Karta över alperna.

Touringloket

New member
Hej!
Nästa vecka bär det av till Österrike o Italienska Dolomiterna för en stor portion kurvorgier! Jag har gps monterad men skulle behöva en bra karta för planering av nästa dags vägval när man sitter på hotellet på kvällen. Någon som har tips var jag hittar bra kartor i vettigt format? Man vill ju inte ha mer packning än nödvändigt! Övriga tips på ställen man absolut inte får missa mottages också tacksamt!
 

OH-

Member
Om det inte är riktiga getstigar man är intresserad av så tycker jag att Michelins kartor är väldigt bra. Kanske behöver du bara deras "Italien nord-ost" efterssom en del av Österrike kommer med på köpet där.

Om du inte har med det redan så rekommenderar jag starkt att köra Stilfserjoch (Passo Stelvio) och i så fall från norr till söder. Kombinera med en hel räcka andra pass på väg österut mot Dolomiterna.

Sen om du skall hem längs den alltid lika "trevliga" autobahn 7 så kan man variera lite med att köra från Imst i Österrike över Hahntennjoch / Weissenbach / Oberjoch-pass. Inte speciellt dramatiskt men lite mysigt innan motorvägseländet.

Nu var det väl klent med snö i vintras? Men ett och annat pass skall fortfarande vara stängt enligt vad som anges på kartan?

Avundsjuk är vad jag blir!
 

Touringloket

New member
Hej Ole!
Jag tackar för ditt svar. Getstigarna hoppar vi över och dina tips kommer vi ta till oss! Vi kör den bekväma varianten med tåg genom Tyskland. Tyskland är ju också fint men inte målet på denna resan så vi lägger milen i alperna istället. Känns alltid skönt att göra någon avundsjuk:D :D

Vänliga Hälsningar Kjell o Mia.
 

OH-

Member
Åkej, då kan ni nog strunta i Imst osv (antar att ni tar tåget till München). Stilfserjoch hamnar ju lite snett oxå då men är värt omvägen :)
 
Top