Köra till Frankrike i juni

Jael

New member
Hej.
Jag o en tjejkompis tänkte köra ner till Frankrike i början på juni. Det vi undrar är om någon har några resetips, på körvägar och boende. Givetvis ska allting vara gratis... ;-)
 

OH-

Member
Vi (ett riktigt gubbgäng) sneddade över östligaste Frankrike i somras. Några observationer:
1. Min världsbild är rubbad för alltid! En massa fransoser kan plötsligt engelska och om dom inte kan så är dom vänliga och serviceinriktade så gott det går. (Inte som mina tidigare besök - då skrek dom bara högre på franska när dom upptäckte att jag var obildad.)

2. Om Annecy är typiskt så finns det trevliga vandrarhem i Frankrike. Man fick tillåme en frukost som man stod sig på ett par timmar.

3. Vägar och vyer. Vi var som sagt bara i östligaste delen men där fastnade jag för
- Vogeserna (bergen vid Rhen). Mysiga skogklädda berg med slingriga vägar, svårt att förklara men efter två besök vill jag tillbaka igen.
- D437 mellan Montbeliard och Pontarlier, delvis längs floden (ån?) Doubs. Här känns det lantligt värre och är inte särskilt fult.
- Om ni skulle få för er att dra ner mot Val d'Isere så prova vägen över Cormet de Roselend (D217, D902) öster om Albertville. Ta gärna en kort omväg över Col de Pre, asfalt men smalt och slingrigt, fullt med små fjällgårdar, kossor etc etc.
 

Jael

New member
Frankrike

Vi (ett riktigt gubbgäng) sneddade över östligaste Frankrike i somras. Några observationer:
1. Min världsbild är rubbad för alltid! En massa fransoser kan plötsligt engelska och om dom inte kan så är dom vänliga och serviceinriktade så gott det går. (Inte som mina tidigare besök - då skrek dom bara högre på franska när dom upptäckte att jag var obildad.)

2. Om Annecy är typiskt så finns det trevliga vandrarhem i Frankrike. Man fick tillåme en frukost som man stod sig på ett par timmar.

3. Vägar och vyer. Vi var som sagt bara i östligaste delen men där fastnade jag för
- Vogeserna (bergen vid Rhen). Mysiga skogklädda berg med slingriga vägar, svårt att förklara men efter två besök vill jag tillbaka igen.
- D437 mellan Montbeliard och Pontarlier, delvis längs floden (ån?) Doubs. Här känns det lantligt värre och är inte särskilt fult.
- Om ni skulle få för er att dra ner mot Val d'Isere så prova vägen över Cormet de Roselend (D217, D902) öster om Albertville. Ta gärna en kort omväg över Col de Pre, asfalt men smalt och slingrigt, fullt med små fjällgårdar, kossor etc etc.

Tack för tipset!
Tror du två veckor räcker?
Man vill ju inte köra ett hastighetslopp :)
 

asterix

New member
1982 körde vi några stycken till Franska Rivieran. Körde" Route de Napoleon",låg på en camping ett par kilometer från den.Kul ,tanten kunde ingen engelska,vi ingen franska,men vi ritade i grusen och gestikulerade.Men ta god tid på er,finns mycke att se.De finns nog fler gamla"touringrävar",som vet mer.Ska se om jag lyckas få färdledaren att kommat hit ,så återkommer jag med mer info.Lycka till Asterix
 

Jael

New member
1982 körde vi några stycken till Franska Rivieran. Körde" Route de Napoleon",låg på en camping ett par kilometer från den.Kul ,tanten kunde ingen engelska,vi ingen franska,men vi ritade i grusen och gestikulerade.Men ta god tid på er,finns mycke att se.De finns nog fler gamla"touringrävar",som vet mer.Ska se om jag lyckas få färdledaren att kommat hit ,så återkommer jag med mer info.Lycka till Asterix


Ja, gärna. Alla förslag mottages! Vi ser fram emot att åka iväg, speciellt då vi inser att allt kan hända och att vi säkert inte kommer att vara insatta i allt eller ha allt med oss för den delen :rolleyes:
 

Torparen

New member
Klart att ni skall ta en tur till Frankrike, det kan inte bli fel. Om ni vill så är ni välkomna att hänga med på "ÅterTåget".
(Jag räknar med att ni har en viss körvana, se prospectet. Det handlar dock inte om någon höghastighetsracing, utan mer om säkerhet och rutin.)
Medlemskap i BMW-klubben krävs ej för denna resa, och gästande knuttar är alltid välkomna till BMW-klubbens aktiviteter, (undantaget vissa "högtrycksresor" och årsmötet).

Följ länkar nedan:

http://forum.bmw-mc-klubben.se/showthread.php?p=5373#post5373

Om ni vill köra själva, så rekomenderar jag Michelins kartor, de har grönmarkerade (natursköna) vägar. Undvik städerna, för det är mycket trafik och mycket folk i en fransk stad. Mer än vi är vana vid..
Rivieran är fräck, men överreklamerad. Men man vill ju dit.. Samma där, undvik städerna. Byar är trevligare. Grand canyon Verdon är ett måste, om man är i närheten.
Ha dé,
 
Last edited:

tomasvtx

New member
france

det har pratats mycket om dom östra delarna man ska inte glömma dom centrala delarna. I dordonge finns det massor att se slott , djupa dalar,höga berg ,där har du också en av dom bästa mc campingarna i eu dom har även ett par stugo att hyra til en billig peng kolla på www.motocamp.com fins även ett ställe i lunas som är bra och enbart för mc folk mvh Tomas
 
Top