Köptankar Yamaha FJR1300

JockeGbg

New member
Funderar på en Yamaha FJR1300 08-10 års modell.
Hur är den för en som inte är så van med att köra MC? Är 170cm, är den tung och otymplig?
Dyra servicar? Några saker man bör kolla extra efter?

TMax500

Member
Last edited:

Bighoj

New member
Eftersom du undrar har du förmodligen inte provkört någon Fjr.Jag/vi testade Fjr:en för några år sedan.Vi hade då en Honda Pan european och jämfört med Hondan var Fjr:en extremt lättkörd.Jag upplevde den som mycket välbalanserad och som jag sa lättkörd.Jag hade vid provningstillfället även passagerare med mig,och jag kunde köra i krypfart och svänga runt på en femöring med full kontroll,jag stod faktiskt nästan helt still.Bromsarna var också riktigt bra och den elektriskt inställbara rutan gjorde ett bra jobb.Däremot var det lite kasst att rutan återgick till ursprungsläget efter att tändningen varit avslagen.Detta går däremot att koppla förbi.
Bra drag i motorn för att vara touringhoj/spotrtouring.Kardan som är i stort sätt underhållsfritt.En körvillig hoj som du lätt korsar europa med.Lite för mycket frammåtlut kunde jag tycka,men det går att fixa med styrhöjare,detta är iofs väldigt personligt.Jag är ganska kortväxt och har även fått justera styret på min Goldwing.
Vid möjlighet så tycker jag du ska ut och testa och testa kritiskt så att du inte blir besviken vid ev köp.
Välkommen till forumet föresten.

påK-en

New member
Hyrde en FJR 1300 i Denver för några år sedan och körde ungefär 200 mil, kan inte säga annat än att jag var mycket nöjd (åkte Yamaha TDM 850 hemma). Enda grejen jag kände av var att returfjädern för gasrullen kändes lite väl stark när jag körde många timmar i sträck, kan ju vara specifikt för exemplaret. Vid körning i regn var det bra att kunna reglera höjden på rutan under körning och få turbulens som båste bort en del vatten från visiret.
Tummen upp för FJR! :tummenupp

Fjrgbg

New member
Hej Jocke

Jag köpte en Fjr 1300 förra året. Det är en kanon hoj, men som alla modeller finns det små saker som kan göras bättre. Fördelen är att modellen har funnits under många år och det finns många bra enkla lösning på alla problem. Exvis. det påK-en nämner om returfjädern till gasrullen. Har du några frågor så skicka gärna ett mail så skall jag försöka hjälpa dig.

Denjoh

New member
Har en 07 och har kört 2000 mil med den. Har bytt främre sadeln eftersom originalet fick benen att somna men det var kanske bara mina ben... Den är ganska hög i sitsen flera kortare än jag (180 cm) tycker att man inte når ner ordentligt med fötterna till marken. Kör den med glädje på storbana bara man spänner upp fjädringen innan och dumpar packväskorna. Summan är att det är en underbar hoj!