Köpa Yamaha Dragstar 1100

Hej Forumet!
Ny medlem sedan idag.
Är på gång att köpa min första Mc. Valet har fallit på Dragstar 1100. Är det någon på forumet som kan tipsa om ex vilka årsmodeller man bör undvika/köpa. År för ev modellförändringar/motorförändringar.
 

Moje_VS1400

Member
Det där var väl ganska taskigt "välkomnande" av en ny MC-vän?? :mad:
Han frågade om råd, inte dumma kommentarer.
Vet att du gillar såna Marie, men spar dem till såna som varit här en stund och bekantat sig med vad vi är för några.

Sören -välkommen, kan inte råda dig när det gäller MCn. Jag vet inte mycket om Dragstar men det dimper säkert ner nå'n som kan ge dig ett bra svar....

Lycka till med letandet
 

Adler

New member
Har du bestämt dig så...
När det gäller Dragstar 1100 finns inga barnsjukdomar eller fel, om man skall tro på mc-pressens undersökningar och begagnatguider. Det enda glidare får kritik för är att de är tunga och att de kunde ha bättre bromsar - och det gäller dem alla i stort sett. Man vänjer sig :)

Annars tycker faktiskt jag att du skall titta på Kawasakis Vulcan-glidare. Kuligare än Yamahas och Hondas om du frågar mig, mer prisvärda, lite råare - och fler att välja på, från 800 - 2000 cc i olika utföranden. Dragstaren är en fantastisk kvalitetshoj och har varit Sveriges mest sålda glidare - men ack så trött när man vant sig. Kolla Kawa är mitt tips. Du kan gå in på www.vulcanriders-sweden.org och klicka fram en sida så ser du alla modeller som finns och funnits i Sverige. Den föreningen är jag med i - så det är ju lite partsinlaga, har själv en VN1500CT ´99.
vralogol.jpg

På bilden här har du en VN800 Classic. Den är både smidigare, vassare och billigare än Dragstar. Näst steg är VN900, sedan VN 1500/1600 i flera olika utföranden. Jaja - kolla själv...

vn800cl06.jpg


Oavsett: Lycka till med ditt val, som säkert kommer att ge dig många glada härliga hojtimmar, oavsett vad du väljer. Bry dig inte om löjliga kommentarer! Jag kör själv glidare och skulle inte vilja ha något annat, trots att jag haft många olika sorters cyklar tidigare.

Ta det vackert och Ride Safe, så går det bra!
 
Last edited:

Esquire

New member
Det där var väl ganska taskigt "välkomnande" av en ny MC-vän?? :mad:
Han frågade om råd, inte dumma kommentarer.
Vet att du gillar såna Marie, men spar dem till såna som varit här en stund och bekantat sig med vad vi är för några.
Äh, så säger du bara för att du själv kör en kromad gynstol. :p ;) :D

Edit: Men som Adler säger så finns det väl inga speciella fällor med att köpa en Dragqueen 1100.
 

Strömma

New member
Hej & Välkommen :cool:

Nu kan jag inte mycket om customhojar överhuvudtaget så några speciella råd ska jag inte försöka att ge, har dock en bekant som har en Dragstar och han är i alla fall nöjd. Att sedan en del människor på forum som det här "dissar" allt dom inte själva gillar, ja det får man tyvärr leva med :rolleyes:

Lycka Till med hojköpet oavsett vad det blir :)
 

jan-olovj

Active member
Hej välkommen. Jag kör sedan 2005 dragstar 1100 och tycker att den är ganska bra och okmplicerad, så taskiga är inte bromsarna med sina dubbla skivor fram som någon sade. Den är väll lite seg och tung till sitt sätt men det hör väll till typen av cyckel. Effekten räcker till både i en omkörning och att komma iväg lite kvickt, för det är ju ingen racer. Jag har aldrig haft några speciella problem, startar snällt var gång med en lugn och fin gång, tills jag satte på nya avgasrör, då blev det lite obalans i det hela men efter förgsarjustering funkar det igen. Tycker du att det är en Dragstar du vill ha så köp den det är inget dåligt val.
Lycka till
Jan-Olov
 

Marie

Banned
"Marie" håller stilen, i god ordning...
Hej Forumet!
Ny medlem sedan idag.
Är på gång att köpa min första Mc. Valet har fallit på Dragstar 1100. Är det någon på forumet som kan tipsa om ex vilka årsmodeller man bör undvika/köpa. År för ev modellförändringar/motorförändringar.

Hej Sören!

Ja nu när jag fått vara lite taskig, och fått mitt vanliga skäll från alla håll så måste jag passa på att hälsa dig hjärtligt
VÄLKOMMEN
hit. Att inte jag gillar stora V-twinnar är ju min privata åsikt, men jag torgför den ofta och gärna. ;)

Jag har själv kört Yamaha några år och jag tycker att det verkar som om den fabriken spottar ut pålitliga kvalitetsgrejor. Jag har inte haft några påtagliga bekymmer med mina hittills tre Yamaha, trots att allesammans varit åttiotalare med åtskilliga tusen mil på mätaren. Den senaste XJ-900:an har jag kört 5000 ganska bekymmersfria mil på två år. Om den idag gått 10600 eller 20600 mil vet nog ingen, men mycket tyder på att det kan handla om den högre siffran....
Jag har aldrig hört någon påstå att Yamaha Dragstar skulle hålla sämre kvalitet.
 
Last edited:

Kungen

New member
Hej och välkommen hit..
en Dragstar 100 är en fantastisk hoj. det mest vanligaste felet på dem är att O-Ringen till kardan bak torkar och det börjar läcka olja.. jag har pratat med massor med olika mc mekar och dem har aldrig sett det felet.

så helt enkelt där finns inga fel på dem hojjara

självklart kommer det en massa folk om pratar gott om sitt eget märke på alla sätt o vis. (Jag kör ingen glidare)

Jag säger såhär..
Köp den du vill ha.. vi lever i 2007 nu och där finns inga dåliga motorcyklar längre.
sen kan man titta på olika saker såsom kardan och kedja.
enkelskiva fram eller dubbel.
högt eller lågt styre..

Testa dig fram. provkör till du hittar den du gillar.. sen om priset är oki. du kan asseptera den har kedja och styret är lågt (nu vet jag inte vilket märka detta skulle passa på).
koll a närmaste verkstad vilka märken dem servar. (Är rätt skönt att ha verkstaden nära när det är service dags)
så köp den.. du kommer ha massor med glädje på vägarna i somar.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Jag kör Dragstar 1100 sedan 2002. En kanonhoj, aldrig haft något problem på 5 000 mil. Billig, driftssäker och lagom customhoj. Dessutom är Dragstar ett bra utgångsmaterial för modifiering om man är lagd åt det hållet. Jag byggde om den 2003, Den fungerar t o m på bana, både på SMCs kurser och CSS. Efterssom jag sänkt den är fotpinnarna nu rätt så nedslitna. En bild hittar du här: www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=337
 
Tänk att det osannolika hände. Var till den lokale skoterhandlaren i annat ärende. Vad står där om inte en Kawa vn 1500. Inbytt mot skoter. Samma prisnivå som dragstar. Så det blev kawasaki istället.
Outgrundliga äro herrens vägar
 

Adler

New member
Tänk att det osannolika hände. Var till den lokale skoterhandlaren i annat ärende. Vad står där om inte en Kawa vn 1500. Inbytt mot skoter. Samma prisnivå som dragstar. Så det blev kawasaki istället. Outgrundliga äro herrens vägar

Då har du gjort ett mycket klokt val - ber bara att få gratulera! Sköna hojar de där. Har själv en sådan, fast i CT-utförande. Välkommen i gänget får man väl säga! På tal om gäng: Kolla in vår hemsida http://www.vulcanriders-sweden.org! Rekommenderar medlemsskap å det varamaste! 0:- kostar det och många, många åkpolare har man fått på köpet. Vi ses - varför inte på Riksträffen i Tånga Hed?!
Rajd Säjf!
//Stefan
(webmaster för sajten ovan :) )
 

Lennart

New member
Grattis till ditt köp, hoppas du blir riktigt nöjd.
Jag hamnade här på forumet i februari eller så, men är bara inne o kollar ibland eftersom jag har en glidare och tycker att det är lite för mycket sporthojar här. Inget fel på det, absolut inte, bara inte riktigt min smak.
För cruisers finns www.glidarhoj.se
Välkommen dit och kolla om du har lust.

//Lennart
 

OH-

Member
Grattis till ditt köp, hoppas du blir riktigt nöjd.
Jag hamnade här på forumet i februari eller så, men är bara inne o kollar ibland eftersom jag har en glidare och tycker att det är lite för mycket sporthojar här.
<klipp>//Lennart

Förenade vi stå, splittrade faller vi.

Om du vill diskutera franslängd, fejkade luftintag och kromputs så är det väl bara att dra igång nya ämnen?
Under tiden fortsätter väl vi andra, oavsett vilka hojar vi kör, att diskutera trafiksäkerhet, mekande, resor, körteknik, aktiviteten i länen, SMC, myndigheter, hårspännen och vädret. Men sånt är väl inte intressant?
 

Lennart

New member
Förenade vi stå, splittrade faller vi.

Om du vill diskutera franslängd, fejkade luftintag och kromputs så är det väl bara att dra igång nya ämnen?
Under tiden fortsätter väl vi andra, oavsett vilka hojar vi kör, att diskutera trafiksäkerhet, mekande, resor, körteknik, aktiviteten i länen, SMC, myndigheter, hårspännen och vädret. Men sånt är väl inte intressant?

Ja jag vet att jag kan starta nya ämnen, dessutom förstod jag att någon skulle komma med ngt liknande "franslängd, krom" osv.
Dessvärre har du klippt bort min kommentar "inget fel med det, absolut inte, bara inte riktigt min smak" vilket gör att jag känner mig om inte hånad så iallafall missförstådd.
Tidigare har jag varit med på ett forum för en amerikansk bilmodell och där var det liknande tongångar, idel missförstånd och larviga kommentarer.
Jag har sålt Chevan och inte återvänt dit och hädanefter håller jag mig till www.glidarhoj.se

Jag vill önska Er alla en fin hojsäsong med många roliga turer.
Tack för mig.
Lennart
 

OH-

Member
Ja jag vet att jag kan starta nya ämnen, dessutom förstod jag att någon skulle komma med ngt liknande "franslängd, krom" osv.
Dessvärre har du klippt bort min kommentar "inget fel med det, absolut inte, bara inte riktigt min smak" vilket gör att jag känner mig om inte hånad så iallafall missförstådd.
Tidigare har jag varit med på ett forum för en amerikansk bilmodell och där var det liknande tongångar, idel missförstånd och larviga kommentarer.
<klipp>

Men hallå! Var lite mer konstruktiv och inte bara snarstucken så ska du se att det finns en massa trevligt folk här som diskuterar intressanta frågor.

Det enda jag ville ha sagt med mitt inlägg var att det vore bra om motorcyklister oavsett hoj kunde hålla samman på ett forum för frågor som berör oss alla.
Min mening var inte att håna, sånt får andra syssla med. Svårigheten är att avgöra vilken nivå man ska lägga sig på. Vissa gillar lite verbal sparring medan en del vill ha varje ord vägt på guldvåg.
 

Lennart

New member
Det är OK, no bad feelings,
men jag tror ändå att jag stannar inom mitt intresse och det är att softa fram i tillvaron och mina jämlikar finns på den andra siten.
Jag anser helt och fullt att SMC har en uppgift att fylla och gör det, vidare tycker jag att det skall vara upp till var o en vilken hoj man föredrar.
Mina erfarenheter från Chevaforumet gör att det känns bättre för mig att välja glidarhoj.se, språket och respekten där tilltalar mig helt enkelt.

//Lennart
 
Top