Kan ej få växel efter att ha vart undanställd.

Ampo

New member
Hej!

Jag behöver få lite lite hjälp med idéer om vart jag ska börja.
Min gamle mor har efter några års uppehåll bestämt sig för att börja köra igen , främst då SMC-kurser just för att det är roligt.

Hennes motorcykel har stått förvarad i ett svalt garage och blivit uppstartad varje år men ej körd.
Problemet som nu uppståt är att det inte går att lägga i växel, den är fast i neutral.
Växelpedalen går att röra både upp och ner, men just där man förväntar sig att det ska klicka till och växeln ska gå i blir det istället stumt.
Detta gäller både när den är igång och avstängd och oavsett om kopplingen är intryckt eller ej. Den är även rullad fram och tillbaka utan framgång.

Modellen är en Suzuki xf650 freewind.

Tacksam för tips!
 

gundj

New member
Kopplingslamellerna har antagligen klibbat ihop, skulle tro att det ger sådan effekt.
Jag är en torrkopplingsperson så vi får hoppas på förslag från någon med våtkoppling.
Förmodligen är det bara att plocka ur kopplingen och göra rent och ihop med det igen.
Se bara till att dokumentera noga hur lamellerna sitter.
Finns säkert filmer på nätet om hur man gör.
 

Ampo

New member
Kopplingslamellerna har antagligen klibbat ihop, skulle tro att det ger sådan effekt.
Jag är en torrkopplingsperson så vi får hoppas på förslag från någon med våtkoppling.
Förmodligen är det bara att plocka ur kopplingen och göra rent och ihop med det igen.
Se bara till att dokumentera noga hur lamellerna sitter.
Finns säkert filmer på nätet om hur man gör.

Men en växel brukar ju tex gå att lägga i och ur när en motorcykel är avstängd oberoende av om man har kopplingen inne eller inte. Kan lamellerna vara en påverkande faktor ändå?
 

OH-

Member
Men en växel brukar ju tex gå att lägga i och ur när en motorcykel är avstängd oberoende av om man har kopplingen inne eller inte. Kan lamellerna vara en påverkande faktor ändå? ?

Nej, kopplingen kan inte vara det som helt hindrar att växlarna går i om man rullar hojen eller snurrar på hjulet. Så det är lite av ett mysterium.
Min tanke går till oljan. Om den är flera år gammal och i värsta fall lite sur eftersom hojen startats men inte körts rejält så kan den vara dålig och det kan ha rostat i växelmekanismen. Bäst vore nog att riva växellådan men ett sista hemmaförsök vore kanske att varmköra, tömma ur den gamla oljan, fylla ny och sen varmköra igen. Om det är rost kan nog tyvärr diverse lager vara kass...
 

Ampo

New member
Nej, kopplingen kan inte vara det som helt hindrar att växlarna går i om man rullar hojen eller snurrar på hjulet. Så det är lite av ett mysterium.
Min tanke går till oljan. Om den är flera år gammal och i värsta fall lite sur eftersom hojen startats men inte körts rejält så kan den vara dålig och det kan ha rostat i växelmekanismen. Bäst vore nog att riva växellådan men ett sista hemmaförsök vore kanske att varmköra, tömma ur den gamla oljan, fylla ny och sen varmköra igen. Om det är rost kan nog tyvärr diverse lager vara kass...

Tack för svar, jag var lite rädd för att detta skulle kunna vara en orsak till problemet. Ska låta den varmköras ordentligt imorgon och så gör jag ett oljebyte.
Återkommer med resultat!
 

Ampo

New member
View attachment 8079

Tyvärr verkar växeltrumman gått fast i blocket. Den går ej att rubba.
Har knackat på den med förhoppning om att det ska lossna så pass att man ska kunna motionera upp den, men ingen lycka.
Någon som har ett bra förslag om åtgärd?
 

F800ST

Member
Låter som en demontering av hela lådan är enda utvägen för att kunna inspektera och ev byta delar som gått sönder eller rostat.
 

hojuffe

Hojuffe
Kanske kan du fylla morton med Diselolja och låta den va i några dagar. Har själv provat det på kolvar som suttit fast i cylindrar mmed gott resultat.
 
Top