köra mc = bantning???

Q_Ball_Racing

New member
i brist på annat så slog en tanke mig idag.


varje gång jag har varit ute och kört mc. (och då menar jag bara kört mc och ej bombat vägarna med knäskrap i kurvorna. utan helt normal "touring åka" med hastighet på ca 80-90 km/h på normala landsvägar.)

efter varje tur jag kört så är ja ooootroligt hungrig när jag kört klart. kan det vara så att man koncentrerar sig mer när man kör mc, eller är det så mycket mer ansträngande när man kör mc att man förbränner så pass mycket mer.
kan ju förstå om jag kört en hel dag utan att äta. men om jag t.ex kör från jobbet och hem vilket är en sträcka på ca 4 mil så känns det som jag ska svälta ihjäl när jag kommit hem.
men så länge jag kör känner jag ingen hunger, det är först när jag stannat.

om det är så att kroppen förbränner mycket mer energi av mc köra så borde det ju vara det absolut roligaste sättet att banta på....


jepp jag vet att detta är ett totalt nonsens inlägg och att det varken tillför något eller ens värt att ha en diskussion över. men vill ändå skriva av mig min "reflektion" jag haft om mig själv.

dock lite nyfiken på om det är andra som känner samma sak eller kanske kan förklara varför.....
 
Last edited:

Bob Sweden

New member
Det är inte så att du vant kroppen att "efter hojåka väntas det korv / fika" (jmfr. Pavlovs hundar...) ?? ;)

Många hojåkare har ju gärna en måltid som "resans mål", särskilt förare av krompråmar... :p

Lika ovidkommande det här inlägget, men likafullt en tanke.
Kanske något att forska vidare på? :tomte:
 

Q_Ball_Racing

New member
nej jag har ej vant kroppen vid att äta/fika efter varje körning. så ingen pavlos hundar betingning här inte. men det var ett mycket bra förslag annars.

klart det är värt att forska vidare på. tänk om viktväktarna skulle officiellt gå ut med att det är nyttigt och ett jätte bra bantningssätt att köra mc........
 

swischmc

New member
Jag trodde att det var tvärt om: att man gick ned i vikt av hojkörning eftersom det fungerar som lyckopiller och dämpar lusten att tröstäta? ;)

Måste testa din teori... kan det inte vara så att du kommer hem från jobbet just den tid då du brukar äta middag?
Vore kanon om det fungerade, smc kämpar både för bättre trafiksäkerhet och hälsosammare medborgare! Dubbla stadsbidrag?
 

Bighoj

New member
Kan också vara så att man har så jävla brått ut och köra att man inte hinner äta innan och då blir man så klart vrålhungrig efteråt.
Du har nog rätt Marie.Dom flesta krompråmskeppare och lastbilschaffisar har en viss kroppsform.Körde själv långtradare några år och det slutade med att jag fick banta 16 kg.Nu kör man vinge och då är man mer aktiv(skämt)
 
Last edited:

Marie

Banned
Nu kör man vinge och då är man mer aktiv(skämt)

En granne till min väninna har haft en vinge och han konstaterade att det var den enda hojen där man kunde äta chips och dricka Coca-Cola medan man körde (totalt vindstilla bakom den stora rutan):very_drunk:
 

påK-en

New member
Att man går ner i vikt av att köra hoj är väl självklart - varför skulle annars så många ha så svårt att komma i skinnstället på våren???
 

Mimmi

New member
Hej!

Jag har aldrig märkt att jag skulle bli speciellt hungrig av att köra mc. Däremot blir jag när det är varmt helt naturligt väldigt törstig, men det är en annan sak.
Då gäller det att hålla vätskeintaget på en sådan nivå att man inte behöver tömma blåsan extra ofta. Det är ju inte för oss tjejer lika lätt som för karlarna att göra det, speciellt med tanke på alla kläder man har på sig vid mc-körning.

Beträffande min granne med vingen, så har han den kvar än. Han är 64 år, och har haft mängder mc sedan han var 16, men vingen är den enda mc han påstår är omöjlig att köra med integralhjälm, det blir för varmt! Han har Airbag på den, men saknar AC !:)
Som tur är har han flera andra maskiner också...
 
Last edited:

JoHu

New member
jooo.....jag går ner i vikt av hoj åkning.
Fast kan nog bero på att jag börjar åka där vägen tar slut och alla andra vänder tillbaka till Donken i centrum :victorious:
 
Top