Körkortstagarna blev fler på MC under 2012

Maria Nordqvist

Super Moderator
Läs mer här: http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Fler-tog-MC-korkort-2012/

Totalt klarade knappt 19 % fler. någon form av A-behörighet under 2012 jämfört med året innan. Något färre på 125-a. Även om antalet kvinnor ökat har deras andel sjunkit. Tjejer är bättre på teori, killar klarar körprov bättre. Det är stor skillnad i godkännandegrad mellan de olika provorterna - allt detta hittar du i provstatistiken på Trafikverkets hemsida.
Läs, begrunda och tyck till!

Chopperbyggarn

New member
Jösses vilken skillnad i godkännandet för körprov mellan olika orter!!!

Efter en snabbkoll på statistiken fick jag fram dessa siffror när det gäller Skillnaden mellan olika provorter:

Bland kvinnor varierade godkännandet mellan 47,3% till 88,9% =41,6% skillnad mellan provorter

Bland män varierade godkännandet mellan 63,6% till 87% = 23,4 % skillnad mellan provorter

Vad beror denna stora skillnad på kan man verkligen undra????

Skulle vara mycket intressant att få veta!!!

Ser ut som att det kan löna sig att välja vilken ort man tar sitt körkort på!

Skulle vara intressant att jämföra denna statistik med olycksstatistisken bland nya körkortstagare om det finns några parraleller där? Om inte så är fallet så finns det skäl att granska förarprövarna på orter som ger stort antal underkännanden!

Anders.J

Last edited:

Bodensaren

New member
Det som är intressant är att det skiljer så mycket mellan könen, här kan man påvisa en statistisk differens vilket kan vara underlag för att driva det som ett diskrimineringsärende. Det skulle kunna löna sig att kolla med DO.

iceaway

New member
Det som är intressant är att det skiljer så mycket mellan könen, här kan man påvisa en statistisk differens vilket kan vara underlag för att driva det som ett diskrimineringsärende. Det skulle kunna löna sig att kolla med DO.

Kanske dags att börja genuscertifiera trafikskolor och trafikverkets provförrättare? Nej, skämt åsido, det skulle vara intressant att titta på vilka faktorer som gör att individer godkänns/underkänns, och se om det finns några statistiska skillnader mellan könen. Man borde även titta på hur många det är som kör upp privat kontra via körskola, och hur mycket körträning och teoristudier som har gjorts innan proven genomfördes. Det statistiska underlaget för kvinnor är ju betydligt mindre än för män, så att resultaten det sprider lite mer där är väl inte heller helt oväntat.

Chopperbyggarn

New member
Att gruppen kvinnor som även när det gäller motorcyklar klarar sig bäst i trafiken år efter år i mycket högre grad än män kuggas på uppkörningarna kan inte annat än betyda att ett eller flera fel föreligger i körkortsutbildningen och körkortsproven. Min egen teori är att körkortsutbildningen med följande prov är framtagen av män för män utan den minsta tanke på att finns kvinnor som är körkortstagare även för mc-kort.

Så här får det inte fortsätta! Systemet måste förändras så att det blir anpassat även för kvinnor och det snarast!

Det är en skam för Sverige som framhäver sig som ett av världens mest jämnställda länder inte har kommit längre på detta område!!

Om inte myndigheterna själva frivilligt omformar körkortsutbildningen inklusive proven så finns det nog goda skäl för att låta DO granska detta.

Detta är en fråga som SMC bör driva hårt!!

Anders.J

Last edited:

iceaway

New member
Anders, jag misstänker att ditt inlägg bara är exempel på ironi som inte riktigt framgick över internet. Men om inte, hur menar du att kvinnor diskrimineras av dagens körkortsutbildning?

Chopperbyggarn

New member
Anders, jag misstänker att ditt inlägg bara är exempel på ironi som inte riktigt framgick över internet. Men om inte, hur menar du att kvinnor diskrimineras av dagens körkortsutbildning?

Nej detta är inte ett dugg ironi. Jag har haft förmånen att följa körkortsutbildningen genom en kvinna den gångna sässongen och det har verkligen varit en rejäl Aha upplevelse som gett mig insikter som jag inte hade innan.

Allt är förmedlat till SMC kansli både mina iaktagelser samt körkortstagarinnans erfarenheter , iaktagelser , samt hur hon har blivit bemött som kvinna (både positivt bemötande och nervärderande bemötande).

Dessa erfarenheter överlåter jag åt SMC´s ledning att bedömma då jag tror på att SMC´s ledning som förövrigt av vad jag har förstått har fått in många "feedbacks" när det gäller kvinnors erfarenheter att ta mc-kort är tillräckligt pålästa och besitter kunskapen om hur läget ser ut och vad man kan/bör göra åt detta.

Ta kontakt med SMC centralt om du vill ha svar.

Jag tänker inte skriva om dessa erfarenheter här på ett offentligt forum.

Dessa erfarenheter som är förmedlade till SMC´s kansli är till för att hjälpa framtida kvinnliga körkortstagare.

Anders.J

iceaway

New member
Nej detta är inte ett dugg ironi. Jag har haft förmånen att följa körkortsutbildningen genom en kvinna den gångna sässongen och det har verkligen varit en rejäl Aha upplevelse som gett mig insikter som jag inte hade innan.

Allt är förmedlat till SMC kansli både mina iaktagelser samt körkortstagarinnans erfarenheter , iaktagelser , samt hur hon har blivit bemött som kvinna (både positivt bemötande och nervärderande bemötande).

Dessa erfarenheter överlåter jag åt SMC´s ledning att bedömma då jag tror på att SMC´s ledning som förövrigt av vad jag har förstått har fått in många "feedbacks" när det gäller kvinnors erfarenheter att ta mc-kort är tillräckligt pålästa och besitter kunskapen om hur läget ser ut och vad man kan/bör göra åt detta.

Ta kontakt med SMC centralt om du vill ha svar.

Jag tänker inte skriva om dessa erfarenheter här på ett offentligt forum.

Dessa erfarenheter som är förmedlade till SMC´s kansli är till för att hjälpa framtida kvinnliga körkortstagare.

Anders.J

Jag förstår att du inte vill skriva direkt om erfarenheterna, men menar du att utbildningen i sig diskiminerar kvinnor, eller att det finns enskilda personer som inte har vett att behandla folk lika oavsett vad dom har mellan benen?

Chopperbyggarn

New member
Jag förstår att du inte vill skriva direkt om erfarenheterna, men menar du att utbildningen i sig diskiminerar kvinnor, eller att det finns enskilda personer som inte har vett att behandla folk lika oavsett vad dom har mellan benen?

Ok den här kan jag svara på utan att gå in på några detaljer. Svar ja på båda frågorna.

Anders.J

iceaway

New member
Läs mitt inlägg nr:3 igen.

Anders.J

Jag föstår inte riktigt kopplingen mellan att kvinnor klarar sig bättre i trafiken (utgår från att det är sant, har inte kollat källor) och att de skulle vara diskriminerade av utbildningens utforming? I min mening har det första med invidivers riskbenägenhet och över/underskattning av egen förmåga att göra, och det andra med att män/kvinnor gynnas på olika sätt av olika inlärningsmetoder/utbildningsupplägg.

Maria Nordqvist

Super Moderator
Jag har haft kontakt med Anders och många körkortstagare, bland annat kvinnor, av olika anledningar då de deltar i körkortsutbildning och körprov. Könskillnaderna har påtalats av oss ett antal gånger, utan resultat. Skillnaden kvarstår.
SMC arbetar nu med körkortsfrågan på olika plan. Jag sitter just nu och filar på en mötesinbjudan till alla som har något att göra med MC-körkort i Sverige. Vitsen är att starta en förutsättningslös diskussion om MC-utbildning och prov i Sverige - det känns för första gången som att tiden är mogen för en förändring. Att i det läget anmäla någon part till DO känns inte rätt.

Därför; SMC arbetar hårt med körkortsfrågan, nationellt och internationellt, men på andra vägar än konfrontation!

Chopperbyggarn

New member
Jag vill uppmana alla som har färska erfarenheter när det gäller körkortsutbildningen med förjande prov att kontakta Maria och berätta om era erfarenheter bra som dåliga, komma med ideér om vad som kan förbättras, läggas till, tas bort, utföras på annat sätt även små detaljer kan vara av stor vikt, kanske sitter någon inne med någon bra idé som ingen annan tänkt på innan!

Din medverkan kan göra att fler vågar ta steget att börja ta mc-körkort och går till trafikskolan/uppkörningen motiverade med ett leende på läpparna och inte med en klump i magen och rädsla i blicken!!

Var inte rädda för att ta kontakt! Själv har jag alltid blivit mycket väl bemött när jag har tagit kontakt och det oavsett om mina ideér eller synpunkter har delats eller ej av kansliet.

Maria ,Jesper och övriga i SMC´s ledning har stor vana och erfarenhet av att arbeta med myndigheter , privata intressenter, medlemmar med flera och vet hur man för en bra dialog med dessa och givetvis behövs medlemarnas erfarenheter som underlag att inrikta arebetet efter.

Så vässa pennan och skriv...eller hmm tangentbordet.:tummenupp

Anders.J

iceaway

New member
Det blir väldigt intressant att se hur antalet körkortstagare utvecklas under nästa år. Med tanke på alla nya krångliga regler och körkortsklasser som införs fr.o.m. 2013 kan man ju ana/misstänka att 2012 blev en topp för att vi nästa år får se antalet sjunka rejält. Men jag hoppas verkligen att det inte blir så. Jag försöker alltid övertala mina vänner att de ska ta mc-körkort, och påpeka att jag gärna ställer upp som handledare, men ännu är det tyvärr ingen som har nappat.

Marie

Banned
Klart att det blev en topp i år. Ökningen berodde nog på alla som ville ta kortet innan regeländringarna, och då blir det motsvarande färre 2013 och kanske även 2014. Folk kom helt enkelt "till skott" lite tidigare än de annars hade gjort.

Sedan sjunker givetvis antalet som tar "fullt A" under några år framåt på grund av höjningen av åldern för att kunna gå direkt. Det dröjer ju till 2016 innan de som fyller 21 2013 hinner fylla 24.

Jag kan ju direkt säga att jag aldrig någonsin hade kommit på idén att köra motorcykel om jag skulle behövt genomgå separat förarprov för att få mitt A. Men när det nu ändå stod ett A bland alla de andra bokstäverna på styrlappen, så kände jag att det kunde vara kul att testa att köra hoj...

Och enklaste sättet att testa var ju att titta på blocket vilka som hade beg hoj till salu, och så provköra. Och eftersom det var kul så köpte jag hojen....
Svårare än så skulle det ju inte behöva vara, stackars dagens ungdomar... ;)

Last edited: