Skinn är bättre än textilkläder ur säkerhetsaspekt
Jo, men hur kan det komma sig att de enda kläder jag hittar som uppfyller ex. EN 13595-1 och EN 13595-4 är textilkläder? Skinn kan vara tunnare och tjockare och av olika djur dessutom, på samma sätt kan textil idag vara bättre än vissa skinnkläder ur säkerhetssynpunkt.
Tappar du hjälmen så är den värdelös. Du måste köpa en ny.
Jag skulle vilja se oberoende tester som visar att det förhåller sig så. Min logik säger mig det att om hjämen ska klara en smäll i 50km/h med mitt grishuvud inuti så är sannolikheten stor att hjälmen klarar av att gå i golvet någon gång tom. Den är väl knappast gjord av glas?
Om du målar hjälmen så förstörs den
Jo polykarbonathjälmar från 70-talet hade ju sådana problem. Men dagens material som hjälmarna är gjorda av? (tror inte det)
Ett klistermärke förstör hjälmen
ännu mindre troligt än ovanstående, känns det som
Det är förbjudet att måla hjälmen eller sätta på klistermärken
Är det så? Vilken lagtext/lagrum
På 80-talet var det förbjudet med hojar som hade mer än 100hk
Var inte det bara en överenskommelse mellan handlare, inget lagkrav?
Hjälp mig gärna med dessa om ni har några mer fakta om detta. Skulle gärna vilja veta mer
Jo, men hur kan det komma sig att de enda kläder jag hittar som uppfyller ex. EN 13595-1 och EN 13595-4 är textilkläder? Skinn kan vara tunnare och tjockare och av olika djur dessutom, på samma sätt kan textil idag vara bättre än vissa skinnkläder ur säkerhetssynpunkt.
Tappar du hjälmen så är den värdelös. Du måste köpa en ny.
Jag skulle vilja se oberoende tester som visar att det förhåller sig så. Min logik säger mig det att om hjämen ska klara en smäll i 50km/h med mitt grishuvud inuti så är sannolikheten stor att hjälmen klarar av att gå i golvet någon gång tom. Den är väl knappast gjord av glas?
Om du målar hjälmen så förstörs den
Jo polykarbonathjälmar från 70-talet hade ju sådana problem. Men dagens material som hjälmarna är gjorda av? (tror inte det)
Ett klistermärke förstör hjälmen
ännu mindre troligt än ovanstående, känns det som
Det är förbjudet att måla hjälmen eller sätta på klistermärken
Är det så? Vilken lagtext/lagrum
På 80-talet var det förbjudet med hojar som hade mer än 100hk
Var inte det bara en överenskommelse mellan handlare, inget lagkrav?
Hjälp mig gärna med dessa om ni har några mer fakta om detta. Skulle gärna vilja veta mer