Kawa ER-5: Hur fixa förstörd tändningsswitch

Per B

New member
Hej!
I vad jag misstänker är ett misslyckat försök att tjuvkoppla min ER-5 (huvudsäkringen gick) så är flera av kablarna avslitna. Jag skulle kunna försöka löda fast dom igen, men problemet är att jag inte vet vart varje sladd ska gå. Är det nån som har koll på detta?

Helst skulle jag vilja lämna i MC:n på verkstad, men eftersom jag inte kan köra den så blir det så meckigt att ta den till verkstad. Är det nån som har kolla på hur MC-försäkringen funkar (jag har Länsförsäkringar): täcker försäkringen både transport och själva reparationen i detta fall?

Tack på förhand!
/Per

Bilder:

https://www.dropbox.com/s/qwynw4257nct97e/IMG_20160410_200526.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/laartgtw6yly45b/IMG_20160410_200549.jpg?dl=0
 

TMax500

Member
.....Helst skulle jag vilja lämna i MC:n på verkstad, men eftersom jag inte kan köra den så blir det så meckigt att ta den till verkstad. Är det nån som har kolla på hur MC-försäkringen funkar (jag har Länsförsäkringar): täcker försäkringen både transport och själva reparationen i detta fall?.....
Ring dem och fråga. Har du halvförsäkring eller hel så har ett stöld/räddningsmoment i din försäkring. Har du bara trafikförsäkring - då får du skruva och löda själv...
 

Per B

New member
En verkstads manual är det du behöver alltid bra att ha.
Det där fixar du lätt.

Jag har en mekhandbok, men där framgår inte hur sladdarna går. De är ju avklippta precis vid lödpunkterna, så man har inte så mycket att gå på. Men jag får chansa lite helt enkelt. Men jag har ingen el där cykeln står, så jag måste dessutom skaffa en gasdriven lödpenna.

Halvförsäkring har jag, men självrisken är på 3000 kr.

Tack för hjälpen!
/Per
 

Per B

New member
Jag har en mekhandbok, men där framgår inte hur sladdarna går. De är ju avklippta precis vid lödpunkterna, så man har inte så mycket att gå på. Men jag får chansa lite helt enkelt. Men jag har ingen el där cykeln står, så jag måste dessutom skaffa en gasdriven lödpenna.

Halvförsäkring har jag, men självrisken är på 3000 kr.

Tack för hjälpen!
/Per

Jag var för snabb att avfärda att fixa själv: jag har kollat elschemat, och med hjälp av ett mätinstrument har jag nog klurat ut hur det ska kopplas. Dessutom kom jag på att jag ju faktiskt har en inverter och ett rejält fritidsbatteri, så jag kan ju ändå använda min lödstation i garaget. Däremot hittade jag inget lödtenn, så det får bli imorgon kväll jag testar laga.
 

toecutter

New member
Du ser det finns ofta resurser. Dubbel kolla alltid det du komigt fram till fast det verkar rätt. Du fixar det. Lycka till Per B

Meddela gärna om ut gången.
 
Last edited:

Per B

New member
Du ser det finns ofta resurser. Dubbel kolla alltid det du komigt fram till fast det verkar rätt. Du fixar det. Lycka till Per B

Meddela gärna om ut gången.

Fixat, som du skrev så fixade jag det lätt! :) Locket som satt över anslutningarna är dock trasigt, så jag måste försöka fixa nåt annat för att skydda anslutningarna från väder och vind, ska kolla efter en stor krympslang.

Åter igen tack för hjälpen, framförallt uppmaningen till att försöka fixa det själv! :)

/Per
 

toecutter

New member
Kul att höra att det ordnade sig. Tacka inte mig tacka dig själv istället det var ju du som gjorde jobbet.
Tänkt ut hur det skulle vara och allt.

Visst känns det bättre nu när du slipper betala 3000 spänn till utsugarna eller hur. Blir många goa glass strutar i sommar det.
 
Last edited:
Top