Köra Göteborg - Västerås? Vilken väg?

A*****

New member
I april har jag tänkt köra till Västerås och hem igen till Göteborg. Vilka olika resvägar rekommenderar ni experter?

Jag inser ju att E20 är en möjlighet, men den kanske är tråkig så några parallella alternativ önskas.
Gärna lämpliga stopp också. Ni var fantastiskt duktiga på tips till Romeo som skulle köra Skara-Umeå. Sådana förslag vill jag också ha :)
 
Last edited:

Avarage

New member
Det beror väl på vilkens sorts hoj du har.

Det får vara väldigt snårig terräng och näst intill stigar för att val av hoj skall spela in kan jag tycka. Även om vissa hojar är roligare/lättare att kör apå grus med än andra och motorväg är minst sagt svintråkigt med återigen andra hojar, men det går.

En fråga som jag nog skulle sätta som vesäntlig är hur mycket tid och pengar som står till förfogande. Man kan ju tänka sig allt från närmaste vägen pga. tidsbrist/pengabrist till små slingriga vägar med start vid 1:a vägkorsningen ända till målet i Gbg, en resa som lätt kan ta 3-4 dagar. Ända upp till att man väljer att köra runt dvs. starta norr ut in i Finland genom Estrland, Lettland, Norra Tyskland in i Danmark och färjan från Fredrikshamn till Gbg. En liten nätt resa som kan kosta i stort sett hur mycket som helst och ta flera veckor i anspråk. ;-)
 

Ove 60+

Active member
I april har jag tänkt köra till Västerås och hem igen till Göteborg. Vilka olika resvägar rekommenderar ni experter?

Jag inser ju att E20 är en möjlighet, men den kanske är tråkig så några parallella alternativ önskas.
Gärna lämpliga stopp också. Ni var fantastiskt duktiga på tips till Romeo som skulle köra Skara-Umeå. Sådana förslag vill jag också ha :)

:tummenupp Expert är jag inte men visst kan du få ett förslag. Varför inte sikta på Gråbo - Sollebrunn - Nossebro - Vara. Kafé Nordpolen rekommenderas.
(Hmm? Du ska ju komma framåt också ... ?) Jo! Ut en bit på E20 till Jung. Sen mot Saleby - Vinninga - Hangelösa - Broby - Husaby - . Där finns tre vägval, två är fina grusvägar. Den tredje går upp förbi Österplana kyrka. -> Gössäter - Forshem - Lugnås. Rekommenderar E3-baren i Lugnås som har bästa kebabpizzan. (Ny regim sen ett par år. Riktigt sunkigt tidigare men nu är det riktigt bra trots en lite tråkig utsida.)
Ett par mil E20 igen, sen några mil på 26;an förbi Gullspång till Gränsen. Där kör du via Rudskoga till Åtorp. Där bakom affären ligger Kaffebönan, alltid lika trevligt att komma dit. :)
Sen blir det Svartå - Mullhyttan - Kvissberga, sväng höger före kyrkan till Edsberg. Där har man en kyrka till höger (tror jag). Sväng Vänster några hundra meter sen höger mot Riseberga kloster. Höger igen mot Kumla där man tar E20 på tvären, (den vägen är bäst på det viset) fortsätter mot Kvarntorp - Sköllersta till Läppa. Sen vart det bara Eskilstuna - Kvicksund och i MÅÅÅL.

Det var bara en väg, finns väl några hundra varianter till men det får någon annan bidra med. Trevlig resa! :cool:
 
Last edited:

TMax500

Member
:tummenupp Expert är jag inte men visst kan du få ett förslag. Varför inte sikta på Gråbo - Sollebrunn - Nossebro - Vara. Kafé Nordpolen rekommenderas.

TMax: håller med. Trevligare väg. Lite tjôtigt runt Björboholm med mycket 50-sträckor... Alternativt kan du köra transport ett par mil på E45 till Alafors, och sedan svänga österut mot Alingsås och sedan ut på 190:an igen. Väldigt trevlig delsträcka!

Efter Sollebrunn/Stora Mellby är några riktigt fina sträckor, med mjuka fina kurvor. Som gjorda för djupa nedlägg. Rent godis!


(Hmm? Du ska ju komma framåt också ... ?) Jo! Ut en bit på E20 till Jung. Sen mot Saleby - Vinninga - Hangelösa - Broby - Husaby. TMax: Intressant, Ove. Skall jag testa vid tillfälle!:)

Där finns tre vägval, två är fina grusvägar. Den tredje går upp förbi Österplana kyrka. -> Gössäter - Forshem - Lugnås. TMax: Har jag kört. Fin hojväg.

Rekommenderar E3-baren i Lugnås som har bästa kebabpizzan. (Ny regim sen ett par år. Riktigt sunkigt tidigare men nu är det riktigt bra trots en lite tråkig utsida.) Ett par mil E20 igen, sen några mil på 26;an förbi Gullspång till Gränsen.

TMax: Ove, hur är lokalvägen mot Mariestad, längre upp mot Vänern? (Heter den Radbyvägen?) Och vidare efter Mariestad Strandvägen, Bergavägen mot Hasslerör och 26:an - hur är den? Körvärd?

Där kör du via Rudskoga till Åtorp. Där bakom affären ligger Kaffebönan, alltid lika trevligt att komma dit. :)
Sen blir det Svartå - Mullhyttan - Kvissberga, sväng höger före kyrkan till Edsberg. Där har man en kyrka till höger (tror jag). Sväng Vänster några hundra meter sen höger mot Riseberga kloster. Höger igen mot Kumla där man tar E20 på tvären, (den vägen är bäst på det viset) fortsätter mot Kvarntorp - Sköllersta till Läppa. Sen vart det bara Eskilstuna - Kvicksund och i MÅÅÅL.

TMax: här vet jag inget! :)

Det var bara en väg, finns väl några hundra varianter till men det får någon annan bidra med. Trevlig resa! :cool:
Några frågor och kommentarer från en som gillar småvägar!
 
Last edited:

Ove 60+

Active member
Några frågor och kommentarer från en som gillar småvägar!

:) Tack för komplettering! Lokalväg mot Mariestad via Åsen börjar i Björsäter/Lugnås by och slutar på Radbyvägen i Mariestad. Trevlig väg med mycke cyklister och sånt = tat' lugnt!

Strandvägen förbi Snapen fortsätter i grusväg som ofta är i dåligt skick som i sin tur kommer fram på Torsövägen några kilometer norr om Mariestads norra infart, bara hundratalet meter från E20. Kör man mot Torsö och svänger av mot Fåleberg kommer man upp på en väg som är asfalterad men i guppigt skick, den leder ut på 26;an. Körvärd? Ja för mig, men jag har lååånga fjädrar. :wink:

Anledningen till att jag inte tog med dom vägarna + ett par andra i vägbeskrivningen är att han ska ju komma till Västerås nån gång också, annars blir det en extravecka i Skaraborg på vägen. Tyckte det är nog att han får köra via Finland - Baltikum - Polen - Tyskland och Danmark hem. :(

Säg till när du har vägarna häråt så kan jag visa en riktig pärla som du kanske inte kört.:victorious:
 

Chopperbyggarn

New member
Lite OT. Detta är ett ämne som jag funderat över länge då jag bor nästan exakt mellan dom två huvudvägarna mellan Göteborg och Stockholm E20 och R40/E4.

Går det överhuvudtaget att köra från Göteborg till Stockholm MELLAN dessa huvudvägar utan att någon gång korsa/ köra på dessa??

Vore en utmaning att prova om det nu överhuvudtaget är möjligt!!:)

Anders.J
 

Ove 60+

Active member
Lite OT. Detta är ett ämne som jag funderat över länge då jag bor nästan exakt mellan dom två huvudvägarna mellan Göteborg och Stockholm E20 och R40/E4.

Går det överhuvudtaget att köra från Göteborg till Stockholm MELLAN dessa huvudvägar utan att någon gång korsa/ köra på dessa??

Vore en utmaning att prova om det nu överhuvudtaget är möjligt!!:)

Anders.J

Det går bra ända till Södertälje. Där går vägarna ihop och blir samma spår in mot Stockholm. Alltså - det är inte möjligt.
 

Ove 60+

Active member
:) Hmm? Kunde ju givit ett turförslag till Södertälje när jag ändå var igång.

Börjar i Falköping -> Åsle -> Kungslena -> Hömb -> Fridene -> Korsberga -> Hjo. Besöka hamnen och fika.

Norrut efter Vättern till Mölltorp -> Forsvik -> Undenäs -> Tived.( Sannerud) Rökta varor i butiken och bredvid ligger ett kafé med maffiga mackor. Askersund nästa.

Alternativ Karlsborg -> Askersund, när man kommer i höjd med en ö i Vättern som heter lilla Röknen börjar ny väg med vajerräck. Före räcket kan man svänga ut mot sjön och komma på en härlig krokväg förbi nya biten. Den vägen är i övrigt rak och trist och inget för mig annat än som transport.

Norr mot Rönneshytta -> Hjortkvarn. No om Hjortkvarn ligger Bo fidekomiss och en kyrka med gravstenar i bautastensformat. Bör ses om man har vägarna förbi.

Genast därefter är Katrineholm -> Flen -> Gnesta -> Järna och norrut till Tveta, men då är det större vägar. Jag har kört via Regna <- Hävla <- Strångsjö. Andra hållet alltså och vi kom nedifrån Björkvik, Men då är du på fel kurs för att komma till Södertälje. Finns säkert Sörmlänningar och Närkingar som kan fylla på med tips. ;)

PS: Glömde! Grusväg bitvis! DS.
 
Top