Köra efter handledare OK?

Irmeli

New member
Jag brukar köra före min handledare när vi övningskör, men låt säga att vi ska köra någonstans dit han vet vägen och det helt enkelt är enklare för mig om han kör först, får jag köra efter honom då eller måste jag köra före at all times?

Svar gärna med referens till lagtext/föreskrift o.s.v. :)
 

lime

Skriver inte
Det finns inte några regler egentligen på vilken position handledaren ska ha, utom att man måste köra egen mc eller vara passagerare. Det som sägs är att man ska ha "god uppsikt" över sin elev. I slutändan är det ju handledaren som räknas som förare för båda fordonen.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

IvanBoring

New member
Precis som "lime" skriver så är det tillåtet att köra både framför och bakom eller sitta på "bönpallen". Jag håller själv på att övningsköra med min kära hustru och vi alternerar både framför och bakom. Detsamma gjorde körskolläraren när hon övningskörde för första gången med körskolan i veckan som gick.

Om jag skulle rekommendera något så är det att ni övar extremt mycket på lågfartsbanan. Detta är det som de flesta verkar ha störst problem med att lära sig. Tycker även själv att den är ganska lurig och jag vet att körskolorna lägger mycket vikt vid just detta. Det finns bra bilder med exakta mått så att man kan lägga upp banan rätt med koner och linjer. Googla bara på "lågfartsbana mc" så kommer du att hitta dem. Finns även en massa tips på Youtube om detta. Vi köpte konerna samt kritor för att måla upp strecken på Biltema för några hundralappar. Går givetvis att använda andra saker som t.ex. pet-flaskor.

Sedan är det guld värt att ha intercom så att man kan prata med varandra under färden.
 
Last edited:
Top