Kan inte köra upp med min cykel - eller?

Erik_S

New member
Hej, alla. Detta är mitt första inlägg, mycket beroende på att jag är på väg att ta A-körkort till våren. Cykeln är däremot redan anskaffad. Höstpris, finanskrispris samt en i mitt tycke allt för uppumpad begagnadmarknad gjorde att jag slog till. Cykeln är på 649 kubik och presterar max 47 kW. Min första tanke var att övningsköra och köra upp med min cykel, men nu när jag läser bestämmelserna runt alla A-klasser verkar det som om det inte funkar. Så här sorteras cyklarna in i olika körkortsklasser:


A1 (lätt motorcykel)
motorcykel vars motor har en slagvolym av högst 125 kubikcentimeter och en effekt av högst 11 kilowatt.

A (begränsad effekt)
motorcykel som har en effekt av högst 25 kW och ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,16 kW/kg.

A (obegränsad effekt)
motorcykel som har högre effekt än 25 kW eller ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som överstiger 0,16 kW/kg.


Utifrån ovan hamnar min cykel i klass A, dvs den har högra effekt än 25 kW. Allt gott tänker jag, men då stöter jag på följande krav på vilken typ av cykel som man minst måste ha i uppkörningen för de olika klasserna:


Behörighet A (obegränsad):
* Motorns slagvolym får inte understiga 700 cm³.
* Motorns effekt får inte understiga 35 kW.

Behörighet A, (begränsad):
* Motorns slagvolym får inte understiga 375 cm³.
* Motorns effekt får inte överstiga 25 kW.
* Förhållandet effekt/tjänstevikt får inte överstiga 0,16 kW/kg.

Behörighet A1:
* Slagvolymen på en lätt motorcykel får inte understiga 120 cm³.
* Motorns effekt får inte överstiga 11kW.

Enligt ovan kan jag inte köra upp till klass A (obegränsad) med min cykel, fast det är i denna klass min cykel tillhör. För jag förstår kraven som att båda villkoren måste vara uppfyllda, dvs även om min cykel överstiger 35kW så har den färre än 700 kubik. Jag kommer att övningsköra privat med min cykel, jag kommer att köra den i några år framöver - vad är det som hindrar mig att köra upp med den? Kan någon ge mig ett rationellt svar och kanske förslag vad jag kan göra.

mvh

/Erik
 
De rationella skälet till att du inte kan köra upp på den hoj du köpt har du angett på et mycket tydligt sätt i ditt eget inlägg. För att förändra det får du nog engagera dig politiskt i trafiksärkerhetsfrågor och driva dina krav ensam eller tillsammans med andra som delar din mening. Den processens längd medger sannolikt inte att du kommer ta ditt körkort inom det närmaste året.

Alternativen är att skaffa en annan hoj att löra upp på. Antingen kan du köpa en eller så tar du kontakt med en trafikskola för att använda dig av deras - mot betalning givetvis. Har du ändå tänkt ta lektioner är det kanske det enklaste sättet. Det tredje alternativet är att du hittar någon som vill låna ut sin privata hoj för att du ska köra upp på den.
Magnus
 

lime

Skriver inte
Det finns motsvarande i nästan alla uppkörningsregler. För lastbil finns t.ex. bestämmelser över hur stor den måste vara, på samma sätt som för motorcykel. Så även om en liten Mercedes-lastbil kräver C-körkort så är det inte säkert att man får köra upp med den.

Det man måste skilja på här är fordonsklassificering och körkortsbehörighet. Att ett fordon kräver ett viss körkortsklassificering gör inte automatiskt att denna får användas för att köra upp.
 

Erik_S

New member
Tack för inläggen. Jo, jag förstår att olika typer (tyngd, effekt, mer?) av cyklar kräver olika kompetenser. Men jag tycker att det är konstigt att en cykel (Kawasaki Versys - ingen extrem cykel på något sätt - snarare tvärtom) helt plockas bort från tillgängliga cyklar vid uppkörning. Särskilt när det finns cyklar på långt fler kubik som säkerligen är tröttare och mindre "farlighetsbenägna" än min cykel, men som ändå kvalificeras som uppkörningskandidater för A obegränsat.

Men gränser måste väl dras någonstans, och det var otur (bättre att skriva otur än bristande uppmärksamhet.. :eek:) att min cykel befinner sig just under en sådan gränsdragning.

Med tanke på framväxten av effektstinna mellanklassare; är gränsdragningarna huggna i sten eller håller de på att diskuteras? För lite tokiga är de allt.

mvh

/Erik
 

lime

Skriver inte
Med tanke på framväxten av effektstinna mellanklassare; är gränsdragningarna huggna i sten eller håller de på att diskuteras? För lite tokiga är de allt.

Det man måste tänka på är att körkortsklasserna skall alla ESS-anslutna länder + ett gäng till (alltså alla de som har en någorlunda gemensam körkortsstandard) komma överrens om.

Klassificeringen av fordon är en nationell fråga. Det som klassas som tung motorcykel i ett land behöver inte vara det i ett annat. Nu är det i princip så i hela EU ändå.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Erik S: Du har råkat ut för ett problem som mängder av svenska motorcyklister drabbas av varje år. Detta är inget påhitt från EU, utan en svensk regel. Vad jag vet finns det inget land i Euorpa som kräver ett provfordon på mer än 700 kubik för A-behörighet. SMC har under tio år försökt få 700-kubikkravet struket från Vägverkets föreskrifter utan att lyckas. Senast ifjol var frågan uppe.
Sitter just nu och läser en remiss från Näringsdepartementet om införande av det tredje körkortsdirektivet. 2013 kommer körkortsreglerna att ändras, bl a så att A2 (mellanklass) får ha en högre effekt (35 kW). Dessutom kommer man att kräva minst 600 kubik för provfordon vid A-körkort. Idag finns inget kubikkrav från EU överhuvudtaget.
Jag kommer givetvis att försöka igen med nya argument för att få kubikgränsen sänkt till 600 kubik. Ansvarig person för mc-körkort på Transportstyrelsen Maria Åkerlund. Maila gärna henne med kommentarer om varför kubikgränsen bör ändras: maria.akerlund@transportstyrelsen.se
 

Smartswede

New member
Jag kommer givetvis att försöka igen med nya argument för att få kubikgränsen sänkt till 600 kubik. Ansvarig person för mc-körkort på Transportstyrelsen Maria Åkerlund. Maila gärna henne med kommentarer om varför kubikgränsen bör ändras: maria.akerlund@transportstyrelsen.se

Varför en 600cc gräns? Är det inte vettigare med effekt och eventuellt viktgräns?

Vad händer med alla de 600or som formellt är 1-5 kubik under att egentligen vara en "riktig" 600 ?

Mailar henne asap :)
Är en regel jag tyckt varit udda under alla år och jag fått så mycket frågor om (och direkta dumförklaringar av våra lagstiftare vilket är synd). Förstör så mycket vad gäller respekten för andra regler.
 

Smartswede

New member
Sådär... She got mail :)

" Hej Maria!

Varför är fortfarande motorvolymkravet på min 700cc vid uppkörningen för att ta tung motorcykel kvar?
Finns det något bra tekniskt skäl till att det är kvar?

Varför motarbetar ni gemensamma regler för MC inom EU?

Är det dags att införa minsta skostorlekskrav vid anställningsintervjuerna för att få jobba på Transportstyrelsen? (För att undvika personer är under 15 år och inte har utbildning får jobb hos er.) Logiken är densamma.

Enda rimliga är väl en min. effekt och eventuellt en min. vikt?

Denna regel om min 700 är något som väcker många frågor bland både gamla och nya motorcyklister och tyvärr enda vi svarar inom BMW-klubben och SMC är att beslutsfattarna nog är lite bakom flötet. Att ni varken har kunskap eller förståelse om det ni fattar beslut om.

Det finns många som köpt en tung motorcykel för att övningsköra med och sedan inser de inte får köra upp med den. Det är ingen rolig uppgift att berätta för dem att de får köpa en ny eller hyra och lära sig en annan MC bara för uppkörningen. För de kan inte köra upp varken för mellankort eller tungt på den de har.

Tyvärr så innebär regeln att många motorcyklister även struntar i andra regler som har viktiga skäl bakom sig. Så borde det inte vara men det är så de flesta fungerar. Oseriösa regler skadar efterlevnaden av andra.


Hojjhälsningar
Anders Rimstedt

/Aktiv funktionär i BMW-klubben och SMC Väst "
 

Esquire

New member
Varför en 600cc gräns? Är det inte vettigare med effekt och eventuellt viktgräns?

Vad händer med alla de 600or som formellt är 1-5 kubik under att egentligen vara en "riktig" 600 ?
De flesta nya hojar som ligger strax under 600cc är ungefär sportmaskinerna (R6, CBR 600, ZX-6R och GSX-R600), några modeller från Honda och Suzuki GSR600 (599,4cc :p). Plus så klart en hel del äldre maskiner. Vart man än sätter gränsen så kommer det att vara några hojar som landar precis under gränsen.

En gräns på t.ex. minst 600cc och 50hk skulle öppna upp för en hel massa lättkörda twinnar och radfyror med en cylindervolym på kring 650cc. Samtidigt som stånkor på 40-50hk som är lite väl lättkörda inte skulle godkännas som provfordon.

Tänk dig att kunna köra upp för tung mc med t.ex. en Kawazaki ER-6N med ABS-bromsar. Det skulle ju vara som att segla igenom provet på en moppe istället för att brottas med någon tio år gammal sur Honda CB750. :D

En gräns på 700cc är i dagsläget lite svår att motivera. Hade det funnits fler vettiga hojar på kring 750cc så skulle det varit lättare att förstå. Som det är nu så blir det ett ganska stort hopp från de trevliga hojarna på kring 650cc och upp till ca 900-1000cc.
 

lime

Skriver inte
Men Esquire... R1:an är ju en perfekt första hoj. Har jag hört. *ironi av*

Jag håller med om att det regelverket kan uppfattas som konstigt men jag förstår samtidigt att det måste vara så. Det skulle vara nästan omöjligt för inspektörerna från VV att lära sig att bedömma och se på en hojs beteende hur den framförs om alla tunga hojar skulle tillåtas. Med dagens regler så blir det iaf en begränsning på antalet hojar att kunna.

Vet t.ex. att inspektörerna inte riktigt gillar att man kommer med en BMW R1100S... Den ser inte ut att göra som de förväntar sig.
 
Top