Kampanjdagar!

Maria Nordqvist

Super Moderator
:) Äntligen är alla platser klara i hela landet för SMCs manifestation mot trafikförsäkringsreformen. Du hittar samtliga på:http://www.svmc.se/templates/Ordinary.aspx?id=1498
Där finns också diverse material att ladda ner och använda av distrikten. Idag har ett pressmeddelande skickats till media runt om i landet i frågan.
Du kommer väl till en plats nära dig och visar vad du tycker?
Glad påsk!

Tyrannosaurus

New member
Tillägg i argument

Det är mycket bra att SMCs argument mot trafikförsäkringsskatten även inkluderar texten:

"Orättvisor i allmänna socialförsäkringssystemet
En så principiellt viktig omläggning av det svenska allmänna socialförsäkringssystemet måste ses i större genomtänkt sammanhang än att bara lyfta ur en grupp; trafikanterna."

Just detta är en principiell viktig del eftersom det med all sannolikhet t.o.m. är lagstridigt att behandla samhällsgrupper olika och exludera en viss speciellt nämnd samhällsgrupp (fordonsförare/ägare) från det allmänna socialförsäkringssystemet.

Då detta inte bara drabbar motorcyklister som grupp utan samtliga fordonägare i landet borde SMC söka samarbete med både Motormännen, KAK och åkeribranschen och tillsammans som organisationer lämna in en KU-anmälan mot regeringen. Detta kan iofs vänta till efter manifestationen och regeringens ev. svar. Men vid negativt eller uteblivet svar bör en KU-anmälan absolut lämnas in.

Marie

Banned
Sluta Vara Så Flata!

Jag kan inte längre hålla tyst!

Jag tycker att man på många håll i landet TOTALT fuskar bort det här med manifestation mot trafikförsäkringsreformen!

Vad hjälper det att man samlas på perifera orter t.ex. Degeberga och Hörby för Skåne eller 24:ans servicecenter /en öde mackanläggning/ i Drakabygget (löjligast av alla och faktiskt också Skåne!) för Halland, Touringbutiken för Dalarna mm???:confused:

Det som borde göras vore att "formellt spontant";) kl 12.00 köra till statsministerns tjänstebostad i Stockholm (för A,B,C,D och U län) - OKEJ Stockholmsarrangemanget är ju nästan det enda som verkar rätt tänkt i hela SMC-listan, men borde samordnas med kringliggande län för riktigt massiv effekt - Götaplatsen i Göteborg (Västra Götalands samt nordligaste delen av N-län) Stortorget i Malmö för oss Skåningar, och för ej uppräknade områden Residenset i respektive residensstad, och EFFEKTIVT korka till centrum i respektive stad.

Allt prat om att söka tillstånd etc. är ju vanlig dum-svensk flathet. En sådan här sak är bara att GENOMFÖRA. Vi är ju trots allt bara ute och åker på en lördagsrunda, eller hur?
Inte attan söker franska bönder tillstånd att tippa tonvis ruttna grönsaker utanför franska nationalförsamlingen eller presidentpalatset, de BARA GÖR DET!

Givetvis bör man tipsa andra motororganisationer också, några hundra jänkebilar t.ex. skulle komplettera det hela ganska effektivt.

Att sedan SMCs Generalsekreterare naturligtvis måste vara mycket ovetande och förbluffad över spontaniteten i de djupa mc-leden är ju en annan sak...

/Marie - gammal hederlig moderatpolitiker som inte ställer upp på de "nya" moderaternas tossigheter

Last edited:

Ducatista

New member
Jag kan inte längre hålla tyst!

Jag tycker att man på många håll i landet TOTALT fuskar bort det här med manifestation mot trafikförsäkringsreformen!

Vad hjälper det att man samlas på perifera orter t.ex. Degeberga och Hörby för Skåne eller 24:ans servicecenter /en öde mackanläggning/ i Drakabygget (löjligast av alla och faktiskt också Skåne!) för Halland, Touringbutiken för Dalarna mm???:confused:

Det som borde göras vore att "formellt spontant";) kl 12.00 köra till statsministerns tjänstebostad i Stockholm (för A,B,C,D och U län) - OKEJ Stockholmsarrangemanget är ju nästan det enda som verkar rätt tänkt i hela SMC-listan, men borde samordnas med kringliggande län för riktigt massiv effekt - Götaplatsen i Göteborg (Västra Götalands samt nordligaste delen av N-län) Stortorget i Malmö för oss Skåningar, och för ej uppräknade områden Residenset i respektive residensstad, och EFFEKTIVT korka till centrum i respektive stad.

Allt prat om att söka tillstånd etc. är ju vanlig dum-svensk flathet. En sådan här sak är bara att GENOMFÖRA. Vi är ju trots allt bara ute och åker på en lördagsrunda, eller hur?
Inte attan söker franska bönder tillstånd att tippa tonvis ruttna grönsaker utanför franska nationalförsamlingen eller presidentpalatset, de BARA GÖR DET!

Givetvis bör man tipsa andra motororganisationer också, några hundra jänkebilar t.ex. skulle komplettera det hela ganska effektivt.

Att sedan SMCs Generalsekreterare naturligtvis måste vara mycket ovetande och förbluffad över spontaniteten i de djupa mc-leden är ju en annan sak...

/Marie - gammal hederlig moderatpolitiker som inte ställer upp på de "nya" moderaternas tossigheter
Du har många åsikter men ställer ju inte upp själv och hjälper till.
På lokal nivå sker allt SMC-arbeter på idéell basis, ofta är det 5-10 pers som ställer upp och gör allt jobb medan distriktens medlemmar knappt ens närvarar.
Ska kampanjerna ge genomslagskraft, oavsett var de arrangeras, MÅSTE ALLA ställa upp.

Hur vore det om du slutade snacka och istället agerade?

Marie

Banned
Du har många åsikter men ställer ju inte upp själv och hjälper till.
På lokal nivå sker allt SMC-arbeter på idéell basis, ofta är det 5-10 pers som ställer upp och gör allt jobb medan distriktens medlemmar knappt ens närvarar.
Ska kampanjerna ge genomslagskraft, oavsett var de arrangeras, MÅSTE ALLA ställa upp.

Hur vore det om du slutade snacka och istället agerade?

Nu är du faktiskt dummare än jag trodde.:D

Inte fan lägger jag ner något jobb när ni i SMC Skåne bestämt så vansinniga platser att bedriva kampanjen på. Det är ju fullständigt bortkastat! DEGEBERGA!, EKERÖDSRASTEN! .... Jag kan bara skaka på huvudet och skratta.

Detta kan bara vara ett resultat av ömfotat hänsynstagande till lokala klubbars arrangemang där SMC är livrädda att trampa på tårna. Att ta hänsyn till lokala arrangemang är tydligen viktigare än den för oss alla så viktiga trafikförsäkringsfrågan. Jag kan bara säga tvi vale för sådan missriktad hänsyn.

Last edited:

Ducatista

New member
Nu är du faktiskt dummare än jag trodde.:D

Inte fan lägger jag ner något jobb när ni i SMC Skåne bestämt så vansinniga platser att bedriva kampanjen på. Det är ju fullständigt bortkastat! DEGEBERGA!, EKERÖDSRASTEN! .... Jag kan bara skaka på huvudet och skratta.

Detta kan bara vara ett resultat av ömfotat hänsynstagande till lokala klubbars arrangemang där SMC är livrädda att trampa på tårna. Att ta hänsyn till lokala arrangemang är tydligen viktigare än den för oss alla så viktiga trafikförsäkringsfrågan. Jag kan bara säga tvi vale för sådan missriktad hänsyn.
Det handlar inte om att inte våga trampa någon på tårna.
Istället har vi valt platser där vi vet att det kommer att vara mc-folk på plats och passar på att utnyttja dessa arrangemang. Dessa är också av varierande art för att passa de flesta (rally & mc-marknad).

Om de nu inte passar dig är du välkommen med egna förslag. Förutsatt att du själv också ställer upp, för det är ju alltid lätt att påpeka vad andra ska göra.

Nea

New member
kampanjdagen

Hej

Nu har jag suttit och läst en hel del som du skrivit, kan påpeka att ibland och då menar jag ibland har du en bra tanke bakom det du skriver. Denna gång tycker jag du är helt ute och turnerar.

Vi är som sagt ideelt arbetande killar och tjejer och tycker vi gör mycket gott för vårt SMC....sluta klaga på oss och gå med i styrelsen så kan du ju komma och lägga fram alla dina "bra" förslag.

Vi har styrelsemöte på sönd i Hässleholm hos Lille Mats mc kl 10,00
Du är välkommen att föra fram dina åsikter då.

MVH Nea:rolleyes:

Marie

Banned
Det handlar inte om att inte våga trampa någon på tårna.
Istället har vi valt platser där vi vet att det kommer att vara mc-folk på plats och passar på att utnyttja dessa arrangemang. Dessa är också av varierande art för att passa de flesta (rally & mc-marknad).

Om de nu inte passar dig är du välkommen med egna förslag. Förutsatt att du själv också ställer upp, för det är ju alltid lätt att påpeka vad andra ska göra.

Hej

Nu har jag suttit och läst en hel del som du skrivit, kan påpeka att ibland och då menar jag ibland har du en bra tanke bakom det du skriver. Denna gång tycker jag du är helt ute och turnerar.

Vi är som sagt ideelt arbetande killar och tjejer och tycker vi gör mycket gott för vårt SMC....sluta klaga på oss och gå med i styrelsen så kan du ju komma och lägga fram alla dina "bra" förslag.

Vi har styrelsemöte på sönd i Hässleholm hos Lille Mats mc kl 10,00
Du är välkommen att föra fram dina åsikter då.

MVH Nea:rolleyes:

Tydligen har jag missförstått det hela?

Kampanjdagen handlar alltså inte om att väcka opinion utåt, utan bara om att stå och klappa varandra på ryggen och tycka synd om oss själva?

I så fall tycker jag att den är helt meningslös.

<off topic>För vad den saken beträffar, har jag inte den minsta avsikt att syssla med ideellt arbete. Att jag skulle vara så korkad att jag kom på den idén har jag förhoppningsvis aldrig gett sken av? Det får de som är dumma nog att vilja syssla med, göra helt utan konkurrens från min sida.

Att ni dessutom förlägger styrelsemötet till en SÖNDAG:eek: , Herrens Dag, visar klart att jag inte kan annat än ta avstånd från den verksamheten såsom fullständigt ogudaktig!
</off topic>

Last edited:

Hanlotta

New member
<off topic>För vad den saken beträffar, har jag inte den minsta avsikt att syssla med ideellt arbete. Att jag skulle vara så korkad att jag kom på den idén har jag förhoppningsvis aldrig gett sken av? Det får de som är dumma nog att vilja syssla med, göra helt utan konkurrens från min sida.

Att ni dessutom förlägger styrelsemötet till en SÖNDAG:eek: , Herrens Dag, visar klart att jag inte kan annat än ta avstånd från den verksamheten såsom fullständigt ogudaktig!
</off topic>[/SIZE]

Du får ursäkta mig Marie, men jag hade fått för mig att troende brydde sig om sina medmänniskor och stödde och hjälpte vid behov. Du vet det där - älska sin nästa... Uppenbarligen har jag missat något väsentligt...

Den uppfattningen man kan få av dig när man läser dina inlägg är att du inte är speciellt ödmjuk och tyvärr en ganska dålig medmänniska. Om det stämmer vet jag inte, men det är lätt att få den uppfattningen. Jag tror att du skulle tjäna på att tänka igenom vad du vill ha sagt och framföra det på ett lite mer nyanserat sätt. Ibland kommer det faktiskt sunda åsikter från dig och jag tror att du skulle tas på större allvar om du uttryckte dig lite ödmjukare.

"Det är lätt att spela hockey på läktaren..."

/Hanlotta

Strömma

New member
Jag tror personligen att dom flesta på SMC gör så gott det går med de medel man har, men i det här fallet tycker jag att demonstrationen/protesten blir lite för "lam" för att ens få någon större uppmärksamhet.

Visst, att "massprotestera" på/med hoj utanför riksdagshuset vore väl på något sätt att sänka sig till deras (politkernas) låga nivå i försäkringsfrågan (vilket iofs förmodligen behövs), och skulle förmodligen helt motverka ett gott syfte med då både allmänheten och regeringen troligen skulle se det som en ren provokation från vår sida. Men avsteget därifrån till vad det nu ser ut att bli känns lite väl långt. Trodde givetvis att kampanjen skulle bedrivas på så många platser som möjligt, och att den måste synas i våra större städer trodde jag förstås var helt självklart.

Ännu mera självklart trodde jag att 28:e april var det gemensamma datumet som gällde för samtliga län/orter, eftersom våra chanser att synas i media och få fram vårt budskap givetvis ökar avsevärt ju större den gemensamma aktionen är, och med utspridda datum blir ju inte aktionen vare sig detsamma eller får samma/någon genomslagskraft alls. Ta Norrköping och Linköping som exempel, två städer som trots allt med svenska mått mätt är att anse som "stora":
Här ska aktionen bedrivas den 30/4 i samband med den traditionsenliga kortegen som körs mellan Linköping och Skänninge. Jag antar att man tycker att man kan nöja sig med det då den som sagt körs den 30/4 varje år, och vi i Norrköping har ju dessutom en egen kortege den 1/5 i samband med det vanliga demonstrationståget och övriga jippon som sker då. Detta är i alla fall för mig en klar besvikelse.

Även om jag nu kan förstå hur man har tänkt, då man förmodligen tycker att det kanske blir för mycket med två "traditionella" korteger som körs i anslutning till den tänkta kampanjen, så tycker jag ändå att det är både fel och riktigt dåligt att inte köra i en kortege gemensamt med övriga orter den 28/4. Detta då de "traditionsenliga" kortegerna mer är att betrakta som "uppvisnings jippon" än en kampanj, och något speciellt budskap kommer aldrig att föras fram då de som "traditionsenligt" väljer att titta på dessa mest troligt gör det för att hela "jippot" lockar, och hojarna blir bara ytterliggare ett inslag av underhållande karaktär.

Nej, självklart borde det köras en kortege i både Linköping och Norrköping gemensamt med övriga den 28/4, och jag kan inte tänka mig att det skulle vara speciellt svårt att få en tillräcklig uppslutning på någon av orterna med tanke på hur stora upptagningsområden det finns runt omkring.

Som sagt, jag tror nog att dom flesta på SMC gör vad dom kan, men ska det vara en gemensam kampanj den 28:e april så ska det givetvis gälla i alla fall på samtliga större orter, och här känns det definitivt som om vissa orter tar alltför enkla utvägar. Om vi inte klarar av att enas/samlas på ett gemensamt utsatt datum för det här ändamålet, speciellt med tanke på allt arbete som redan har lagts ned, då är vi nog många som har "lobbat" för kampanjen i onödan.

Tycker jag...

Edit:
Har nu även skrivit till ordförande i Östergötland och bett om en redogörelse för hur dom har funderat/tänkt angående detta, då jag som sagt inte tycker att det mostvarar vad man kan förvänta sig med tanke på hur mycket kraft det har lagts på kampanjen tidigare. Återkommer med ett eventuellt svar.

Last edited:

Ducatista

New member
Fortätter på offtopic-ämnet:
För vad den saken beträffar, har jag inte den minsta avsikt att syssla med ideellt arbete. Att jag skulle vara så korkad att jag kom på den idén har jag förhoppningsvis aldrig gett sken av? Det får de som är dumma nog att vilja syssla med, göra helt utan konkurrens från min sida.

Att ni dessutom förlägger styrelsemötet till en SÖNDAG:eek: , Herrens Dag, visar klart att jag inte kan annat än ta avstånd från den verksamheten såsom fullständigt ogudaktig![/I]
Aha, du är en sådan människa - vill styra och ställa andra utan att lyfta ett finger själv. :rolleyes:

Och hujeda mig, styrelsemöte på en söndag :eek: Ja tänk vad vi de otrogna gör på vår fritid för att andra ska få rulla tummarna. Jag hade gärna velat ha mötena en vardag men dessvärre måste jag prioritera ett avlönande arbete före det ideella arbetet.

Gottschalk

New member
Tydligen har jag missförstått det hela?

Kampanjdagen handlar alltså inte om att väcka opinion utåt, utan bara om att stå och klappa varandra på ryggen och tycka synd om oss själva?

I så fall tycker jag att den är helt meningslös.

</off topic>

Får hålla med Marie ang den första biten, men när det gäller off-topic diskussionen så har jag väl inte riktigt samma åsikt.
Om vi går vidare i ämnet så kan vi väl fokusera på 28 april och lämna Marie`s inställning ang "söndagsideellasysslor".

Vi kommer att stödja smc`s insats vid bike i trollhättan i år, är lite skeptisk till hela upplägget men ger det i alla fall en chans !

Tyrannosaurus

New member

</off topic>

Nu är det så här att det finns ett talessätt som säger: Man ska inte klaga på något man inte kan göra bättre själv.
Du kanske skulle kunna göra det bättre, inte vet jag. Men du är ovillig att öra det. Vet du inte att lättja är en av Guds sju dödssynder? :p

Nåja jag kan hålla med att det vissa saker verkar bli lite avslagna historier. Jag säger inte att alla ska åka till Stockholm, men man kan ju åka till centralortens torg och kommunalhuset och visa sig.

Jag håller också med om det där om att söka tillstånd. Man behöver inte tillstånd för att vara ute ock åka och "råka" stanna på Mynttorget :D

Linjus

New member
Ni låter som kommunalpolitiker tycker jag: JAG har rätt, ALLA andra har fel. JAG vill ha det si o så MEN JAG vill ha det gjort åt MIG. och när det inte går att få mer fyr i glöden: Då blandar vi in lite RELIGIÖSA saker åxå. Det påminner faktiskt lite om en löneförhandling, Alla vill ha förhandlat fram högre lön men det förbannat få som ställer upp med förhandlandet och när allt är klart så blir det gnäll likt förbannat.
Jag är ingen bra pådrivare men en o annan ide kan man väl komma med utan att för den skulle vara en messerschmidt. Det där med rätt man på rätt plats ni vet.
SMC på Degeberga o Ekerödsrasten, Rätt början. Men sen tycker ju jag att det bara är steg nr1. Man borde efter det samla ihop så många det går och visa upp för "Dom Andra" att vi finns och att våra röster åxå räknas. En jättekortege någonstans där det märks kanske, som steg nr2? Det jag kan tycka när man är ute och ser SMC visa upp sig är att många går förbi och bryr sig inte direkt. Skulle man kanske ha något enkelt jippo? Spiktävling eller lassokastning eller något sådant så att folk som inte kör Mc stannar till och undrar vad som står på?
Nä, vi måste nog dra åt samma håll om vi ska komma någonstans men vi behöver för den del inte köra i varandras spår för det. Det kan ju bli uppkört o då fastnar man lättare...... eller?