kam-rem

H

honda cbf 500

Guest
Hej,

Jag har en fråga angående kamrem på bil. Min Mor bytte lämnade in sin bil för kamremsbyte och efter kamremsbyte så hör man ett vinande ljud ifrån motorn. Det fanns inte där innan kamremsbyte.

Är det någon som vad det kan bero på?

Mvh

Amir

Last edited:

tersan

New member
Om remmen är spänd för hårt så kan det vina om den. Det kan också vara ett lager som tagit stryk och börjar låta, men det ljudet är lite annorlunda.

H

honda cbf 500

Guest
Du har rätt, vi var och klagade hos mekanikern. Vi har använt oss av honom i 13år och varit nöjda med honom hittills. Han tog in bilen igen och lossade på kamremmen och generatorremmen för att de var för hårt spända. Det blev bättre men det har inte försvunnit helt och hållet. Han sa att han inte kan lossa mer på kamremmen.

Jag tycker det inte borde låta mer nu än innan kamremsbytet.

// Amir

Om remmen är spänd för hårt så kan det vina om den. Det kan också vara ett lager som tagit stryk och börjar låta, men det ljudet är lite annorlunda.

DearHunter

New member
På många bilar byts vattenpumpen med samma intervall som kamremmen. Blev den bytt?

Tänkte just säga det (via tangentbordet). En del bilar driver vattenpumpen mha kamremmen.

Men när kamremmen är ny så kan det vina om den lite den första tiden och det kan höras när bilen går på tomgång.

Sedan så finns det ju andra remmar och lager i bilen. :rolleyes:

namn

New member
Jag tror att vi börjar med den viktiga informationen, bilmärke, modell, motor, årsmodell, ja allt utom vilken färg den har, så vi kan bestämma vilka remmar som driver vad. men vi är nog nära sanningen när vi pratar remsträckning, lagringar & vattenpump. men det är ju så här att oavsett vad det är för motor etc, så finns det ett korrekt värde på hur spänd kam- multi- spår- remmar ska vara. det står i en bra handbok för berörd bilmodell, och att ge sig på ett kamremsbyte utan en korrekt instruktion är inget man bör ge sig på,

kom att tänka på en annan sak som jag själv lyckats med, remmar som är begagnade ska alltid monteras så dom drivs i samma riktning som innan demontering, annars kan remljud uppstå, byttes den/dom andra remmarna eller användes dom gamla? vad säger "din" mekaniker, hör han samma ljud?

H

honda cbf 500

Guest
Daewoo matiz, årsmodell 2003 med 1.0 liters motorn. Dem andra remmarna byttes aldrig ut. Oftast är det när man små gasar på när man ska iväg på ettans växel som man hör vinnande ljud. Jag tror inte att man hör ljudet om man håller jämn gas.

// Amir

Jag tror att vi börjar med den viktiga informationen, bilmärke, modell, motor, årsmodell, ja allt utom vilken färg den har, så vi kan bestämma vilka remmar som driver vad. men vi är nog nära sanningen när vi pratar remsträckning, lagringar & vattenpump. men det är ju så här att oavsett vad det är för motor etc, så finns det ett korrekt värde på hur spänd kam- multi- spår- remmar ska vara. det står i en bra handbok för berörd bilmodell, och att ge sig på ett kamremsbyte utan en korrekt instruktion är inget man bör ge sig på,

kom att tänka på en annan sak som jag själv lyckats med, remmar som är begagnade ska alltid monteras så dom drivs i samma riktning som innan demontering, annars kan remljud uppstå, byttes den/dom andra remmarna eller användes dom gamla? vad säger "din" mekaniker, hör han samma ljud?

H

honda cbf 500

Guest
Jag har också hört att det kan vina lite grann från en ny kamrem. Hur många mil måste man ha kört innan den försvinner?

// Amir

Tänkte just säga det (via tangentbordet). En del bilar driver vattenpumpen mha kamremmen.

Men när kamremmen är ny så kan det vina om den lite den första tiden och det kan höras när bilen går på tomgång.

Sedan så finns det ju andra remmar och lager i bilen. :rolleyes:

DearHunter

New member
Vilken ''den''. Menar Du kamremmen?
Det beror på. Du märker när kamremmen har försvunnit när någonting sticker upp ur motorhuven under tex en omkörning. :D

Vad gäller ljudet så är det svårt att säga när allt har slitit in sig. ;)

Men om jag säger så här. Ni har fått kamremmen och spännarrullen bytt och det kan inte bli sämre än det har varit.

Last edited: