Körstil och däck

Paerhc

New member
Det här är kanske en dum fråga, men jag har nu suttit och tittat på en hel del videor från olika träffar här på forumet. Allra främst från den körning instruktören hade på Sala racing park. Jag kunde knappt slita mig från filmklippet! Som han körde! :)

I alla de där videorna har jag sett hur man ska ligga ner i kurvorna. Jag undrar om jag med min off/road hoj och off/road däck, kan ligga ner lika mycket i kurvor som motorcyklar med landsvägsdäck? Kan jag ha likadan körställning och stil som de som kör landsvägshojar med landsvägsdäck? Eller ska jag akta mig för att luta för mycket i rondeller, kurvor etc? Kan jag få en känsla för hur det känns innan jag med MC håller på att tippa?

Pär
 
Last edited:

SuperRetard

New member
Det enkla svaret är: ja

Det sanna svaret är: Njae

Om din offroad-hoj är av modell större så skiljer inte mkt rent körtekniskt, så där har du rätt. Däremot finns en tidigare begränsning för vad däcken klarar, och möjligtvis ditt chassie då en offroad inte är anpassad för den hårdare press som sätts på hojen vid hård kurvtagning med bra fäste.

Å andra sidan ligger ovan nämnda gräns med stor sannolikhet (jag har ingen aning om hur du kör, så jag kan inte ge dig ett svar. Men som frågan är ställd så svarar jag som om du tar det rätt piano idag) betydligt längre bort än du tror.

Om du studerar hur instruktörer eller andra riktigt duktiga piloter kör, så är det väldans mjukt. Snabbt, men mjukt. Oavsett om man kör "inspirerat" på favoritvägen, eller åker banrekord på räserbanan, så gäller att du inte ska störa MCn i att köra. Den är byggd för det, det är det enda den kan. Så gör du allt rätt kan 10x fart innebära god marginal, gör du allt fel kan 7x fart innebära dyrt + ajaj.

Som referens hörde en bekant till de snabbare i snabb grupp på de flesta banor (gatkörningar) på en BMW GS650 med on/offroaddäck, medan nästa betydligt långsammare kört ikull ett antal ggr på en värstinghoj med extraallt.

Vill du testa gränser med din hoj? Eller vill du lära dig hantera den med de förutsättningar den har?

Gå en kurs. Du får steg för steg alla de viktiga verktyg som krävs för att kunna göra allt "rätt". Både rent körtekniskt och mentalt där du förhoppningsvis blir mer medveten om de felaktiga reflexer du (och alla andra) har i ryggraden.

Välkommen på kurs ;)
 

SGM

Moderator
Det lär ha varit filmklippet på mig. :D Kan inte ha varit Jien. ;)

Att jobba med kroppen går bra på alla hojar, naturligtvis blir möjligheterna till vad man kan göra annorlunda beroende på om det är en plastraket eller en kromsläde.

Men syftet är att få ned tyngdpunkten, och flytta den innanför en tänkt centrumlinje på hojen - detta för att med kroppen motverka krafterna som gör att du måste luta hojen.

Kort sagt, jobbar man rätt med kroppen - kan man ta kurvan med samma hastighet, men med mindre nedlägg.

Fjädringen behöver inte jobba lika mycket med sidokrafterna, du har (förmodligen) mer gummi i marken, längre till att fotpinnar tar i - man ökar marginalerna.


Nedlägg däremot är en annan sak, vissa däck har mer gummi, och en profil som är avsedd för att maximera greppet vid djupa nedlägg, det är nog inte med i listan över viktiga saker att prioritera med offroaddäck. :)

Dock är Hund rätt ute, att störa hojen så lite som möjligt är a och o. :) Och får man till en mjuk körstil så kommer man undan med mycket... :D
 
Last edited:

Paerhc

New member
Jag har en Honda Transalp 2010 med orginaldäck.

Jo, jag tar det lugnt. Min försiktiga körstil har dock räddat mig vid minst ett tillfälle. Fast det var ingen kurva förstås, utan en korsning.

Däremot så är jag kanske alltför försiktig i de där väldigt runda kurvorna vid motorvägsavfarter.

Till våren ska jag gå kurser. :) Det verkar vara ett bra sätt att bli en bättre förare. Kanske blir jag lika bra som SGM här med åren! :)

Men en fråga till har jag. Ni skriver om att köra mjukt. Hur får man SGM:s mjukhet i körningen? Är det bara övning eller får man upp en viss känsla i kroppen för det med tiden?

Pär
 
Last edited:

SuperRetard

New member
Mmm... Kände att jag inte svarade på frågan riktigt.

Men både mitt och SGMs svar är nog mer relevant egentligen.

Ang. däck så skiljer den tänkta optimala nedläggningsvinkeln en del mellan olika däckstyper. Så visst är det skillnad på ett offroaddäck och ett supersportdäck. Jag kan tom se skillnad på de 2 olika sport-gatdäck jag har, där de ena har en brantare skuldra* än det andra. Mot racedäcken som är än brantare.

Poängen är att i stort sett alla moderna däck är riktigt bra. Och viktigare än däcksval är hur du kör. När däcken blir din gräns kommer du sannolikt vara medveten om det för då har du snöat in så mkt på att åka bana att du "snappat upp" det längs vägen iaf ;).

* Skuldra = Den yttersta delen av däcket som på sportiga däck ger mer kontaktyta än resten av däcket.
 

SuperRetard

New member
Jag har en Honda Transalp 2010 med orginaldäck.

Jo, jag tar det lugnt. Min försiktiga körstil har dock räddat mig vid minst ett tillfälle. Fast det var ingen kurva förstås, utan en korsning.

Däremot så är jag kanske alltför försiktig i de där väldigt runda kurvorna vid motorvägsavfarter.

Till våren ska jag gå kurser. :) Det verkar vara ett bra sätt att bli en bättre förare. Kanske blir jag lika bra som SGM här med åren! :)

Men en fråga till har jag. Ni skriver om att köra mjukt. Hur får man SGM:s mjukhet i körningen? Är det bara övning eller får man upp en viss känsla i kroppen för det med tiden?

Pär


Nu börjar det närma sig brevkurs här :D

Men det finns ett par nyckelfaktorer.

1. Gaskontroll.. En normal MC är lite "felbalanserad", vilket gör att man för att få stabilitet och rätt balans mellan fram & bakhjul vill ha lite acceleration. Där krävs några % gas för att ens behålla befintlig hastighet, och lite till för att accelerera.

Vanligt är att man vill rulla på motorbroms genom kurvan, och börja gasa när man nästan är ute ur den. Men du ska alltså börja gasa MKT tidigare än du tror (känns det läskigt så går det för fort in mot kurvan).

Genom att gasa hjälper du dels hojen att svänga, då gas till slut vill lyfta framhjulet uppåt, men hojen lutar så den effekten sker åt det håll du vill istället. Dels lyfter alltså framdelen av hojen = bättre markfrigång, dels lyfter även bakdelen pga kedjans påverkan på svingarmen (prova att ställa framhjulet mot en vägg eller håll in bromsen och släpp lätt upp kopplingen så känner du) vilket ger ännu mer markfrigång.

Du får alltså lättare att svänga, bättre markfrigång, en stabilare hoj och mindre risk för framhjulssläpp genom att gasa.

Gas-Kontroll: Det handlar dels om att dosera rätt, vilket kan vara nog så svårt om man som vissa sitter på nästan 200 hk. Och att lära känna sin hoj så man kan gå från avslag till stödgas utan ryck & knyck.

Hanterar du det så att du aldrig utsätter hojen för "ryck & knyck" så är du långt kommen med "mjuk" avseende gaskontroll.
 

SuperRetard

New member
2. Förankring.

Vare sig du bromsar, svänger eller gasar så ska du ju inte störa hojen som vi sa. Då kan du heller inte hänga dig fast i styret. Så att förankra sig med benen är nyckeln till mkt av det.

Har man en riktigt bra förankring så går det att bromsa, svänga osv lika bra med en hand på styret som 2 (finns bildbevis :D).

Men som du kanske börjar förstå så är det ganska mkt att ta redan nu, och att lära sig, förstå och komma ihåg teorin i det här är en sak. Att faktiskt kunna utföra det en helt annan.


Jag lyssnar själv på räser-rävarna i depån i ett försök att förstå hur man ska göra, och inser rätt snabbt att kräver sin man att bli riktigt duktig.

Men ärligt talat så har SMC ett jäkligt välarbetat program, där du får massa bra verktyg att jobba med. Bara du kan lära dig, och bara du utvecklas, men vi kan ge dig verktygen och lite feedback på vad du egentligen gör.

En väg även jag har gått. Sen fastnar man, och vill bara ha mer mer mer... :D
 

Sanna H

Member
Jag har en Honda Transalp 2010 med orginaldäck.
Hej Pär! Jag hann gå åtta kursdagar på storbana (mellangrupp) och en handfull knixkurser med min Transalp 2008 innan jag i ett svagt ögonblick bytte bort den. Den fungerade jättebra, fästet i kurvorna kändes aldrig som något problem och den avslappnade körställningen hjälper dig att köra mjukt. Lycka till med kursandet! :)
 

påK-en

New member
Hej Pär! Jag hann gå åtta kursdagar på storbana (mellangrupp) och en handfull knixkurser med min Transalp 2008 innan jag i ett svagt ögonblick bytte bort den. Den fungerade jättebra, fästet i kurvorna kändes aldrig som något problem och den avslappnade körställningen hjälper dig att köra mjukt. Lycka till med kursandet! :)

Gick faktiskt imponerande fort också! :D:D
 

SGM

Moderator
Jag har en Honda Transalp 2010 med orginaldäck.

Jo, jag tar det lugnt. Min försiktiga körstil har dock räddat mig vid minst ett tillfälle. Fast det var ingen kurva förstås, utan en korsning.

Däremot så är jag kanske alltför försiktig i de där väldigt runda kurvorna vid motorvägsavfarter.

Till våren ska jag gå kurser. :) Det verkar vara ett bra sätt att bli en bättre förare. Kanske blir jag lika bra som SGM här med åren! :)

Men en fråga till har jag. Ni skriver om att köra mjukt. Hur får man SGM:s mjukhet i körningen? Är det bara övning eller får man upp en viss känsla i kroppen för det med tiden?

Pär

Ahem...nu var det nog Jimmy "Jien" Engström du sett på film, grå kawasaki? Han kör riktigt cleant...så jag kan nog inte ta åt mig av äran här. :D

Som Hund mfl är inne på - kurserna är ögonöppnare, gick själv min första kurs på storbana i april -09, och har varit totalt biten sedan dess.

Fler skulle behöva ta första steget ut, och köra lite "KNIX" (smc-kurser på kart/motardbanor runt om i Sverige) - det är ett perfekt steg in i en ny värld.

Jag kan inte nog understryka betydelsen det haft för min egen personliga körning, utan SMC vet jag inte vad som hänt... :eek:
 

Paerhc

New member
Ahem...nu var det nog Jimmy "Jien" Engström du sett på film, grå kawasaki? Han kör riktigt cleant...så jag kan nog inte ta åt mig av äran här. :D

Som Hund mfl är inne på - kurserna är ögonöppnare, gick själv min första kurs på storbana i april -09, och har varit totalt biten sedan dess.

Fler skulle behöva ta första steget ut, och köra lite "KNIX" (smc-kurser på kart/motardbanor runt om i Sverige) - det är ett perfekt steg in i en ny värld.

Jag kan inte nog understryka betydelsen det haft för min egen personliga körning, utan SMC vet jag inte vad som hänt... :eek:


Jag ska ta och kolla upp kurserna här i Skåne till våren. Till sommaren tänkte jag ta en långtur norrut och hälsa på släkten där uppe i Norrland. Så det passar bra med vårkurser. :)


Pär
 
Top