Kapa vindrutan

Jan Kardan

New member
Hej,

Jag har blivit med hoj efter 19 års uppehåll.

Körde tidigare sport/touring hojar med kåpor som inte var några problem att se över.

Nu när det var dags att ta upp hojkarriären kändes det mer naturligt, med ålderns rätt att välja customstuket.

Jag har dock fått problem med att vindrutan är för hög för mej. Det är Honda orginalruta monterad på en Shadow 750 C4. Jag gillar inte att titta genom rutan, då bilden blir förvrängd genom rutan.

Är det någon som har erfarenhet av att kapa en vindruta? Har funderat på att använda en sticksåg med ett fintandat blad, är tacksam för ideer och tips.

//Janne
 

jan-olovj

Active member
Vore det inte bättre att försöka byta med någon som har en mindre, sätt in en bild här på forumet och kolla, det vore värt ett försök. Vi är många som läser och kanske någon vore intresserad. Synd att spräcka en fin ruta. Vintern är lång så tiden har du.
 

Jan Kardan

New member
Vore det inte bättre att försöka byta med någon som har en mindre, sätt in en bild här på forumet och kolla, det vore värt ett försök. Vi är många som läser och kanske någon vore intresserad. Synd att spräcka en fin ruta. Vintern är lång så tiden har du.

Hej,
Ingen dum idé.
Rutan är en Honda orginal till C4an.
Finns det någon som har en mindre ruta och vill byta så hör av er.

//Janne
 

Ansod

New member
Att kapa en vindruta är inget störe problem. Själv har jag kapat tre. Tejpa upp det område du ska kapa på båda sidorna av rutan. Rita den linje du ska kapa efter och använd en sticksåg med finst blad.Slipa av den med våtslippapper. Att byta med någon annan känns sannolikt säkrare.
 

GeCe

New member
Har också en del erfarenheter av att kapa ned vindskydd och föredrar en kapskiva på en vinkelslip. Du skär lätt efter linjen du ritat på maskeringstejpen utan att gå igenom först så får du en styrning när du sen skär igenom. Är det ett tunnare material i glaset så finns risken att man får en spricka då en sticksåg alltid hugger även med en fintandad såg.

Mvh
 

Ansod

New member
Har också en del erfarenheter av att kapa ned vindskydd och föredrar en kapskiva på en vinkelslip. Du skär lätt efter linjen du ritat på maskeringstejpen utan att gå igenom först så får du en styrning när du sen skär igenom. Är det ett tunnare material i glaset så finns risken att man får en spricka då en sticksåg alltid hugger även med en fintandad såg.

Mvh

Hittils har jag inte haft något problem med huggning vilket kan bero på hur man vinklar bladet eller också är det ren tur. Däremot testar jag gärna vinkelslipen nästa gång (om inte annat är det mer macho).
 

GeCe

New member
Hittils har jag inte haft något problem med huggning vilket kan bero på hur man vinklar bladet eller också är det ren tur. Däremot testar jag gärna vinkelslipen nästa gång (om inte annat är det mer macho).


Det där att det hugger beror nog på vilken tjocklek det är i materialet du sågar i. Men jag upplever att efterarbetet med att får en snygg och jämn kant blir enklare efter vinkelslipen. Under förutsättning att man är stadig på handen förstås.

Mvh
 

Jan Kardan

New member
Det där att det hugger beror nog på vilken tjocklek det är i materialet du sågar i. Men jag upplever att efterarbetet med att får en snygg och jämn kant blir enklare efter vinkelslipen. Under förutsättning att man är stadig på handen förstås.

Mvh


Hej,

Tack föe alla goda råd.

Min ruta är 4mm tjock och jag tror att jag skall testa med att sätta ett fintandat blad i sticksågen och känna på det. Det känns som det är lättare att styra med sticksåg kontra vinkelslip.

Mvh Janne
 
Top