Körkortsreglerna 2013

Skye

Kör Mycket!
Var inne på körkortsportalen då lanseringen av en ny hondamodell gjorde mig konfunderad vad egentligen de nya bestämmelserna sa.

Fann då att äntligen igen ger det en fördel att börja med en A1 behörighet i unga år och kanske få fart på 125cc.
Istället för att göra om varje körkort som en enhet, ska det nu "bara" räcka med en ny uppkörning för varje ny nivå.

A_trappa_stegvist_tilltrade.jpg

Det blir också en fördel i att ha haft körkort i 2 år för varje behörighet och det finns en möjlighet till att köra valfri motorcykel redan vid 20 år. Har svårt att tro att alla klarar detta vid födelsedagen så rimligt är 18+1 och 20+1 innan man är redo för nästa nivå.

Har du då inte haft körkort alls så får man vänta till 24 års dagen. Vad som riktigt gäller om det finns B kort i botten har jag inte fått klart för mig. Tydligen så krävs det B kort för att köra fler hjul än 2 med styre.

En grundläggande princip inom körkortslagstiftningen är att du aldrig förlorar din rätt att köra ett fordon som du en gång skaffat dig (under förutsättning att du inte har fått ditt körkort återkallat). Det innebär följande:

• Körkort med behörighet A utfärdade före den 19 januari 2013 kommer att ge fortsatt rätt att köra fyrhjulig motorcykel.
  • Körkort med behörighet A begränsad gäller även efter den 19 januari 2013 med begränsningen enligt de förutsättningar som gällde när körkortet utfärdades.

Chopperbyggarn

New member
3 hjulig mc får köras med både bil och mc körkort även efter 2013 dock inte obegränsad effekt redan vid 18 års ålder och B-kort. Minns inte exakt men det finns att läsa här på SMC någonstans om jag inte minns fel. Finns äldre trikes som är reggade som bil = B kort.

Mc-med sidvagn får bara köras med mc-kort ( har hört att Dnepr med permanent monterad vagn o drift med differesial på både bakhjulet o sidvagnshjulet tidigare har lyckats bli typade för att få köras på både mc och bil kort men vet inte om detta stämmer).:)

Anders.J

Skye

Kör Mycket!
Stod på samma portal som jag missade för det var lite rörigt med tre eller fyra hjul.

Tre- och fyrhjulig motorcykel
Körkort med behörighet A1, A2 och A som utfärdas från och med den 19 januari 2013 ger inte rätt att köra fyrhjuliga motorcyklar. För detta krävs då behörighet B.

A1 och A2 ger rätt att köra trehjuliga motorcyklar med en nettoeffekt av högst 15 kilowatt.
Behörigheterna A och B ger rätt att köra trehjuliga motorcyklar med mer än 15 kilowatt nettoeffekt om körkortsinnehavaren har fyllt 21 år.

Tommi

New member
Myndigheterna vill inte att det ska finnas motorcyklister.
De vågar inte förbjuda så de gör det så krångligt som möjligt..

/ Tommi

MaxFlax

New member
Jag blir så less :-( hur tänker dom?
Eftersom en 18åring får sätta sig bakom ratten i vilken muskelbil som helst med 1000hk då är det minnsan inga problem!

Marie

Banned
Japp, håller med dig! En 18-åring med alldeles grön styrlapp får dra iväg med en Koenigsegg, och den är definitivt en utmaning även för mycket erfarna och rutinerade bilförare. Till och med fabrikens mekaniker hamnade långt ut i spenaten med en kunds bil när den var inne för service för några år sedan...

Mot den bakgrunden har jag mycket svårt att förstå att det skall behövas tre valörer på A. En borde väl räcka mer än väl?

Låt gå för att möjligheten för en 18-åring att rent ekonomiskt kunna få ratta en Koenigsegg är försumbar jämfört med möjligheten att skaffa en värstinghoj, men det ändrar knappast principen...

Last edited: