Köra upp med hoj man inte får köra sedan

P-O Noren

New member
En kompis ska köra upp för MC-kort. Han äger en Yamaha xt 600, 33kW.
Han är närmare 40 år.

Jag påpekade för honom att; jag tror inte du får köra upp på hojen du köpte för ändamålet...

Och visst var det så. Kravet är 700 kubik för tung MC.
Så den totalt löjliga situationen som jag skall beskriva uppkommer:
Han kan inte köra upp för Mellankort på hojen han äger, eftersom den har mer än 25 Kw. (annat än om han ombesiktar med strypbrickor)
Han får inte köra upp för Tung MC med hojen, trots att han BEHÖVER den behörigheten för att köra samma hoj.

För att citera min vän när det går upp för han att jag har rätt:
"Totalt perverterade regler, utan någon djävla sans i någontigt..."

Kan inte någon se till att vägverket anpassar sitt regelverk efter verkligheten istället för som alltid i deras värld; Forma verkligheten efter regelverket, samt utesluta delar av verkligheten som om dessa inte fanns.
Jag menar att det är hög tid för vägverket att göra detta enkelt: Reglerna för att köra upp med en hoj skall vara enkla: Är det en tung hoj, skall man kunna köra upp för den behörigheten. Är det en Mellanhoj så skall man kunna köra upp med en sådan för mellankort.

OH-

Member
...........
"Totalt perverterade regler, utan någon djävla sans i någontigt..."

Upptäcker du detta NU? Bara på det här forumet finns flera trådar om detta och absurditeten är så genomtröskad att man måste vara "sakkunnig" byråkrat för att värja sig från tanken att något är rejält fel.

P-O Noren

New member
Jag har själv alltid haft tungt körkort, men det är nu när jag måste försöka förklara för min kompis som jag förstår hur korkat det egentligen är.

Riktigt korkat, min kompis kommentar är klockren. Men måste det vara såhär?
Vill vi att det ska tas upp igen från SMC?

Maria Nordqvist

Super Moderator
Tyvärr lyckades vi inte i år när det blev nya föreskrifter. Ska göra ett nytt försök när det tredje körkortsdirekfitet ska implenteras i svensk lag.