Köra tung motorcykel på A-begränsat?

Jonathan.D

New member
Hejsan! Jag har nyligen tagit A-kort (begränsat eftersom jag bara är 20 år) Jag är intresserad av att köpa en Yamaha R6 eller Honda CBR 600. Jag vill självklart inte strypa den, eftersom man förlorar så jävla mycket kraft. Så nu kommer min fråga... :)

Vad för straff får man om man kör med A-begränsat körkort en motorcykel som inte är begränsad?

Undrar även vad för straff man får om man besiktar motorcykeln på begränsad, sen kör på den som obegränsad.

Tack på förhand! Mvh Jonte
 

Moje_VS1400

Member
En snabbsväng på nätet, lite olika forum, ger svar att du åker på olovlig körning.
En knippe dagsböter och hur stora dessa är beror ju på vad du har för inkomster.
Beroende på hur snäll din länsstyrelse är varierar konsekvensen för körkortet (A-begr, ev. även B) mellan varning och indragning 6 månader.
Du får säkert fler svar snart

Noterar att det på flera forum nämns att försäkringar INTE gäller vid olovlig körning så vållar du en olycka och/eller personskada kan du bli personligen ersättningsskyldig och skulle det gå så illa att du invalidiserar någon blir du nog aldrig skuldfri. Blir du skada och någon annan är vållande är det inte säkert du får nå'n ersättning av hans/hennes försäkring.

Har det aldrig fallit dig in att det kan finnas ett skäl till att unga nyblivna körkortsinnehavare måste träna själva ett tag (dvs köra A-begr.) innan de får köra "värstingmaskiner"?
 

jan-olovj

Active member
Jag håller med föregående, att ta det lungt med en svagare hoj i början, är man 20 år så är det svårt att förstå att man INTE är odödlig. Det är så jäkla lätt att låta det rusa på utan eftertanke, det kommer med erfarenhet både när det gäller livet och trafiken. Micklar du själv och kör kraftigare masin än du får göra så förlorar du den stora glädjen att få byta upp dig när det är tillåtet.
 

Ballhead

New member
om du tänker köra tung hoj utan behörighet. Så lämna in körkortet själv på engång, det är det mildaste straffet.
För tänker du det skall du inte ha något, + att tomten inte kommer till dig.
 

113bom

New member
håller bara med föregående svar! Det finns ju faktiskt en anledning till att det är detta regelverk. Kan personligen tycka att en hel del av mc-förarna tyvärr inte är mogna att köra riktigt kraftiga maskiner förren närmare 30-årsåldern, vilket som faktiskt har visat sig i många statistiker. Själv så tog jag inte mc-kort förrens jag var 28, pga att jag visste vad som skulle hända om jag tog kort tidigare än denna ålder. Nu hade jag 10 år på mig att mogna i mitt trafikuppträdande med bil, lastbil mm innan jag gav mig på "djävulsmaskinerna" och det har hittils gått bra på vägarna utan någon olycka.
 

swischmc

New member
Jag tror du satsat på fel forum om du vill ha svar på en sådan fråga. Finns säkert andra som kan hjälpa dig - folk utan samvete.

Håller helt med föregående, det finns ingen anledning att chansa och köra en tyngre hoj än du får. Alldeles för mycket står på spel.
Själv tog jag mc-kort efter 30, men jag tror att det varit bra med begränsat kort även för mig. :p Kanske borde alla ha det... Det är ju kul att gasa, men man har inget hum om hur det känns att gå omkull. Nu vet jag det, ingen allvarlig skada skedd, med jösses vad jag lärde mig! Dyrt blev det också... :mad:
 

Jonathan.D

New member
En snabbsväng på nätet, lite olika forum, ger svar att du åker på olovlig körning.
En knippe dagsböter och hur stora dessa är beror ju på vad du har för inkomster.
Beroende på hur snäll din länsstyrelse är varierar konsekvensen för körkortet (A-begr, ev. även B) mellan varning och indragning 6 månader.
Du får säkert fler svar snart

Noterar att det på flera forum nämns att försäkringar INTE gäller vid olovlig körning så vållar du en olycka och/eller personskada kan du bli personligen ersättningsskyldig och skulle det gå så illa att du invalidiserar någon blir du nog aldrig skuldfri. Blir du skada och någon annan är vållande är det inte säkert du får nå'n ersättning av hans/hennes försäkring.

Har det aldrig fallit dig in att det kan finnas ett skäl till att unga nyblivna körkortsinnehavare måste träna själva ett tag (dvs köra A-begr.) innan de får köra "värstingmaskiner"?

Tack för ditt svar, snällt att du orka lägga ut tiden. Men angående att det är 21 åldersgräns på "värstingmaskiner" tycker jag är rätt så löjligt. Jag får lov att köra en Ferrari på 800 hk men inte en motorcykel? Dessutom fyller jag 21 om ca ett halvår och om man kör upp efter jag fyllt 21 så får jag tungtung. Tror du verkligen att det är någon skillnad på 6 månaders ålder? Kommer köra som en galning ändå ;)
 

GuzziKungen

New member
Tack för ditt svar, snällt att du orka lägga ut tiden. Men angående att det är 21 åldersgräns på "värstingmaskiner" tycker jag är rätt så löjligt. Jag får lov att köra en Ferrari på 800 hk men inte en motorcykel? Dessutom fyller jag 21 om ca ett halvår och om man kör upp efter jag fyllt 21 så får jag tungtung. Tror du verkligen att det är någon skillnad på 6 månaders ålder? Kommer köra som en galning ändå ;)

Synd att du inte kan se ditt bästa , skillnaden i VÄRSTA fall är att
du aldrig får uppleva fler födelsedagar.
I din ålder så går månader lika långsamt som åren för oss halvpensios , men
ge dig till tåls din tid kommer.
Ferrarin är ju "lite" säkrare att köra trotts allt och väldigt få har den äran att
få krana en vid 18års ålder:rolleyes:
Testa på att köra bana så får du en bättre känsla för vad du klarar , ett
kul sätt att prova sina gränser utan en massa dödande hinder.
Ha dé
 

Svampe

New member
Tack för ditt svar, snällt att du orka lägga ut tiden. Men angående att det är 21 åldersgräns på "värstingmaskiner" tycker jag är rätt så löjligt. Jag får lov att köra en Ferrari på 800 hk men inte en motorcykel? Dessutom fyller jag 21 om ca ett halvår och om man kör upp efter jag fyllt 21 så får jag tungtung. Tror du verkligen att det är någon skillnad på 6 månaders ålder? Kommer köra som en galning ändå ;)

18-åringar har oftast inte råd med ferarris.
Tokgasande 18-åringar i Ferarris är ett minimalt samhällsproblem jämfört med hormonstinna 20 åringar som ska köra som galningar på ökända mcvägar.

Om det var mindre är ett år till du hade fått ta fulleffektskort så undrar jag varför du inte väntade så kan du köra som den galning du utger dig vara? Skillnaden på 6 månader i ditt fall kanske kan vara lite mer erfarenhet och lite mer insikt.
 

jan-olovj

Active member
Jonathan om du läser äldre inslag här på detta forum så kommer du att upptäcka att vi gamlingar som börjat köra så har vi nästan alla startat med en liten hoj för att skaffa erfarenhet, likaså de som kört i ungdomsåren och tagit upp hojåkandet har gjort samma sak. Detta har vi gjort för att vi begriper att vi behöver träna och skaffa rutin och erfarenhet innan vi köper större. Var rädd om dig föregrip inte utan ta dig tid, du kan ha precis lika skoj på en effektsvagare maskin och du missar inte glädjen att få byta upp dig.
 

Ballhead

New member
Nu vet jag inte vart du bor Jonathan.D.
Men jag tycker också att du skall testa att köra bana.
Gokartbana eller storbana. Du kommer inte att ångra dig iaf.
Snarare kommer du få blodad tand att köra mer på bana. Rörken utanför Uppsala rekomenderas starkt om du bor i Sthlm eller Uppsala området.
 

Niklasinorr

New member
Definitionen på att bli gammal:

"Man har svaret på alla frågor, men det är ingen som frågar"

En 20-åring lyssnar ändå inte på oss som faktiskt vet en massa saker...
Kort sagt, ett ge den här killen en massa pekpinnar funkar troligtvis inte. Att han kalkylerar med "att köra som f-n" är det stora problemet här, inte att han vill vara olaglig. Är man 20 så tror man att man är odödlig, så enkelt är det. Det enda vi kan göra för honom är att be för att han inte blir ytterligare statistik. Om han vill "köra som f-n" nu eller sen spelar ingen roll, att "köra som f-n" straffar sig i regel iallafall...:(
 

Olsson

New member
Definitionen på att bli gammal:

"Man har svaret på alla frågor, men det är ingen som frågar"

En 20-åring lyssnar ändå inte på oss som faktiskt vet en massa saker...
Kort sagt, ett ge den här killen en massa pekpinnar funkar troligtvis inte. Att han kalkylerar med "att köra som f-n" är det stora problemet här, inte att han vill vara olaglig. Är man 20 så tror man att man är odödlig, så enkelt är det. Det enda vi kan göra för honom är att be för att han inte blir ytterligare statistik. Om han vill "köra som f-n" nu eller sen spelar ingen roll, att "köra som f-n" straffar sig i regel iallafall...:(

Din "definition på att bli gammal" stämmer inte alls. Det har snarare att göra med hur länge man levt.

Du är själv ett exempel på dåligt omdöme när du skriver om 20-åringar och att de tror de är odödliga. Det finns visserligen variationer i riskuppfattningsförmåga – men om man säger att de tror de är odödliga, så är man liksom inte själv med på banan. Det är väl kanske skälet till att man väljer vem man vill lyssna på – oavsett ålder.
 

Blomqvist

New member
Jonathan om du läser äldre inslag här på detta forum så kommer du att upptäcka att vi gamlingar som börjat köra så har vi nästan alla startat med en liten hoj för att skaffa erfarenhet, likaså de som kört i ungdomsåren och tagit upp hojåkandet har gjort samma sak. Detta har vi gjort för att vi begriper att vi behöver träna och skaffa rutin och erfarenhet innan vi köper större. Var rädd om dig föregrip inte utan ta dig tid, du kan ha precis lika skoj på en effektsvagare maskin och du missar inte glädjen att få byta upp dig.

-Det där var nog ta mig fan det absolut vettigaste jag läst på väldigt länge!
Mycket välformulerat. :)
 

Dragonheart

New member
Tack för ditt svar, snällt att du orka lägga ut tiden. Men angående att det är 21 åldersgräns på "värstingmaskiner" tycker jag är rätt så löjligt. Jag får lov att köra en Ferrari på 800 hk men inte en motorcykel? Dessutom fyller jag 21 om ca ett halvår och om man kör upp efter jag fyllt 21 så får jag tungtung. Tror du verkligen att det är någon skillnad på 6 månaders ålder? Kommer köra som en galning ändå ;)

Hej Johan glöm inte att en Ferrari tyngre än en R6 eller CBR 600 men varför begränsa du inte enkel den R6 eller CBR 600 man kan också har det kul
med en begränsad hoj det ändra ingenting farten i kurvan :rolleyes:

Ta det lugnt
:cool::cool:
 

lime

Skriver inte
Vi har en ung instruktör inom SMC, ja vår yngsta faktiskt, som kör ifrån det mesta på sin 125:a. Utom rakt fram då... Och vill du köra fort rakt fram finns det drag-racing-klubbar att gå med i.
 
Top