kapell

Passade på när Lidl hade sin mc-vecka i våras och köpte mig ett kapell. Tog det största de hade och tänkte att passar det inte är det ju ingen katastrof - kostnaden var låg och jag kan ju alltid ge bort den. Min tanke var att jag skulle använda den när vintern kommer eftersom jag har varaderon i ett parkeringsgarage och damet på hojarna brevid min (nån körskola som verkar ha lagt ner mc-lektionerna för de har inte rört på dem i alla fall sen april) ser svart och elakt ut! Det vill jag inte ha på min pärla.

Så kom ju snön och även om jag hade tänkt hinna med i alla fall en service till i år så beslöt jag mig idag för att kolla om kapellet passar och det gör det! I paketet liger en liten lapp med användningsinstruktioner och där kan man bland en rad råd läsa:
"Låt inte överdraget sitta kvar längre än 3 dagar i rad. Det finns risk för att det bildas kondensvatten (särskilt vid utomhustemperaturer under 0 grader Celsius) som kan skada lacken."

Jag ser gärna att vintern varar i tre dagar men är medveten om att den eventuellt kan bli lite längre. Är det tillverkarens sätt att garantera sig för alla eventualiteter och jag kan strunta i deras välmenande råd eller ska jag slänga skiten och köpa ett med sk andas-funktion?

Jag kan tillägga att garaget är ett underjordiskt parkeringsgarage utan värme men där det inte kryper under nollan i första taget. ett sånt där det är svalt på sommaren och milt på vintern. Kapellet är tillverkat i polyester.
Magnus
 

Zopilote

New member
Det kan bli kondens under kapellet, ja... Speciellt om temperaturen växlar mellan plus- och minusgrader och det finns mycket fukt i luften. (Bilar som drar in mängder av snö som smälter)
Jag brukade ha (Biltema)kapell på hojen när jag förvarade den ute, fast det var å andra sidan inte vintertid. Jag märkte då iallafall ingen farlig kondens.
Om det bara är damm du vill skydda emot, skulle jag nog mer rekommendera att ta ett dubbelsängslakan eller liknande och slänga över. En annan möjlighet är ju att skaffa ett par "Torrbollar" och ställa under kapellet, så ser du ju rätt snart hur mycket fukt de tar upp.
 

Zopilote

New member
Det kan bli kondens under kapellet, ja... Speciellt om temperaturen växlar mellan plus- och minusgrader och det finns mycket fukt i luften. (Bilar som drar in mängder av snö som smälter)
Jag brukade ha (Biltema)kapell på hojen när jag förvarade den ute, fast det var å andra sidan inte vintertid. Jag märkte då iallafall ingen farlig kondens.
Om det bara är damm du vill skydda emot, skulle jag nog mer rekommendera att ta ett dubbelsängslakan eller liknande och slänga över. En annan möjlighet är ju att skaffa ett par "Torrbollar" och ställa under kapellet, så ser du ju rätt snart hur mycket fukt de tar upp.

edit: Såg att du bodde i Lund... Är vintern verkligen längre än tre dagar där nere? ;)
 
Det kan bli kondens under kapellet, ja... Speciellt om temperaturen växlar mellan plus- och minusgrader och det finns mycket fukt i luften. (Bilar som drar in mängder av snö som smälter)
Jag brukade ha (Biltema)kapell på hojen när jag förvarade den ute, fast det var å andra sidan inte vintertid. Jag märkte då iallafall ingen farlig kondens.
Om det bara är damm du vill skydda emot, skulle jag nog mer rekommendera att ta ett dubbelsängslakan eller liknande och slänga över. En annan möjlighet är ju att skaffa ett par "Torrbollar" och ställa under kapellet, så ser du ju rätt snart hur mycket fukt de tar upp.

edit: Såg att du bodde i Lund... Är vintern verkligen längre än tre dagar där nere? ;)

Kan nog bli uppt en vecka ivästa fall!
Magnus
 
Det kan bli kondens under kapellet, ja... Speciellt om temperaturen växlar mellan plus- och minusgrader och det finns mycket fukt i luften. (Bilar som drar in mängder av snö som smälter)
Jag brukade ha (Biltema)kapell på hojen när jag förvarade den ute, fast det var å andra sidan inte vintertid. Jag märkte då iallafall ingen farlig kondens.
Om det bara är damm du vill skydda emot, skulle jag nog mer rekommendera att ta ett dubbelsängslakan eller liknande och slänga över. En annan möjlighet är ju att skaffa ett par "Torrbollar" och ställa under kapellet, så ser du ju rätt snart hur mycket fukt de tar upp.

edit: Såg att du bodde i Lund... Är vintern verkligen längre än tre dagar där nere? ;)


Torrbollar?
Magnus
 
Top