Köra mc vid nyår - var?

swischmc

New member
Jag tänkte dra utomlands över nyårshelgen, ungefär en vecka. Vart är det bäst att åka om man vill köra mc? Är inte så resvan... Runt 15-20 grader och uppehåll är vad jag önskar mig av vädret. Funderar på att hyra mc på plats.

Är det någon som gjort något liknande och/eller har några bra tips/idéer?
 

-ah

New member
Jag tänkte dra utomlands över nyårshelgen, ungefär en vecka. Vart är det bäst att åka om man vill köra mc? Är inte så resvan... Runt 15-20 grader och uppehåll är vad jag önskar mig av vädret. Funderar på att hyra mc på plats.

Är det någon som gjort något liknande och/eller har några bra tips/idéer?

Näh.
Men södra halvklotet brukar ha sommar så här års.
 

V Saarela

New member
Jess box, det är ju bara att spika ett resmål med lagom värme och sen googla "rent bike" på resmålet.

Jag åkte själv i mars/april ner till Mallorca och hyrde en 125 skoter i ett par dagar. Dryga femtio mil på små slingriga vägar :)
http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild08/080403/080403b1.html

Nyår brukar jag tillbringa på hojen hemma i Boden :)

071231b2.jpg
 

Taurus0504

New member
Svar: Kanarieöarna

Jag tänkte dra utomlands över nyårshelgen, ungefär en vecka. Vart är det bäst att åka om man vill köra mc? Är inte så resvan... Runt 15-20 grader och uppehåll är vad jag önskar mig av vädret. Funderar på att hyra mc på plats.

Är det någon som gjort något liknande och/eller har några bra tips/idéer?

Hejsan!

Nedan ser du mitt svar på MC-Passion som frågade om Kanarieöarna.
Min favorit är Gran Canaria, men texten handlar om Tenerife som också är mycket bra.
Du har något av det bästa du kan få av roliga vägar och underbar och varierande natur. På så liten yta. Och "lagom" klimat för en säkerhetsklädd svensk knutte. Som du ser kan det vara kallt i dec-jan på höga höjder men håller du dig på max ca 1000 m höjd bör tempen vara bra, även i skugga.

// Taurus


Citat:
Ursprungligen postat av MCpassion
Är det någon som åkt MC på Kanarieöarna gärna Teneriffa? Ser fint ut på kartorna iaf. Några tips?
/ M

Hej!

Jag har kört där i februari 2004 samt i januari i år.
Räknat båda gångerna har jag täckt i princip hela ön.

VÄDER
Bra tid vädermässigt är året runt utom perioden nov tom jan.
Om det regnar (snöar även ibland på hög höjd) så händer det oftast under denna tid. Jag hade dock tur nu i januari men det var kallt ovanför 1500 m höjd på morgon/kväll när solen inte hade hunnit värma luften = ha fodrade handskar med hög krage!

När jag och mina vänner var där i mitten av februari 2004 kom det en hel del snö en dag uppe på kraterplatån på runt 2000 m höjd som gjorde att vi tvingades vända. Dan efter gick det dock att köra utan problem.

Det gäller alltså att ha hyfsat varmt (vindtätt) på sig pga stora höjdskillnader. Det kan därför bli lite svettigt vid havsnivån men det är sällan man kör där nere utom för ren transport. Och hellre lite svettig där nere än att frysa däruppe, där vägarna är som roligast.

Sommaren är riktigt bra för det blir sällan mer än 25 C nere vid kusten och då är tempen i bergen mycket behaglig med runt 17-18 C.

VÄGAR / KARTA
På denna ganska lilla ö, liksom på Gran Canaria, som i mitt tycke är ännu bättre tack vare mer omväxlande natur, så kan du täcka hela ön på 5-6 dagars effektiv körning. Då talar jag om ca 20 mil per dag, vilket innebär fika, lunch, fika och däremellan något fotostopp men knappt någon tid för sightseeing.
Tempot sätter du givetvis själv. Jag var där för vägarnas och vyernas skull, eftersom jag "gjort" ön tidigare, och då blev tempot därefter.
Man är ganska mör men lycklig efter ca 8 h i sadeln...

Vägarna har överlag mkt bra beläggning. Trafiken i bergen är inte farlig mitt på dan, förutom söndagar då halva befolkningen verkar åka på utflykt... Vägarna är oftast tvåfiliga. Det är ibland svårt att hålla ögonen på vägen för naturen är så vacker. Stanna då hellre och njut en stund än att riskera något.

Tänk på att många som bor i samhällena i bergen jobbar med turismen på sydsidan så det bli rusning morgon/kväll åt respektive håll.

Jag använde en vanlig turistkarta i skala 1:126.000 som kostar ca 3 €. Den visar alla belagda vägar men även de flesta obelagda.

Motorvägen som går runt större delen av ön är bra att ha som ren transportsträcka som början eller slut på en dagsetapp. Speciellt om det mörknar är det skönt att slippa köra i bergen.


HYRA MC
Boka MC helst innan du reser för att försäkra dig om rätt hoj.

Senast hyrde jag en Kawa ER-6N vilket var en riktigt trevlig hoj då den orkade bra i uppförsbackar. Om du kör med passagerare skulle jag dock satsa på en större (bekvämare) maskin. 2004 hade jag en Aprilia Pegaso och polarna Transalper vilket inte är lika kul om man bara kör asfalt.

Enligt hyreskontrakten får man INTE köra på ej belagda vägar. Det kan visserligen vara kul att strunta i villkoret men det kan vara lätt att gå omkull. Och då kommer vi till det tråkiga med att hyra hoj på Kanarieöarna.

OM det är någon självrisk på vagnskada kan den uppgå till runt 1000 €. En summa du måste lägga som säkerhet innan du får hojen. Uthyraren drar en kortslip som rivs vid hyrtidens slut om inget hänt.
Vissa uthyrare erbjuder ingen självrisk utan du får alltså stå för hela kostnaden om du själv orsakar skada. Trots det måste du ända lägga en säkerhet.
Fördelen är ju att man kör hyfsat försiktigt...
Du kan dock via din reseförsäkring täcka en stor del av skadekostnader.
Kolla reseförsäkringsbolaget europeiska.se och jämför villkoren med andra bolag innan du bestämmer dig för typ av reseförsäkring. Europeiska täcker upp till SEK 10.000 på självrisker vid hyra av MC/bil.

Här är en uthyrare som verkar ha ett seriöst utbud:
https://www.canarymoto.com

TIPS
Besök: Restaurante El Frontón i Benijo på nordöstra sidan. Vägen dit är en höjdare, speciellt om du börjar vid San Andres (en bit längs kusten norr om Santa Cruz) på väg TF-12. Efter en tunnel kommer du ut på TF-134 som bär nedåt i en underbar miljö. Visserligen är Benijo en återvändsgränd men vem bryr sig när det är kurvor, kurvor, kurvor!

Besök: Byn Masca på öns nordvästra sida. Ligger megaläckert på en bergsrygg i en djup dal. Liten turistvarning för Masca men vägen (TF-436) är kul och vyerna fin-fina.

Kör: Norrut på TF-523 som börjar norr om Arafo (nära Guimar) ca mitt på öns östsida. Den vägen upp till TF-24 är klart underhållande med många öppna, svepande kurvor.

Kör: Norrut på TF-585 (eller om det var TF-465) på öns sydvästra sida. Har tyvärr glömt vilken av de två vägarna det var, men beläggningen var syverän och kurvorna ännu bättre. Denna väg ville jag köra flera gånger men mörkret la sig och det var sista hyrdan

Vägval allmänt: Om du siktar på sightseeing i hyfsat lugnt tempo har det ingen större betydelse vilka vägar du kör. Du har trevligt ändå.
Vill du ha fina vyer kör du nedför. Vill du gasa på och ha kul på vägen kör du uppför. Nedför är inte lika kul att gasa då MC+förare i rejäla nedförslut kan bli svårt att få hejd på inför kurvor. Körning nedför får inte alls samma flyt som körning uppför. Uppför behöver du knappt bromsa innan kurvorna tack vare lutningen


Finns mer att berätta men du måste få en chans att upptäcka en del av härligheten själv!

Berätta gärna om dina egna pärlor till vägar och vyer när du är tillbaka.


// Taurus0504
 

swischmc

New member
Tack för tipsen. Låter som om jag ska skjuta resan till februari i stället. Synd bara att det är så långt dit... mc-tarmen rycker redan trots att det bara är två veckor sedan jag ställde hojen. :(
Hur gör alla ni som kör året om för att inte frysa?! Till slut har man ju så mycket kläder på sig att det inte går att röra sig. Det tar ju bort en del av charmen. Plus att det blir halt.
 

Ansod

New member
Tack för tipsen. Låter som om jag ska skjuta resan till februari i stället. Synd bara att det är så långt dit... mc-tarmen rycker redan trots att det bara är två veckor sedan jag ställde hojen. :(
Hur gör alla ni som kör året om för att inte frysa?! Till slut har man ju så mycket kläder på sig att det inte går att röra sig. Det tar ju bort en del av charmen. Plus att det blir halt.

Jag kör inte riktigt året runt men nästan. Knepet med att hålla värmen är att ha ett vindtätt lager närmast under allvädersstället. Fartvinden trycker igenom ett allvädersställ framförallt vid dragkedjan. Springor vid handskar, midja och stövlar skapar luftvandringar. Allt detta minimeras om du har t ex ett smidigt regnställ under. Bra handskar, handagsvärme och/eller musöron och varma fötter, underställ av "skidåkar"-typ och en bra termos är andra föutsättningar. En mc med någon form av vindskydd är inte heller fel. Farten behöver man hålla nere både pga kylan och att däcken blir lite hårdare.

När jag blir för kall brukar jag stanna vid en mack eller vid vägverkets toaletter och sätta på handtorken som ju ger bra med varmluft och sedan skala av mig ett par lager för att släppa in värme.

Då jag arbetat som dykare har jag en del erfarenheter när det gäller nedkylning och vissa varningssignaler som man omgående bör reagera på. Om du slutar frysa och samtidigt börjar köra kantigt i svängar och/eller blir överkaskad av bilar, kurvor, korsningar m.m så har kroppens temeperatur blivit för låg och din reaktionsförmåga försämrats. Är man då en bit uter i obyggden och inte har tillgång till en mack eller affär, väverkets toa eller dylikt stannar man. Åkarbrasa, hjälm av, mössa på ta fram teremos och drick varmt. Gå fram och tillbaka, håll dig i lä och sol om möjligt. Fortsättt körningen när du kommit igång.
Till sist: Undvik stora vägar med låg aktivitet i körningen samt med högre fart.

Som du märker har jag utgått från körning på asfalterade vägar. Grusväg är mer aktivt, roligare och på sätt och vis säkrare på vintern. Klädsel beror då också på busfaktorn.:rolleyes:

Så här gör jag men det finns säkert många andra minst lika bra idéer.
 

MCpassion

New member
Tack för tipsen. Låter som om jag ska skjuta resan till februari i stället. Synd bara att det är så långt dit... mc-tarmen rycker redan trots att det bara är två veckor sedan jag ställde hojen. :(
Hur gör alla ni som kör året om för att inte frysa?! Till slut har man ju så mycket kläder på sig att det inte går att röra sig. Det tar ju bort en del av charmen. Plus att det blir halt.

Cypern har varmt skönt väder som lämpar sig för mc. Kolla dmi.dk så har du bra koll på var det fina vädret finns och vilka nederbördsmängder som brukar falla under året. MC-utbudet är något begränsat och vägarna är inte lika fina som på Kanarieöarna, men duger gott nu när Sverige blivit för kallt o blött. Hade gärna dragit dit en vecka nu om jobbet och plånboken medgett. Lycka till.
 

IceHP2

New member
_______________Halt?






Tack för tipsen. Låter som om jag ska skjuta resan till februari i stället. Synd bara att det är så långt dit... mc-tarmen rycker redan trots att det bara är två veckor sedan jag ställde hojen. :(
Hur gör alla ni som kör året om för att inte frysa?! Till slut har man ju så mycket kläder på sig att det inte går att röra sig. Det tar ju bort en del av charmen. Plus att det blir halt.
 
Top