"Kör så det dånar" - räknas det?
Jag kör gärna i regn. Inte så att jag sitter inne och ser: 'Ja! Det regnar och kastar på mig grejerna' men åren har lärt mig att hitta glädje i regnkörningen också.
En kul grej på långresa är att försöka utvärdera vädret framför en: är det 'push on through' som gäller, eller är det ett 'resten av dagen-väder' man ser framför sig...?
På hemmaplan behöver det inte vara så svårt att 'känna igen' ett väder när det tränger sig på, men så fort man är ute och reser så blir det en utmaning att från sadeln veta vad som väntar. En god tumregel är: om man stannar och drar på sig allt man har så tar det slut ganska snabbt. Om man satsar på att bita ihop och gasa rakt igenom så blir det långvarigt. Just sayin...
Att köra i åskväder däremot tycker jag är läbbigt. Jag har visserligen haft en av mina största naturupplevelser när jag gasade upp från DK-Rödby en natt, hela tiden i kanten av en åskfront. Att se ett åskväder rulla in från havet kan vara maffigt, men det tar en timme, max. Här satt jag på första parkett under nästan 4 timmar och såg blixtarna lysa upp himlen och precis ALLT ute i väster. Imponerande, och skrämmande. Det blev en katt och råtta-lek av det hela, och de gånger fronten kom så tätt inpå att jag kunde
höra åskan genom hjälm, proppar, motordån och vindbrus så gasade jag lite till. Gick undan rätt bra på slutet... Flera gånger under vägen kände jag av de kraftiga fallvindarna som föregår ett riktigt åskväder, men lyckades hela tiden hålla mig undan vätan.
Det första jätteblaffedropparna når mig inte förrän jag svänger in på gårdsplanen, och innan jag hunnit låsa hojen och plocka av det mest nödvändiga så är jag genomblöt på... ...eh... utsidan, och haglet har börjat hamra mot hjälmen. En resa att minnas!
Men nej, jag gillar inte att behöva köra igenom ett åskväder.
Uppdateringen av Zumo 660 säljs i USA som Zumo 665 och har tillgång till NEXRAD väderradar i realtid.
http://www.touratech-usa.com/Store/1713/PN-G00727-08/Garmin-Zumo-665-LM-GPS-Navigator
Man kan alltså se intensiteten i det väder man har framför sig i GPSens skärm, och troligen även antalet nedslag inom en viss tid.
Vettig gadget i USA, med det dramatiska väder man kan uppleva där, men räddharen i mig skulle gärna köpa en 665 även i Europa, om radarbilden fanns tillgänglig...
Hampe