sen bort och kedjan låg då åtkomlig på en ren skiva på golvet. Sen togs ett rejält löst skruvstäd fram och man fick pressa ihop länken utan bara h.... Hade två små muttrar emellan oxå så nitarna fick glida igenom där.Som tur är går det väldigt trögt så man hann ha koll på att inte gummiringarna pressades ihop och att det lineade ihop med övriga länkar. Sen pallades det upp ordentligt med mothåll mot väggen och nitarna plattades till med ett dorn.
Många kåpor mm plockades ner så jag passade på att tvätta rent där man inte annars kommer åt så lätt. Mycket jobb för en enkel sak men nu kan snön försvinna och våren åter komma !!
Ha det gott
/M
 

Sir urban

New member
Hepp
Många diskussioner om hur man tar bort kedjan (den lätta biten ;) Men vem i hela världen orkar pressa dit det nya låset ?? Och med vad ? Har ingen lust att slänga ut 1000 spänn för ett verktyg.... Finns några pigga ideér här i etern ?

Det är möjligt att köpa ett verktyg för att nita kjedor för ca 250 riksdaler.

/Urban
 

dalis

New member
Jag har hört att man ska kunna använda ett dubbelkoningsverktyg efter en mindre modifiering.
Har inte prövat själv så fråga inte hur.

Dalis

P.S:
Dubbelkoningsverktyg används främst av rörmokaren. D.S.
 

Socio2413

New member
En fråga vad är det för fel på vanliga kjedjelås, är de sämre än att nita?
Jan-Olov

Jag har bara svara utifrån mina egna erfarenheter. Jag har tappat kedjan vid två tillfällen.

Första gången svängde jag ut från en mack på E4an - på väg söderöver på semester. Det var tidig morgon, lite trafik men blev nästan påkörd av en lastbil då kedjan brast. Jag hade tur - kedjan la sig bara raklång och fastnade inte. Kedjan lagades temporärt med ett moppe "lås" och najtråd för att kunna ta mig vidare till en mc handlare. 1 dags försening och lite skakig i knäna efter att lastbilen smekt min vänstra sida. Kan tillägga att kedjelåset hade både silikon och klister för att förhindras att åka av.

Efter det bestämde jag mig för att inte köra med kedjelås igen - MEN efter att köpt ännu en hoj förra sommaren och kedjan som då satt på hade kedjelås tänkte jag: Jag kör den nu och byter i vinter, den är ju nyss bytt. Resultat - kedje brott med sprucket motorblock = ny motor, nytt drivpaket, nya ryck utjämnare, säsongen förstörd... dyrt!

Mitt tips: kör aldrig med kedjelås - låt inte snålheten bedra visheten.
 
Top