köra i tunnlar - Räfflade vägrenar

dn70

New member
Hej,jag har en fråga för er erfarna mc
vid köbildning i tunnlar vill jag helst inte vara stillastående med all dess utsläpp från bilar som koncentreras inne i tunneln blir det svårt och jobbigt att andas och att vara i. Då försöker jag på ett säker och med försiktighet köra om stillastående bilar i mitt körfält äntligen via vänster eller höger,
till frågan:
jag har sett visa mc förare som kör på höger sida av räfflade vägrenar speciellt i tunnlar

räknas räfflade vägrenar som heldragna linje?
tekniskt sett så är dem randiga inte heldragna?
har även sett att under visa av dem räfflade linje så fanns det tidigare (Linje för reserverat körfält) eller någon typ av mitt linje men ingen heldragen

kan jag köra till höger på den räfflade vägren?

bifogar en bild med den räfflade vägrenen

View attachment 8662View attachment 8663
 

Alexander76

Member
Du menar FÅR man köra där? Absolut inte - det kan ligga skräp där, ett fordon kan ha parkerat pga motorstopp, det kan finnas servicedörrar som öppnas plötsligt.

Jag kör där hela tiden vid köbildning.
 

TMax500

Member
Du får köra om till vänster, i samma körfält (viktigt) om du gör det med försiktighet och det kan ske utan fara. Och utan för alltför stor skillnad i hastighet mellan dig och dem som står/kör i kön. Vem avgör då om detta är ok eller om din körning är farlig? Det finns ingen generell regel utan det är polisens sak att avgöra. Om de ser dig.

Jag gör det ofta, men försiktigt. Man får vara vääääldigt alert och ha bromsberedskap med två fingrar på bromshandtaget.

Du får inte köra om till höger, i samma körfält eller i vägrenen. Sedan är det en del som gör det i alla fall. Men då måste man ta i betraktande det Alexander76 skriver. Där kan ligga skräp (punka!) eller finnas andra hinder. Dessutom kommer bilförarna troligen att bli överraskade (skrämda?) när de helt plötsligt blir omkörda på höger. Och skrämda förare kan reagera på alla möjliga sätt. Inte ofarligt alltså.

Jag gör det sällan, av skälen ovan. Men någon gång då och då när trafiken står helt still, svetten under mc-stället rinner, och tålamodet har sinat. :)
 
Last edited:
Top