Kör ni när det åskar?

enhjuling

New member
Ett blixtnedslag i en bil kan som mest resultera i nån mindre lackskada och kanske, kanske nåt elektronikfel.
Bilföraren sitter skyddad av karossen i bilen och klarar sig oskadd.
Slår blixten ner i en motorcyklist så kan det gå riktigt illa...
Men som alltid, med tillräcklig tur så klarar man sig
 

Ove 60+

Active member
Jag kör inte medvetet in i ett åskväder. Risken för att bli träffad är faktiskt väldigt stor om man själv är högsta punkten på en öppen yta med mer är 30 meters radie. Samma gäller om jag är på sjön i liten båt eller kör traktor utan hytt.

Jag är inte åskrädd men har lärt mig att inte utmana naturens krafter mer än jag kan klara av.
 

påK-en

New member
Kan vara riktigt ruggigt att åka när det åskar. Åkte i en dalgång i Klippiga Bergen när det började åska som f.., det blixtrade och small samtidigt, kändes som att tryckvågen flyttade hela ekipaget en halvmeter åt sidan. Då kände man sig inte speciellt kaxig, det enda var att hålla tummarna och fortsätta köra, en upplevelse som man kunnat vara utan.
 

JoHu

New member
Ibland har man inget val.......man får köra tillsman är framme eller hitta ett vettigt skydd om det är kortvarigt.
Åska = mycket vatten på engång och/eller hagelskurar.
 

Lelle K

New member
Har hittills kört också om det åskat, fast det känns inte så kul. En gång för många år sedan på väg hem från jobbet, slog blixten ner i en byggnad jag precis passerade. En "skaplig" smäll! Tror risken för ett nedslag medan man kör hoj är väldigt liten, såvida man inte kör genom landskap där man är högsta punkten.
 
En bil har som säkert är bekant samma egenskaper som Faradays bur om den är tillverkad i ledande material. Gäller t.ex. inte bilar med plast paneler i taket istället för plåt skulle jag tro.

Jag kör aldrig ut i regn men på en längre tur kan det ju komma när som helst. Det är säkert inte helt riskfritt att passera ett platt fält på MC:n under åskväder, Min Faradays bur har jag under mig i form av Ducatis berömda fackverks-rörram. I detta hänseende gör den ingen nytta:D:D.

Ni som kör hoj med hög ruta skulle ju kunna ha åskledare i kontakt med ramen. (Jag skämtar inte utan menar detta på fullaste allvar) Skulle ju knappt synas :).

/Peter
 

Hampe

Skriver massor!
"Kör så det dånar" - räknas det?

Jag kör gärna i regn. Inte så att jag sitter inne och ser: 'Ja! Det regnar och kastar på mig grejerna' men åren har lärt mig att hitta glädje i regnkörningen också.

En kul grej på långresa är att försöka utvärdera vädret framför en: är det 'push on through' som gäller, eller är det ett 'resten av dagen-väder' man ser framför sig...?

På hemmaplan behöver det inte vara så svårt att 'känna igen' ett väder när det tränger sig på, men så fort man är ute och reser så blir det en utmaning att från sadeln veta vad som väntar. En god tumregel är: om man stannar och drar på sig allt man har så tar det slut ganska snabbt. Om man satsar på att bita ihop och gasa rakt igenom så blir det långvarigt. Just sayin...

Att köra i åskväder däremot tycker jag är läbbigt. Jag har visserligen haft en av mina största naturupplevelser när jag gasade upp från DK-Rödby en natt, hela tiden i kanten av en åskfront. Att se ett åskväder rulla in från havet kan vara maffigt, men det tar en timme, max. Här satt jag på första parkett under nästan 4 timmar och såg blixtarna lysa upp himlen och precis ALLT ute i väster. Imponerande, och skrämmande. Det blev en katt och råtta-lek av det hela, och de gånger fronten kom så tätt inpå att jag kunde höra åskan genom hjälm, proppar, motordån och vindbrus så gasade jag lite till. Gick undan rätt bra på slutet... Flera gånger under vägen kände jag av de kraftiga fallvindarna som föregår ett riktigt åskväder, men lyckades hela tiden hålla mig undan vätan.

Det första jätteblaffedropparna når mig inte förrän jag svänger in på gårdsplanen, och innan jag hunnit låsa hojen och plocka av det mest nödvändiga så är jag genomblöt på... ...eh... utsidan, och haglet har börjat hamra mot hjälmen. En resa att minnas!

Men nej, jag gillar inte att behöva köra igenom ett åskväder.
Uppdateringen av Zumo 660 säljs i USA som Zumo 665 och har tillgång till NEXRAD väderradar i realtid.
http://www.touratech-usa.com/Store/1713/PN-G00727-08/Garmin-Zumo-665-LM-GPS-Navigator

Man kan alltså se intensiteten i det väder man har framför sig i GPSens skärm, och troligen även antalet nedslag inom en viss tid.
Vettig gadget i USA, med det dramatiska väder man kan uppleva där, men räddharen i mig skulle gärna köpa en 665 även i Europa, om radarbilden fanns tillgänglig...


Hampe
 

Ove 60+

Active member
En stilla undran: Om man är ute och kör och träffas av blixten och dör på direkten så kommer man ändå med största sannorlikhet att post mortem hamna i vad som kallas MC-olycka. Undrar om obducenten eller någon annan kommer underfund med att det var en blixt som dödade och inte "den höga farten"? Jag menar - i vilken kolumn hamnar man i statistiken ?
 

Hampe

Skriver massor!
En stilla undran: Om man är ute och kör och träffas av blixten och dör på direkten så kommer man ändå med största sannorlikhet att post mortem hamna i vad som kallas MC-olycka. Undrar om obducenten eller någon annan kommer underfund med att det var en blixt som dödade och inte "den höga farten"? Jag menar - i vilken kolumn hamnar man i statistiken ?

Extremt beteende! Any which way.


H
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
På Svemo´s funktionärs utbildning, talas det om at om blixten är mindre än 2 km borta vid nerslag - då ställer man in körning!

Tydligen är det så att en MC i rörelse kan dra åt sig blixten.

Jag tror på att tävlings organisationernas globala nätverk, fungerar så pass bra att erfarenheten kommer in i reglementen etc., och det då alltid finns en anledning baserat på erfarenheter!


Själv har jag annars aldrig tänkt på sånt - jag bara åker...
 

Chopperbyggarn

New member
På hemmaplan behöver det inte vara så svårt att 'känna igen' ett väder när det tränger sig på, men så fort man är ute och reser så blir det en utmaning att från sadeln veta vad som väntar. En god tumregel är: om man stannar och drar på sig allt man har så tar det slut ganska snabbt. Om man satsar på att bita ihop och gasa rakt igenom så blir det långvarigt. Just sayin...
Hampe

Så sant så sant!:lemon:

Har en erfarenhet från Kimberly i Australien, jag och min dåvarande sambo hade varit ute vid en pir vid havet och ett stort svart moln närmade sig och slog till med full kraft när vi körde tillbaks på den högt belägna och smala vägen med mangrove vatten i "Crocodile territory" på var sida om vägen. Himlen fullkommligt öppnade sig med ett våldsmt åskregn och kraftiga stormbyar, jag var livrädd att vinden skulle tillta ytterligare och svepa oss av vägen så det var bara att hålla i sig för kung och fosterland och köra dom återstående 3 kilometrarna på 1:ans/2:ans växel till den lilla bensinstationen/campingen där vi kunde ta skydd. Den här gången var jag mycket tacksam för att sidvagnen var påkopplad då en 2 hjuling hade varit omöjlig att hålla upprätt i detta oväder!

I Kansas i USA hade vi tur som kom strax efter ett åskoväder där det inte fanns någonstans att ta skydd. I dikes kanterna låg det 3cm stora hagel! Undrar hur det hade gått om vi hamnat i detta oväder...huga..

Anders.J
 

swischmc

New member
En stilla undran: Om man är ute och kör och träffas av blixten och dör på direkten så kommer man ändå med största sannorlikhet att post mortem hamna i vad som kallas MC-olycka. Undrar om obducenten eller någon annan kommer underfund med att det var en blixt som dödade och inte "den höga farten"? Jag menar - i vilken kolumn hamnar man i statistiken ?

Du har naturligtvis kört för fort! Något annat fel finns inte i trafiken...


Åter till topic: jag körde bil när åskan slog ned ca 100 meter framför mig. Visst satt jag tryggt i bilen, men all elektronik la av samt motorn. Några sekunder senare hoppade sakerna igång igen en efter en. Efter det upplevelsen kör jag inte mc i åska. Jag vill inte tänka på vad som händer om hojen lägger av mitt på vägen, på trafikerad motorväg eller i favoritkurvan... Kalla mig feg, men nää, jag vägrar. Regn däremot kan ha sin tjusning. Det är rätt häftigt att se, höra och känna regndropparna men inte bli blöt. :)
 
Top