Kan någon förklara denna hoj?

UglyJazz

New member
Det var lite olyckligt att den som startade tråden "hängde ut" någon oskyldig stackare och hävdade underförstått att denne har kass smak när det gäller mc...

A: Jag tycker det är olämpligt att diskutera vad den ena eller andra har för smak.
B: Ekipaget är det sannerligen inget fel på. Om syftet var att dra blickarna till sig, då ska byggaren ha all cred för det. Han har lyckats.
C: Sidvagnar väcker alltid lite extra uppmärksamhet, dom är speciella att köra, men,
D: Som Ellge sade: Hä ä ingen ide att förklara för den som inge begrip...

Vi vill ha högt i tak men startandet av denna tråd var överkurs och gränsfall på smaklöst av den som gjorde det...

P-O Noren

New member
Att prata nedvärderande om andras hojar eller på annat sätt bete sig respektlöst är och har alltid varit tabubelagt inom biker-kretsar.

Finns ju några oskrivna regler som inte ska överträdas:
Kommentera inte hur nån är klädd, ser ut, eller luktar
Rör inte någon annans hoj
Snacka inte skit om nån annans hoj
Snacka inte skit om en annan klubb

Personligen ser jag inget fel i den uppförandekoden

Lejonell

New member
Levnadsregler.

Att prata nedvärderande om andras hojar eller på annat sätt bete sig respektlöst är och har alltid varit tabubelagt inom biker-kretsar.

Finns ju några oskrivna regler som inte ska överträdas:
Rör inte någon annans hoj
Snacka inte skit om nån annans hoj
Snacka inte skit om en annan klubb

Personligen ser jag inget fel i den uppförandekoden

Dessa vettiga regler kan ju även översättas till bilister och oskyddade trafikanter.

Rör inte någon annans kvinna
Snacka inte skit om nån annan
Rita inga bilder på mohammed. :)

DearHunter

New member
Saxat från nätet.

Jantelagen

Jantelagen, tio satiriska "budord" som fördömer småstadens avundsjuka och provinsialism, formulerade av Aksel Sandemose i hans roman En flykting korsar sitt spår (1933). Jante var Sandemoses namn på barndomsstaden Nykøbing på Mors i Danmark.

Jantelagen

1. Du skall icke tro, att du är något.
2. Du skall icke tro, att du är lika god som vi.
3. Du skall icke tro, att du är klokare än vi.
4. Du skall icke tro, att du är bättre än vi.
5. Du skall icke tro, att du vet mer än vi.
6. Du skall icke tro, att du är förmer än vi.
7. Du skall icke tro, att du duger något till.
8. Du skall icke skratta åt oss.
9. Du skall icke tro, att någon bryr sig om dig.
10. Du skall icke tro, att du kan lära oss något.

Skönt att OS finns så att man kan vara bäst i världen när man sitter i soffan :D ;)

Last edited:

Marie

Banned

Vad som gäller i biker-kretsar ger i varje fall jag blanka hundan i.
Reglerna inom de kriminella gängen får dessa ha för sig själva.

Lejonell

New member
Orka....

Vad som gäller i biker-kretsar ger i varje fall jag blanka hundan i.
Reglerna inom de kriminella gängen får dessa ha för sig själva.

Hmm Vad är en "BIKER" för dig?
En biker borde väl vara någon som kör/gillar motorcykel. Då bör du vara en biker.
En biker är väl någon som gillar samhörigheten med andra bikers.
Tror du passar in där oxå
En biker är väl mån om sina vänner?
Tror du är det oxå.

Skulle det vara okej för dig om man pratade skit om dig och dina motorcyklar?
Skulle det vara okej att du pratade skit om andra och deras motorcyklar?
Om så är fallet tycker jag att du skall söka dig bort från MC livet.
Eller varför inte bort från allt?
Att vara en trevlig medmänniska och behandla andra med respekt är väl så det skall vara? Har väl inget med bikers eller icke bikers att göra.

Kriminella bikers finns och dom har betydligt tuffare regler än de som nämnts här.

Marie

Banned
Hmm Vad är en "BIKER" för dig?

En "Biker" har alltid varit medlem i, eller stödjare av HA, Bandidos eller någon annan kriminell organisation härstammande från USA.

Alla vi övriga är motorcyklister.

Motorcykel är ett etablerat begrepp på svenska, och motorcyklist bör vara det tillämpade ordet för oss. Se t.ex. vad SMC betyder.

Och påstås någonting vara regler för "Bikers" så sätter jag en ära i att bete mig precis tvärtemot.

Last edited:

Lejonell

New member
Okej då vet jag din åsikt Marie, och respekterar den.

För att återgå till ämnet som denna tråd handlar om...

Snygg bild på guldvingen.
Nån mer som har motorcykel som väcker uppmärksamhet eller är kontroversiell?

Last edited:

tersan

New member
För att återgå till ämnet som denna tråd handlar om...

Snygg bild på guldvingen.
Nån mer som har motorcykel som väcker uppmärksamhet eller är kontroversiell?

Nja, ursprungsfrågan från TS var vari tjusningen med en extrautrustad guldvinge ligger.

För egen del undrar jag detsamma, och lägger till att vi i tråden tassat runt frågan om när en motorcykel inte längre är en motorcykel? ;) En del fordon med två hjul ligger nog närmare bilhållet, eller?

P-O Noren

New member
Nja, ursprungsfrågan från TS var vari tjusningen med en extrautrustad guldvinge ligger.

För egen del undrar jag detsamma, och lägger till att vi i tråden tassat runt frågan om när en motorcykel inte längre är en motorcykel? ;) En del fordon med två hjul ligger nog närmare bilhållet, eller?

En guldvinge beter sig som en motorcykel på vägen och ger samma känsla som alla andra motorcyklar. Finns många motorcyklar som jag inte kan tänka mig att äga, men jag skulle aldrig häckla en annan motorcyklist för sitt val av hoj.

Slutsatsen i förlängningen av ditt resonemang blir ju att de som äger en guldvinge som är utsmyckad inte är välkomna på träffar och andra mc-evenemang eftersom de kör "bil".

Att hålla på och peka ut andra mc-ägare och häckla dem på ett SMC-forum är ju rent ut sagt dåligt. Finns ju andra forum som har det som specialitet istället.

Blåflagg

New member
Häckla??

En guldvinge beter sig som en motorcykel på vägen och ger samma känsla som alla andra motorcyklar. Finns många motorcyklar som jag inte kan tänka mig att äga, men jag skulle aldrig häckla en annan motorcyklist för sitt val av hoj.

Slutsatsen i förlängningen av ditt resonemang blir ju att de som äger en guldvinge som är utsmyckad inte är välkomna på träffar och andra mc-evenemang eftersom de kör "bil".

Att hålla på och peka ut andra mc-ägare och häckla dem på ett SMC-forum är ju rent ut sagt dåligt. Finns ju andra forum som har det som specialitet istället.

Men snälla nån.:confused: Det har väl inte häcklats om Guldvingen eller dess ägare utan det har ställts en fråga om "meningen" med ett ekipage som har fler hjul är personbilar och som skiljer sig markant mot genomsnittet av motorcyklar i Sverige. Jag hävdar fortfarande att ett sådant fordon kommer att genererar frågor, synpunkter etc och kan man inte ta det så kanske man skall köra på natten i mörkret :cool:

Kör själv GS och vad heter det då?? Traktor, jordbruksredskap etc etc Jag trivs med min maskin och jag tror att Guldvinge ägaren gör det också. Man behöver inta ta allt sååååå allvarligt;)

Roma55

New member

Lägg av, klart vi måste kunna häckla varandra, Det är ju bland det roligare inslagen när man står i garaget och ljuger om prestanda och häcklar varandra för Mc-val.
Hur mycket skit tror du inte jag får som kör BMW :D.

Hellman

New member
Finns nog en gedigen samling på detta forum som häcklar en sporthoj på samma sätt. Men det kanske är mer OK?

Förstår TS fråga. Ska man baxa runt på ett ekipage i militar "slutövningsstil" kan man f-n lika gärna köpa en husbil och slippa bli blöt i regn.

Se så, kom igen och ge präktiga svar, vet att de finns gott om dom här.

Marie

Banned
Mmmmmm.... Jag undrar just om inte det för framförande av det avbildade ekipaget krävs nån kombination av behörigheterna A, D och E ?? ;)

lucifer

New member
det är klart man måste kunna få skoja om saker och ting bara man inte är elak och dumm min fru kör guldvinge och den brukar alltid stå ivägen i garaget nä jag skall ut med min hoj en honda vf1100c då brukar hon säga ta min istället men jag har bara abece kort så jag får väl inte köra den hon därimot har abecede så hon kan köra den hihihi allt för husfriden

Ove 60+

Active member
:confused: Undrar: Den här aktuella hojen är utlagd på blocket till försäljning. Hur kan den här tråden och den här debatten påverkat priset?? :confused:

NoMekk

New member
:confused: Undrar: Den här aktuella hojen är utlagd på blocket till försäljning. Hur kan den här tråden och den här debatten påverkat priset?? :confused:

Påverkan på priset vet man väl inte förrän den är såld. Men helt klart har annonsören fått större uppmärksamhet :)

Nästa gång jag har en annons på Blocket skall jag be en kompis att starta en tråd här :rolleyes:

Koopid

New member
"Biker är en benämning för en person tillhörig motorcykelburen subkultur från åtminstone 1970-talet. En biker är företrädelsevis en person som äger och kör en chopper eller en bobber, till skillnad från en person som kör en caféracer som istället kan kallas till exempel knutte eller rocker"

Har ingenting att göra med att bryta mot lagen...

Jag älskar för övrigt ekipaget, inte alls min stil men riktigt roligt.

990 Adventure

New member
Underbar

Japp,jag tycker den är underbar,väldigt långt i från vad jag åker på men ändå visar den klart o tydligt att här kommer det ett ekipage som ägaren verkligen har lagt ner tid på och troligtvis är både nöjd o stolt över,helt annat än när jag kommer,visserligen kan dom flesta förstå att jag gillar min hobby några kommer tycka det ser fränt ut med en skitig hoj o lycklig gubbe på medans andra kommer undra vad är det för tjusning med det där.
Om jag haft en snyggare o mer orginell hoj skulle jag lagt upp den här.
Kanske skulle vi skapa eller väcka liv i en sådan tråd där vi talar om varför vi kör just den typ av hoj vi gör.
Jag kör 990 adv för jag älskar mc åka o grusvägar,:p
kommentera gärna ,men nedvärdera inte andras åsikter eller syn på livet.