Köpte hoj igår

Kiwi60

New member
Jag köpte min första hoj igår. En svart BMW R1200R.

Körde drygt tio mil första dagen. Måste säga att jag är väldigt nöjd hittills. Den går mjuk och fint och styr bra. Jag har så klart inte mycket jag kan relatera till i fråga om andra hojar, förutom polares hojar och den DT 125 -84 jag hade när jag var femton. :) En nackdel är dock att det blir lite dragigt i farter över 110, men det kan man ju se som en körkorts/liv-försäkring.

Beemern är en rolig hoj som går att köra aggresivt men som ändå känns säker. Men en av de främsta anledningarna till att jag valde den var försäkringskostnaden. Jag har ännu inte fyllt 24 men betalar bara 3300 om året för en helförsäkring. Med tanke på att hojen lämnar över 100hk så får det anses billigt.

I helgen ska jag åka ner till småland då kan jag nog lämna en mer utförlig utvärdering.

Min syster tycker att jag borde ge cykeln ett smeknamn. Eftersom det är en tysk maskin så funderar jag på att kalla den Ulrike, efter Ulrike Meinhof från Baader-Meinhof-ligan. Ulrike, den tyska rebellen.

P

Pingo

Guest
Grattis

Tänk dock på att pausa regelbundet så det inte blir för långa sammanhängande körsträckor. Nervsystemet ska ju bygga upp känslan för cykeln och det kan inte forceras.

Spara med Småland en vecka och använd tiden till att köra måttliga sträckor varje dag så blir det säkrare för dig.

Lycka till

Ulrike är visserligen ett bra namn och jag tycker absolut om din argumentation om den rebelliska tyskan. Jag vet bara inte om BMW känns så rebelliskt. Du får nog ta något annat namn.

Grattis till ny hoj förresten. Jag tror att du kommer få många roliga timmar i sadeln på den. Kör försiktigt!
Petrus

runeo

New member
Hämtar min svarta 12r med akrapovic och öhlins fredagen den 13e

Hej Tutti Frutti

Du tankar väl 98 oktan i din pärla?

hälsar
/Rune se:
R1200R_Buell_Ducati_Griso.jpg

Kiwi60

New member
Jag tankar 98 när det är tillgängligt.
Dags för första service om två veckor. Servicen går på 3200. Jag ska plocka upp väskorna när servicen är avklarad.

Jag tog lite bilder under smålandsresan, tänkte ladda upp dem så snart fotografen skickat mig dem.

Nästa långresa kommer jag nog montera det lilla kåpglaset. Det blir blåsigt på motorvägen. I övrigt gick resan bra. Rumpvärken satte in efter ca två timmar, men efter en kaffe var det bara att köra igen. Enligt mätaren kommer man ca 40 mil på en tank, vilket jag inte håller för otroligt.

Guzzi-Leif

New member

Körde drygt tio mil första dagen. Måste säga att jag är väldigt nöjd hittills. Den går mjuk och fint och styr bra. Jag har så klart inte mycket jag kan relatera till i fråga om andra hojar, förutom polares hojar och den DT 125 -84 jag hade när jag var femton. :) En nackdel är dock att det blir lite dragigt i farter över 110, men det kan man ju se som en körkorts/liv-försäkring.

Beemern är en rolig hoj som går att köra aggresivt men som ändå känns säker. Men en av de främsta anledningarna till att jag valde den var försäkringskostnaden. Jag har ännu inte fyllt 24 men betalar bara 3300 om året för en helförsäkring. Med tanke på att hojen lämnar över 100hk så får det anses billigt.

I helgen ska jag åka ner till småland då kan jag nog lämna en mer utförlig utvärdering.

Min syster tycker att jag borde ge cykeln ett smeknamn. Eftersom det är en tysk maskin så funderar jag på att kalla den Ulrike, efter Ulrike Meinhof från Baader-Meinhof-ligan. Ulrike, den tyska rebellen.

Grattis till köpet och välkommen i gänget!
Fin produkt du köpt men missa inte BMW-klubben och deras oerhört givande Forum (just prexist nu aningen krassligt men ändå) där du kan få hjälp med i stort sett vad som helst (boxern har några egenheter, you know).

Tänkte bara på en sak; R-modellen är väl egentligen en hane va'? Kanske du skulle kalla honom Andreas i stället...

Åsså kan du vänta dig att den bara går bättre o bättre intill dess inkörningen avslutats efter några tusen mil ;)

Kiwi60

New member
Så vitt jag förstår är alla fordon av "honkön".

Här är lite bilder från förra helgens smålandsresa. Håll till godo.

Smland2.jpg

Smland14.jpg

Smland11.jpg

Smland5.jpg

Last edited:

Guzzi-Leif

New member
Vackert!
Vackert som bara höst + mc kan vara!
Bilder att spara som "skrivbordunderlägg" för vinterbruk...

Olle Ahlsén

New member

.

Grattis till ett vettigt MC köp, jag blev själv förtjust vid provkörning trots att jag redan har en k1200s (som jag iofs är överförtjust i), så förtjust så att en R1200R mycket väl kan bli min tredje hoj, man lever ju bara en gång..

Tips, montera den mindre vindrutan som tar bort värsta vindtrycket, det gör underverk och ser inte så tokigt ut!

Du är välkommen att hänga med i BMW MC Klubben vi har faktiskt riktigt kul och får numera med oss även många unga på våra Fortbildningar på Tuvängen o Rörken
På söndag bär det av på Äppletouring, en fur till Grönsö nära Enköping på småväger så det blir runt 12mil enkel resa!!
Och nu när höst o vinter närmar sig så har vi intressanta temakvällar..

Mer info www.bmw-mc-klubben.se och Distrikt 7:)

Välkommen!

runeo

New member
Jag tankar 98 när det är tillgängligt.
Dags för första service om två veckor. Servicen går på 3200.

Om du inte har något emot att åka till Strängnäs, så betalade jag 944 kr för F800S 100 mila servicen där, och 1900 för 12gsadv:s 100 mila. Skillnaden räcker nästan till en fortkörningsbot! ;)

Ska själv 100mila serva 12R och 1000 mila serva 12gsa där under oktober!

må gott
/Rune, som funderar på 21" framhjul och ev 18" bak till 12gsa. Tips nån?

PS
Oljekylaren är inte snygg. Puh! Ser ut som från nån Koreansk Skotorcykel.
Som tur är finns väl nåt nytt hölje ett köpa i Tyskland snart!
DS

Last edited:
Sköna bilder och en mycket snygg hoj. Kanske blir en sådan någon gång. Har själv just bytt till en honda VFR800, Är mycket nöjd än så länge. En kvinnlig bekant tycker att den ska döpas till Brummelisa men jag är lite tveksam...
Petrus

Marie

Banned
Det viktigaste är ju att DU är nöjd!!!!

Att jag aldrig skulle komma på idén att köpa en hoj med bara två cylindrar i allmänhet och en BMW boxer i synnerhet är ju bara min personliga åsikt
/Marie

Koljo

New member
Grattis!!

Min "Sivan" blev alldeles till sig... :D

Namn? Kommer bara inte på något bra... Hm!

Take care, blir lite halt till helgen, men man måste ju ut och dra en sväng eller två...:p

Mayo

New member
Går som en dröm

Själv nybliven ägare. Köpte en 850r 2004 och kan bara konstatera att utvecklingen går framåt. Klart att denna har mer muskler och del andra finesser som ESA och ASC men den känns om möjligt ännu mer lättkörd än
850r. Dock tycker jag om det inte är någon direkt motvind så är 140 inga problem. Kört i 185 med 850r utan ruta på Autobahn och det gick det med. :)
Sportrutan till 1200r gör att jag 175 lång(kort) sitter ganska komfortabelt upp till 170.