Kedjebrytare?

Zopilote

New member
En vinkelslip att slipa av nitskallarna med brukar funka bra. :) Jag tror aldrig jag har sett någon så pass kraftig kedjebrytare som funkar till MC-kedjor.
 

Swedie

Administrator
Personal
Flera MC-affärer jag varit inne hos har en simpel kedjebrytare som fungerar. Det är en enkel manuell version, du skruvar en skruv mot nitarna och de trycks ut på andra sidan. Funkar ypperligt. Se bara till att det är lite grövre saker. Annars lär det väl inte hålla så många brytningar.
 

HonkyTonkMan

New member
Jag skaffade en kedjebrytare för ett par år sedan i samband med ett byte av drivpaket. En varning, det är ingenting för klena varelser! Om inte din omgivning konstant kommenterar din övermänskliga styrka kommer nog brytaren mest att vila i verktygslådan. Dessutom så kan man använda vinkelslipen till så många andra saker. En kedjebrytare är en investering på flera hundra kronor för en sak som är användbar till en sak, att korta av drivkedjor.
 

Svampe

New member
Ska du köpa en kedjebrytare så passa på att köpa en som du kan nita kedjan med.
Motrax gör en som verkar bra.
 

Majk de Bajk

New member
Ska du byta drivpaket, ta vinkelslipen och kapa av kedjan, men lossa muttrarna till dreven först...funkar bra om någon sitter på hojen och bromsar med fotbromsen, då kan du lossa muttrarna.
 

MagnusK

New member
ska du dela på kedjan för att sedan sätta dit den går det att knacka ur nitarna med ett don medans länken du knackar på sitter på ett drev eller liknande med mothåll. Är det en stor tjock kedja använd en vinkelslip för att slipa bort "toppen" på nitarna, sedan är de lätta att knacka ut.

Finns små tryckluftdriva slipar på biltema för 129:- inkl skiva. Funkar utmärkt till detta.

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1004&iItemId=116145
 
Top