Körkortslån - även för MC

smcrobot

New member
Så här svarade SMC på remissen.  För SMC och MC-organisationer i hela världen är frågan om körkortsutbildning den viktigaste faktorn för säkerhet. SMC förutsätter att regeringen inte bara kommer att erbjuda lån för att finansiera körkortsutbildning till dem som ska ta B-körkort utan även för dem som ska ta A-körkort.  Körkortsutbildning för ökad trafiksäkerhet En kostnadseffektiv utbildning som...

Läs mer: http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Korkortslan---aven-for-MC/
 

CB_Tobbe

New member
Det är tveksamt med studielån för A körkort enligt min åsikt.

Syftet med studielånen för bilkörkort är att göra ungdomar " anställningsbara" i diverse olika jobb där bilen är ett arbetsredskap. Det är väldigt få jobb där MC körkort efterfrågas.

Däremot finns det en viss efterfrågan på BE eller C1 körkort i vissa brancher. ( Bortsett från yrkesförare utbildning)
 
Last edited:

Lottafia

Member
Ja, börjar SMC hosta om sådana dumheter gör de sig bara löjliga, då måste jag säga att jag inte längre vill bli förknippad med den föreningen. Dummare påfund har jag inte hört på mycket, mycket länge.
 
Det är tveksamt med studielån för A körkort enligt min åsikt.

Syftet med studielånen för bilkörkort är att göra ungdomar " anställningsbara" i diverse olika jobb där bilen är ett arbetsredskap. Det är väldigt få jobb där MC körkort efterfrågas.

Däremot finns det en viss efterfrågan på BE eller C1 körkort i vissa brancher. ( Bortsett från yrkesförare utbildning)

Det kan så vara men de jobben finns. MC-bud t ex.

Mvh,
Ingvar
 
Top