K 1200 s

daniel_m

New member
Ni som har erfarenhet av BMW K1200 S, är detta en bra cykel ? Jag gillar verkligen utseendet på den samt att BMW håller hög klass på kvalitet m.m.. Men, jag kanske tycker att den har något extrem prestanda vilket säkert sätter spår på försäkringspremier m.m..

Jag gillar att köra längre svängar, gärna touring.
Hör hög är försäkringspremierna på ett ungefär ? Jag är 35 år, haft mc kort sedan jag var 27..

Tja, skriv era synpunkter helt enkelt..
 

Kenneth

New member
Har en 06a jag!
Skulle jag handlat en hoj av den typen idag skulle jag kolla efter vad japanerna har att erbjuda!
Har haft en del drifts-störningar på min i form av elektronik som strulat bla,
en bekant till mig som med hade en 06a fick bytt växel-låda på sin!
Reservdelar och service får jag säga är svindyrt, ett exempel, värmehandtaget på gashandtaget på min gick sönder förra säsongen då måste man byta hela rullen där och bara delen kostade 1500 kronor! Kollar man vad ett helt kit med värmehandtag kostar hos en tillbehörsfirma kan man knappt hålla sig för skratt!
Att skruva själv och serva verkar vara uteslutet med, är som en modern bil, man måste ha data och grejer för att analysera och uppdatera mjukvara!
Sen två års garanti på så pass dyra hojar när japanerna lämnar fem år tycker jag är sniket av BMW!
Men för all del, körupplevelsen är fin om man räknar bort det korkade broms-systemet med servo som jag har på min och försäkringen är billig med tycker jag!
Så upplever jag BMW ägandet!
 

Mikaman

New member
Kompetent kompromiss!

Många motorcyklar för landsväg är en kompromiss. Jag tycker min BMW K1200S är en ovanligt lyckad sådan. Jag sitter trots min relativt resliga lekamen bekvämt och lätt framåtlutad. Eventuella passagerare likaså. Det går att få med tillräckligt med bagage. Där finns tillräckligt med effekt och vrid. Allt behöver inte användas alltid och det går att köra långsamt och ha roligt. Det går också att köra snabbt, och ha roligt. Bromsar, växellåda och lite till uppdaterades till 2007-orna. Jag upplever bromsarna som fantastiska, utan servo och växellådan är nästan silkeslen. Med "extra-allt" finns en knapp för varje situation. Den elektriska stötdämparjusteringen är fantastiskt bra när och om motorcykeln används till lite av varje.
Det har hittills aldrig varit några som helst problem med min 07-a. Jag ger mig inte till att "tung-mecka" med BMW:n, men med vilken annan nyare och motsvarande motorcykel gör man det? Att byta bromsbelägg själv och att skruva av hjulen inför däcksbyte går fin-fint! Oljan och däckstrycket kollar jag i informations-displayen. Serviceintervallen är hyfsat glesa och servicen är inte dyrare än för andra motsvarande motorcyklar.
Försäkringskostnaden beror av din ålder och bostadsort. Jag själv som bor i Stor-Stockholm och snart är sant medelålders har billigast försäkring hos Bilsport och Mc. Jag vet ingen motsvarande motorcykel som har billigare försäkring.

Äpplen är äpplen och päron är päron. De är olika om de jämförs med varann. Jag är kanske lite partisk men tycker helt klart att BMW K1200/1300S är bäst i sin klass. Även nyare klasskamrater har fortfarande en bit kvar!
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Jag köpte en 2006 K1200S m. 1.400 mil på baken, tidigt under våren.

Är stört nöjd.
Vist hörs det när man växlar, och kamkedjan slämrar lite ibland - men, dom flesta har fått detta fixad u/b.

Har körd ca. 1.400 mil med hojen och vi är bästa kompissar, och jag har inte haft ett enda bekymmar. Har original packväskor, och jag bör köpa den store softbag, som är kanon!

Tja, kanske koster det lite mera på service än på en hoj utan elektronisk tingeltangel. Jag tror att jag på andra sidan har nått som fungerar när det ska, och al elektronik ger mig som förare en mängd fördelar.

Båda If, LF och Bilsport har numera maskinskade inkl. i sina försäkringar, som tar hand om kostnader om nått dyrt sku paja (klart det finns mil/ålder begränsningar).

Tror att försäkringskostnader i stort är mycket rimliga (billiga) for en MC med så mycket kraft - som hursomhälst är lätthanterbart, enligt mitt tycke..
 

Pelle Bakhjul

New member
Hej Jag provade K 1200 s men det fanns rykte om diverse problem. Därför väntade jag på K 1300s när den kom och köpte nytt med alla knappar. Kört 600 mil nu är jättenöjd. 5 års garanti hos bike i trollhättan,men då skall den servas hos dom.
 

Olle Ahlsén

New member
Instämmer

Hej,
Jag är inne på min andra K1200S det kanske säger allt. Har kört bortåt 7000 nu. Går som en klocka inget mer än normal service. Kör också på bana och har bytt däckdimension till 180/55 för att få den svängvilligare, mycket lyckat.
Funderade att köpa en K1300S men tyckte skillnaden var maginell och inte värt pengarna.
Lycka till har svårt att tro du blir besviken:)
 
Top