kardan

H

honda cbf 500

Guest
Hej,

Jag har en fråga angående kardan. Jag är lite osäker på det här underhåll av kardan.

Jag har läst någonstans att det finns en liten mängd olja i kardanen som man byter jämna mellanrum. Jag har även läst att man måste smörja in vissa delar av kardanen med jämna mellanrum, tex splinen.

Är det äldre kardanhojar som man smörjer splinen eller gäller det alla kardanhojar, gamla som nya?

Är det ngn som kan reda ut åt mig?

Mvh

Amir
 

Zopilote

New member
Separat olja har du i de flesta fall bara i slutväxeln, även om jag har för mig att det i vissa fall har förekommit även drivaxel i oljebad. Slutväxelns olja förbrukas inte och slits inte särskilt hårt heller, så den brukar inte kräva så mycket underhåll. (Kan bli dyrt att köra torrt tyvärr, fråga mig inte hur jag vet :eek:)
Alla kardandrivna hojar jag har ägt, har velat ha underhåll av splinesen i mer eller mindre grad. BMW var värst med sin enkelskiviga torrkoppling som också behövde splinesunderhåll. Däremot är själva drivenheten väldigt lättmekad på de flesta hojar, så länge man inte ger sig på att demontera själva slutväxeln.
Hade väldigt gärna haft kardan på Tigern istället för kladdig och underhållskrävande kedja.
 
H

honda cbf 500

Guest
Hur ofta behöver man smörja splinen? Är det tidskrävande underhåll?

// Amir
 

DearHunter

New member
Hur ofta behöver man smörja splinen? Är det tidskrävande underhåll?

// Amir

Nej....det är väldigt enkelt:

http://www.fjrtech.com/getdbitem.cfm?item=36

Så man kan även överlåta det till ngn verkstad som gör det på under en timme.

På min beemer är det underhållsfritt (enligt manualen) men jag brukar ändå kasta ett getöga på det...

Vad gäller Hondan så finns det en nippel som man pressar in lite fett i vartannat år eller så....

Nu går Du och provkör en FJR - Omdedelbums!!

....Inga undanflykter.... vi kan dina knep nu....;)
 
Top