Körkort för lätt mc

Nita

New member
Hej
Min dotter håller på att ta körkort för lätt mc. Vi köpte en virago åt henne så att hon kan övningsköra hemma med gubben. När hon sen varit inne på körkskolan och övningskört några gånger (1100 kr per gång) frågade hon när hon kan göra riskettan och tvåan. Svaret var att de skulle säga till henne när hon var redo för detta. Hur många lektioner ska hon till ta? körläraren sa att hon kan ju boka sig för 15 lektioner till (dubbla) och sen boka av om hon tar körkortet innan. Till saken hör att hon är jätteduktig på att köra för hon har kört en hel del moppe innan så hon kan mycket grundläggande.
Min fråga är om hon kan ta kortet som prevatist, alltså anmäla sig till riskettan och tvåan någon annan stans? Risktvåan ska visst kosta 4800 kr också så hon lär vara helt ruinerad innan hon tar körkortet och risken är att hon inte ens kommer fullfölja.
Vi bor utanför Växjö, någon som har ett tips på hur vi ska göra för att inte bli ruinerade???

Catherine

New member
Min dotter håller också på med körkort för lätt mc. Hon kör som privatist. Vi bokade riskettan och risktvåan på en körskola med bra rykte och som också råkade vara billigast (3000 kr för riskettan och risktvåan ihop - det lönar sig att ringa runt!).

Vi har knappt 10 mil till körskolan och hon övningskörde dit för att ta en lektion, mest för att få testa hojen hon ska köra på risktvåan. När vi frågade vad som krävdes för att göra risktvåan fick vi svaret att, "har ni kört hit så är det inga problem". Hon ska göra risktvåan imorgon.

Vi har också kommit överens med körskolan om att hon ska ta en lektion till nära inpå uppkörningen för att få en riktig genomkörare på alla moment.

Skulle hon ta körkortet på första försöket kommer det att ha kostat totalt 6-7000 kr.

I mina öron låter det som ni har drabbats av en riktigt girig körskola...

Last edited:

Axman

New member
Låter lite girigt.

Nu tog jag visserligen för tung mc och då när jag var 27, men jag har inget b-körkort så det kanske är jämförbart. (tre år sedan, innan risklektionerna)

Jag körde upp för mc helt utan privat körning, det krävdes 13 lektioner (80 min). Läraren sade att snittet han hade var ca 19 lektioner +/- 10.

Det enda jag hade vana av innan var moppe när jag var 15. Nu gick det ju snabbt för mig men hon borde ju hamna bättre till än att behöva boka 15 lektioner så på rak arm. Även om man kan avboka så ger det ju ett kass intryck.

Maria Nordqvist

Super Moderator
Det finns absolut INGA krav att man måste gå ett antal lektioner på trafikskola för att få gå Risk 1 och Risk 2. Hör av dig till mig eller Transportstyrelsen och tala om vilken skola det handlar om. Sånt ska de kolla upp, de är tillsynsmyndighet för körkortsutbildningen.

Efoo

New member
Det finns absolut INGA krav att man måste gå ett antal lektioner på trafikskola för att få gå Risk 1 och Risk 2. Hör av dig till mig eller Transportstyrelsen och tala om vilken skola det handlar om. Sånt ska de kolla upp, de är tillsynsmyndighet för körkortsutbildningen.

Får hoppas att det inte finns dom som har krav på ett visst antal lektioner. Men jag kan med nytagit kort rekomendera att man tar några eller kör en hel del innan risk2:an. Det är inte så lätt, man bör kunna hantera mc:n rätt bra.