Köpa min första hoj. Tips och råd?

Maria Nordqvist

Super Moderator
Om man köper en hoj med några år på nacken får man förvänta sig något annat än en ny. Jag talar inte om fabriksgaranti utan den "garanti" som anses ingå i KKL vid köp, d v s köparen behöver inte bevisa något. Lagen menar att felet fanns vid köpet. Efter sex månader är det köparens sak att bevisa att felet fanns, då blir det genast svårare.

Citat från Hallå Konsument:
"Sexmånadersregeln
Företaget ansvarar för fel som fanns på varan när du köpte den eller när den levererades till dig. Ett fel som visar sig inom sex månader antas ha funnits där från början om inte företaget kan bevisa att felet inte är ursprungligt. Efter sex månader är det du som ska bevisa att det är ett ursprungligt fel på varan.Företaget är inte ansvarig för fel som du har orsakat, till exempel om du inte har följt skötselanvisningar eller om du har vanvårdat varan."
https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/vad-lagen-sager/konsumentkoplagen/
 

TMax500

Member
Jo, jag fattar vad du syftade på. Blev bara (positivt) förvånad att det även skulle gälla begagnade varor. Kändes lite för bra för att vara verkligt. Men du vet säkert vad du snackar om, du brukar ju veta det! :)

God Nationaldag på dig förresten! :)
 

Alexander76

Member
Kändes lite för bra för att vara verkligt.

Alltså ibland blir jag trött på mig själv som alltid ska vara så otroligt cynisk men jag måste säga det. Det lagen säger är en sak, verkligheten ser helt annorlunda ut. Om du köper en beggad hoj med säg 3 månaders "garanti" och efter t.ex. 4 månader så slutar ABSen fungera, det kommer vara otroligt svårt att åberopa "säljarens ansvar inom 6 månader"-klausulen. De kan säga nånting i stil med att hojen besiktigades av en legitimerad mekaniker och ABSen fungerade felfritt när du köpte hojen och alltså fanns inte felet när hojen överlämnades till dig - sådärja, nu är det bevisat att det är ditt fel. Även om du i princip har lagen på din sida finns risken att de in i det längsta vägrar att ta sitt ansvar och det blir upp till dig att driva det - vilket kommer kosta dig tid, pengar och i värsta fall en hel massa ångest.

Det är samma grej med nya varor, alltså detta med ett års garanti men två års reklamationsrätt. Köper du en ny mobil på webhallen och den pajar efter 18 månader och du valsar in i butiken och säger att de ska fixa den gratis kommer dom titta konstigt på dig. Grattis till en ny lång fajt framför dig.

Är det någon som har någon solskenshistoria som motbevisar ovanstående bittra utlägg så lyssnar jag gladeligen, jag känner att en nya hoj varannat år börjar bli lite dyrt :lemon:
 

F800ST

Member
Vi har ingen garanti, med det avses som mest att under de 12 första månaderna så har handlaren lovat sköta din reklamationsrätt mot tillverkare vilken alltid är 3 år.

Det är valfritt för en handlare att lämna "garanti", men det är i regel inte mer än att de sköter hanteringen av reklamationen under en viss tid.
 

BrooklynS

Member
Du behöver inte oroa dig för växellådan på en F700GS... Bra hoj utan typfel. Håller ungefär hur länge som helst.
 

Patrickgbg

New member
Okej, tack så mycket för svaret.

Hur är förresten Bmw f650gs?
Vill ha en mc för att kunna köra i stan men även kunna köra ut i Europa med tjejen om man vill, hur är det att göra sådana saker med en sådan Bmw? Är den pålitlig den med även på långa resor eller är det en för "klen" hoj? Kanske behöver med cc för att köra långt?

Mvh Patrick.
 

Alexander76

Member
är det en för "klen" hoj?

Jag har ägt en Versys 650 och medans den inte kändes speciellt klen eller långsam så var den faktiskt något surrig i motorvägsfarter runt 120km/h och upp, som att den var något lågt växlad. Jag antar att dom växlat den så för att den "lilla" motorn ska befinna sig i sitt optimala varvtal för att kunna få lite omkörningskraft till övers även på sexan. Men totalt sett skulle jag säga att en 650cc räcker till passagerare och packning.

Ett tips för dig som ska köra långt, satsa inte på högt avgasljud. Det är najs när man pruttar omkring i stan eller på landsvägar men ska du sitta där någon längre stund vill man ha ner ljudnivån så mycket man bara kan. Ta med öronproppar. Och byt ut vindrutan mot någonting lite större så luftströmmen kommer upp över hjälmen och inte träffar dig i pannan. Paradoxalt nog tycker jag sporthojar är bekvämare att åka långa sträckor på av just den anlednignen, luften träffar dig i bröstet istället för fejset vilket innebär att strömmen runt hjälmen blir renare och man lutar sig mot luften vilket tar vikten av armarna/ryggen. Din passagerare lär inte hålla med dock :p
 
Last edited:

ATGATT Micke

New member
Okej, tack så mycket för svaret.

Hur är förresten Bmw f650gs?
Vill ha en mc för att kunna köra i stan men även kunna köra ut i Europa med tjejen om man vill, hur är det att göra sådana saker med en sådan Bmw? Är den pålitlig den med även på långa resor eller är det en för "klen" hoj? Kanske behöver med cc för att köra långt?

Mvh Patrick.
Beror på. Om du ska upp för skarpa sluttningar så vill du nog ha lite mer kräm, med fulla packväskor och tjejen bakpå. I mer normala förhållanden duger den nog, om inte särskilt spännande. I alla fall modellerna från 2008, då den uppgraderades från 652cc till 798cc, trots namnet.

Vissa årsmodeller har en tendens att få olustiga fel på bränsleinsprutningen, har själv råkat ut för en som fick motorstopp när jag växlade upp med för lite grundgas, detta var en lånehoj för risk 2an. Detta är ett datorfel, som bland annat kan orsakas av att minsta lilla gas på när man startar motorn. Har funnits minst från 2001 till 2009.
 
Last edited:

F800ST

Member
Okej. Inte så ovanligt att inte få garanti då?

Garantier får man då man köper nytt, inte beggat. Ska du ha hängslen och livrem får du öppna plånboken vid inköpet, eller så köper du beggat billigare och öppnar plånboken då det går sönder. Finns inga gratis luncher, på ett sätt eller annat är det du som betalar.
 

jan-olovj

New member
Är det en vettig handlare så vist bör du kunna få garanti på begagnat.
Får du inte det så gå någon annan stans.
 

F800ST

Member
Är det en vettig handlare så vist bör du kunna få garanti på begagnat.
Får du inte det så gå någon annan stans.

Finns inga vettiga handlare som lämnar mer än trafiksäkerhetsgaranti på beggade fordon, kanske man kan få det på ett fordon som precis gått ur vanliga garantin, men knappast annars. De skulle inte överleva om de skulle stå för alla fioler på för dom okända fordon och där reparationerna kostar lika mycket som värdet är. Så med de kriterierna får man nog vara så god och gå, både ur butiken och överallt man annars tänkt åka.
 

jan-olovj

New member
När jag har bytt hoj så har jag alltid fått garanti som han sa "över sommaren". Kanske för att dom viste väl vem jag va och ur jag kör. Detta är många år sedan så kanske det har ändrats. Det borde vara samma garantier som när du köper en begagnad bil, åtminstone sådant dom bromsar o sådant som hör till trafiksäkerheten.
 

F800ST

Member
När jag har bytt hoj så har jag alltid fått garanti som han sa "över sommaren". Kanske för att dom viste väl vem jag va och ur jag kör. Detta är många år sedan så kanske det har ändrats. Det borde vara samma garantier som när du köper en begagnad bil, åtminstone sådant dom bromsar o sådant som hör till trafiksäkerheten.

Ja, trafiksäkerhetsgaranti har man alltid, det måste de lämna med minst 1 månad. Men att lämna garanti i 6 mån på allt på hela hojen, finns ingen som gör.
 
Top