Kan man byta ljuddämpare?

Micke J

New member
Hej


Jag har en Honda CB1300 -05:a som lät så där så jag bytte originalljuddämparen till en Hurric utan cat. Nu blir jag lite orolig och lite fundersam när jag läser om Dynojet POWER COMMANDER, i reklamen påstås det att:

Ifall du inte justerar om bränsleblandningen i samband med byte av avgas-system (och eventuellt annat luftfilter) går din motor alldeles för magert. Den är inställd från fabrik för att klara EU-reglerna gällande avgasutsläpp och ljudnivå. Denna in ställning blir för mager ifall du ej kompenserar bränsleblandning och hojen kommer gå allmänt dåligt på de flesta varvtal och risk för motorskador. Detta gör du enkelt och säkert med en en POWER COMMANDER.

Nu går ju min hoj skit BRA så på den punkten är det inga problem, men kan det bli motorskador? Skall jag för att vara på den säkra sidan byta tillbaka till originalröret till jag får råd att köpa ett dynojet kit och tona hojen?

Tack Micke
 

Zopilote

New member
I de allra flesta fall, behöver du INTE bestycka/mappa hojen om du bara öppnar upp på ena sidan. Om du däremot byter både avgas och insug skall hojen justeras därefter.
Ett enkelt sätt att kolla bestyckningen är att titta på stiftens färg. Kör gärna en fullgasrepa först och slå av hojen med nödstoppet direkt, så ser du om den går för magert vid de omständigheterna.
Min CB1300 gick alldeles utmärkt med Akrapovic och orginalfilter.
 

adrian_vg

New member
Har du förutom ett slipon, också ett öppnare filter? Om ja på båda, bör du mappa om.

Om du bara har ett slipon, eller bara ett öppnare filter behöver du vanligtvis inte mappa om.

Har själv ett slipon på min nuvarande hoj, och vanligt pappersfilter - denna är omappad. Har dock köpt in ett K&N-filter och undersöker marknaden för en PC3:a.

Min förra VFR, med förgasare, hade både slipon och öppnare filter, men var inte dynojet-kitad, för den gick så rikt ändå...
 

Triumph int

New member
Vill du vara säker så måste du kolla hur den förbränner,
via stiften eller hos nån som har grejer för mätning.

Det är inte säkert att din hoj är som alla andras.
 

Triumph int

New member
Ja precis nått sånt.

För om likadana hojar dra olika mycket så är det ofta
insprutningen det beror på.

Om hojen går bra och drar så lite den ska, då är det mycket
pengar som ska ut innan bromsbänken och sliponet är betalt.

Min sprint skulle behöva mer luft och högre ljud,
men det är inte värt pengarna.
 

steelis

New member
Har du förutom ett slipon, också ett öppnare filter? Om ja på båda, bör du mappa om.

Om du bara har ett slipon, eller bara ett öppnare filter behöver du vanligtvis inte mappa om.

Har själv ett slipon på min nuvarande hoj, och vanligt pappersfilter - denna är omappad. Har dock köpt in ett K&N-filter och undersöker marknaden för en PC3:a.

Min förra VFR, med förgasare, hade både slipon och öppnare filter, men var inte dynojet-kitad, för den gick så rikt ändå...

PC-V som gäller nu :)
 

Micke J

New member
Tack till er alla som svarat

Efter kontroll av tändstift, så var det bara att först plocka bort luftfiltret och sen åkte Hurric ljuddämparen, snyft. Men nästa år när man sparat hela vintern då åker grejorna och ett dyna jet kit på.

Som sagt tack för era råd, Micke
 

Triumph int

New member
Vid varje förändring på insug eller avgas så ändras gashastigheten genom förbränningsrummet.

Om man har en motor som ligger på den lite snåla sidan i bränsle- luftblandningen så gör en
förändring det så att blandningen kommer alldeles för lågt och då bränner man ventiler och
kanske smälter en kolv.

Så för att vara på den säkra sidan så mappa om hos en handlare som kan köra hojen samtidigt.
 
Top