Körskolor under höst?

RMac

New member
Jag har amrikanskt MC körkort och har snart varit i sverige ett år och då enligt reglerna måste jag köra upp för att kunna fortsätta köra min hoj i sverige. Har någon förslag till bra, målinriktade MC körskolor i antingen Stockholm eller Nyköpingstrakterna, som dessutom bjuder på lektioner någon månad till under höst? Känns lite tufft att jag måste göra teoriprovet och köra upp för att jag har flera års MC erfarenhet inklusivt ett år i sverige, men det går inte att komma undan tyvärr...
 

RMac

New member
Kanske borde lägga till att jag är brittisk medborgare och innehar brittisk bil körkort som jag tänker bytta ut med svenskt körkort. Motorcykel körkort skaffade jag i USA. Undrar om det kan eventuellt finnas undantag för att få svenskt MC körkort utan att behöva gå igenom hela processen. Jag använder min MC för att pendla faktiskt (60mil per vecka) så det kan inte klassas som lyxleksak...
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Enligt Vägverkets hemsida kan Länsstyrelsen i vissa fall utfärda dispens. Läs mer här och kolla med Länsstyrelsen i ditt län: http://www.vv.se/templates/page3____124.aspx
Trafikskolor? Kolla STRs hemsida, de har flest ansluta trafikskolor: http://www.str.se/Korkort/Trafikskoleguide/
Kolla dessutom Vägverkets förarprovskontor. Du ska göra både teoretiskt och praktiskt prov. Finns det tid för körprov innan vintern någonstans i Sverige? http://www.vv.se/templates/page3____22303.aspx
 

RMac

New member
Tack Maria, jag skall prata med Länsstyrelsen imorgon om dispens, but I am not holding my breath. Jag läste om dispens idag (efter att jag skickade första posten) i Körkortsförordning (1998:980), 8 kap. 9 § och 10 § och jag ser ingenting som ser lovande ut i mitt fall. Det enda som skulle hjälpa mig är om jag inte tänkte stanna permanent is sverige. Då skulle jag eventuellt kunna få förlängning av mitt amerikanskt körkortsgiltighet i sverige. :rolleyes: Hur larvigt kan det bli!!

Känns som om jag hamnar i ungefär samma situation som förra året då jag fick vänta flera månader för bullerprov på min hoj som jag tog med ifrån USA innan jag kunde köra den och nu får jag vänta flera månader för att kunna ta lektioner för att kunna köra upp nästa vår... Nu har jag ventilerat...
 

jan-olovj

Active member
Tack Maria, jag skall prata med Länsstyrelsen imorgon om dispens, but I am not holding my breath. Jag läste om dispens idag (efter att jag skickade första posten) i Körkortsförordning (1998:980), 8 kap. 9 § och 10 § och jag ser ingenting som ser lovande ut i mitt fall. Det enda som skulle hjälpa mig är om jag inte tänkte stanna permanent is sverige. Då skulle jag eventuellt kunna få förlängning av mitt amerikanskt körkortsgiltighet i sverige. :rolleyes: Hur larvigt kan det bli!!

Känns som om jag hamnar i ungefär samma situation som förra året då jag fick vänta flera månader för bullerprov på min hoj som jag tog med ifrån USA innan jag kunde köra den och nu får jag vänta flera månader för att kunna ta lektioner för att kunna köra upp nästa vår... Nu har jag ventilerat...

Stanna permanent. Du kan väll alltid ångra dig och flytta tillbaks.
 

RMac

New member
Stanna permanent. Du kan väll alltid ångra dig och flytta tillbaks.

Just det. Inte lätt att förutse framtiden. Jag skulle kunna låtsas att jag har planer att flytta tillbaka...

Hmmm...Men nu känner jag mig som om jag kan tolka ditt svar på två olika sätt. 1) Att du håller med mig att det är lite larvigt eller 2) att jag har lyckats irritera dig och du tycker att det är lika bra att jag flyttar tillbaka...;)
 

jan-olovj

Active member
Det var inte menat något lurt med det jag sa, om du nu kan få körkort ifall du bosätter dig här så gör det, framtiden går aldrig att förutse.
Lycka till med kortet.
 

Ansod

New member
Jag körde upp i mitten på oktober för några år sedan med utgångspunkt från Tullinge fd flygplats. Då fanns det där en mcutbildningsverksamhet som sedan kopplades till en körskola som om jag minns rätt var Tullinge Trafikskola. I Nyköping har du att välja på Stures trafikskola eller på Körkortscenter.

Lite hjälpmed tips, bromsprov, krypkörning kan du få av mig. Jag bor i Nyköping. Jag är inte så hemma på det här med forum men det ska visst gå att skicka nå'n form av personliga meddelanden.

Anders
 
Top