Köpa ny Custom 2011 #2

Lejonell

New member
Tja.
Jag kör nu en Honda VF750 Custom från 82, och till min stora glädje sa min fru till mig att
-nästa år köper vi en större hoj eftersom jag vill åka med.
Jag väger ca 95 och frugan ca 125 så det får bli större modell.

Vi har tittat mycket på Suzuki VL1500 av äldre modell då dom inte var futuristiska i designen. Vi har provsuttit och det känns bra.
Vi prövade även en VS 1400 men där satt hon inte bra.

Är det någon som vet lite positiva eller negativa saker om denna modell eller förslag på andra modeller?
vår buget blir max 60.000:-

Tack för kommande svar.
Inlägg som typ: "Skaffa riktig hoj" eller inlägg som inte rör ämnet undanbedes.
 

Chopperbyggarn

New member
Kollade på Blocket och just nu finns det 672 annonser under rubriken Custom max pris 60 000:- .
Dom flesta är mindre modeller men det finns förvånandsvärt många av dom största custom hojarna i denna prisklass.
Om inte hojarna är misskötta och dessutom är lågmilare så kan du nog tryggt köpa den hoj som känns bäst för er oavsett modell o fabrikat...det är nog genomgående hög kvalité på i stort sett alla dessa stora customhojar.
Lyssna först o främst till er själva..det som känns rätt brukar för det mesta vara rätt! Ge blanka tusan i vad andra anser..det är inte dom som ska köra/åka på hojen!:)

Anders.J
 
H

honda cbf 500

Guest
Jag har ju i den tidigare tråden nämnt yamaha dragstar 1100 classic.

Hondas motsvarighet är shadow 1100 och den finns även i en ACE=American classic edition och som jag har förstått det hela rätt så är även motorn konstruerad som en harley. Hondan har jag personligen inte kört, tyvärr.

Gå in på en större mc butik och provsitt och känn efter.


Honda brukar generellt sett vara lite törstigare än sina konkurrenter.

// Amir
 
Last edited:

jan-olovj

Active member
Innan jag köpte Dragstaren så provade jag en 1100 Honda men det exemplaret vibrerade aldeles förfärligt. När jag nämde det för handlaren så sa han att du ska nog inte ha en Honda så det blev Dragstar och det ångrade jag inte.
 

Lejonell

New member
Finns en 1100 dragstar hos Zäta, skall försöka få provsuttit den i helgen men tror "Sockerbiten" är för tunn och smal för frugans bakdel.
Viktigt att sitta bra när man gillar längre sträckor.

Tack åter igen för bra tips och "att tänka på"
Hoppas på mer*S*
 
B

Bellman

Guest
Ny customhoj

Har lite erfarenhet av customhojar och har kört några hojar i den prisklass Du angett max 60.000:

Dragstar 650 och 1100
WildStar 1600
Intruder 1500 LC
Intruder 1400
Kawa 1500 CL
Honda 1100 Shadow

Mitt val
Körde en Intruder 1500 LC ca 4500 mil och skulle jag välja någon av ovanstående idag skulle det nog bli en Kawa 1500 CL.

Varför?

1500 cc för att en sådan går lugnare och har mer ork med två på.

Lastförmåga
Två vuxna på blir tungt. Kawan har lätt ställbara stötar och dessa kan enkelt bytas ut mot t.ex. nya luftassisterade för att klara min och min frus vikt med last. LC har centralstötdämpare som i och för sig funkar bra men inte så lätt att justera .... pyssel, pyssel.

Lättkördhet
Kawan är inte så hårt rejkad och har annat försprång än LC:en och därför mer lättkörd. Med original däckstyp är LC otroligt spårkänslig och bånglig. Metzeler ME880 råder dock bot på problemet.

Motorkaraktären
Kawan är mer kortslagig och motorn stånkar inte som LC vid lägre varv. LC i princip okörbar på originalljud under 70-80 på 5:an.

Aktionsradie
LC har en liten tank, bara 15,8 L och går rätt dyrt. Min låg på ca 0,7 L/mil vid rätt normal körning landsväg lite blandad körning. Kawan går nog lite billigare enligt polarna.

Söndagspyssel
LC:en bökig att serva. 13 skruvar för att ta bort tankatrappen innan man kommer åt tändstiften... Å andra sidan har Kawan 4 stift. Suck...

Nackdelen med Kawan är väl lite extra pyssel med vatten odyl men det brukar ju funka på bilar så ....

Komfort
LC är suverän i komfort för båda men pass.fotpinnarna kan upplevas sitta alldeles för högt. Finns dock sänkningsprylar. Kawans förardyna kan upplevas lite obekväm för en del förarrövar. ;)

Utrustning
Ett tips är att se till att Du får med så mycket utrustning som möjligt. Ruta, sizzy, pakethållare, väskor, extraljus är värdefulla tillbehör som kostar mycket att köpa till men inte behöver kosta mer när de väl sitter på hojen.

Servicebok
Några mil på hojen är inte farligt bara den har en väl ifylld servicebok och verkar välvårdad för övrigt. Kolla så att det är fräscha däck på. En omgång däck kan kosta 5 KKr om Du lämnar in hela hojen.

Fel/brister
Det är väl inga direkt stora fel på någon av hojarna. Enstaka Kawor har drabbats av hydrallyftarfel och tidiga VN 1500 slet cyllarna ovala.

LC är väl inte berömd för sina framhjulslager, bromsar eller styrlager men va f..n. Ingen är väl ofelbar.

Det här är mina egna erfarenheter. Oavsett vilken Du väljer så tror jag ändå Du och frun kommer att trivas med valet. Man vänjer sig vid sin hojs små egenheter trots allt. :) Och Du - sk...t i det där med luft och buller. Om det inte är rätt gjort dvs bänkat och justerat så kan det puffa och låta och dra alldeles för mycket soppa. Och bullrar gör det ju också.

Åker själv HåDe sedan några år men då pratar vi lite andra priser. Dock väl värt att pröva. ;)

Lycka till!
 

LC4ever

New member
Yamaha XVZ 1300 Royal Star Venture är mitt tipps.

Innan frugan skaffade sig egen hoj hade vi en Venture och åka två fullvuxna personer var inga problem.
Modellen börjar bli lagom gammal så man borde kunna hitta dem för lagom pris.
 

Lejonell

New member
Yamaha venture

Den är helt ok men vi är ute efter en mer Custom hoj.

Yamaha XVZ 1300 Royal Star Venture är mitt tipps.

Innan frugan skaffade sig egen hoj hade vi en Venture och åka två fullvuxna personer var inga problem.
Modellen börjar bli lagom gammal så man borde kunna hitta dem för lagom pris.
 

LC4ever

New member
Den är helt ok men vi är ute efter en mer Custom hoj.

Vad är då en Custom-hoj? :confused:

Enligt definition en ombyggd motorcykel, ex R1-streetfighter, KTM 990 Rally eller en HD med förlängd gaffel :p

Jag vet vad du menar men det finns två olika Venture, en buss och en "custom".

Lycka till med köpet, oavsett vad det blir.
 

Lejonell

New member
venture

Vad är då en Custom-hoj? :confused:

Enligt definition en ombyggd motorcykel, ex R1-streetfighter, KTM 990 Rally eller en HD med förlängd gaffel :p

Jag vet vad du menar men det finns två olika Venture, en buss och en "custom".

Lycka till med köpet, oavsett vad det blir.

Okej, kände bara till "bussen"*S*
letar nu bilder på google*S*
 

Hoke

New member
När man väljer hoj är det nog som sagt väldigt vikigt att skaffa sig en egen uppfattning IRL efter förarbetet med att välja vilket kategori av hoj man vill ha ;)

En Honda Valkyrie tycker jag att ni skall testa om det skall vara Custom-stuk, det är en ungefär en guldvingemotorn i den(vilket iaf jag tycker är en fördel!).

Se vad en Offroadnisse skriver om den:D
http://w1.899.telia.com/~u89906687/hojarna/index.html
 

Diana

New member
Maken har en Wild Star 1600 och den hade jag inga problem att åka på. Kunde åka 1 -1 1/2 timme utan att det kändes i ryggen eller baken. Innan dess hade han en Kawasaki som jag inte klarade av i 15 minuter. Så jag personligen föredrar Wild Star som är väldigt bekväm att åka på.
 

powerglide

New member
Jag provade ut några olika modeller förra året då tjejen är förtjust i Custom (själv gillar jag touring bättre).
Men jag fastnade faktiskt för Drag Star 1100 som andra-hoj.

Förutom att det faktiskt går att svänga med den och att den ser bra ut, man sitter bra etc. så blir man inte ohjälpligt efter om man skulle hänga med några polare på sportcyklar (om de inte drar på ordentligt vill säga) ;)
 

Batten

New member
Jag körde en 1100 Dragstar i 7 år och måste säga att det är en väldigt bra cykel. För mig som föredrar att köra istället för att skruva så passar den bra. Det är en lättkörd och rolig hoj på kurviga (helst då långa sugande kurvor) samt att man har tillräckligt med vrid för att vara två på. Jag sålde min i höstas som var x-tra utrustad med ruta, x-tra ljus, sissy, V&H m.m. De stod då i priser runt 45000 kr på blocket.
Lycka till med hoj köpet!!
 
Top