köpa från privat person

MK.

New member
hej,
jag undrar hur brukar man betala till en privat person for köp av en hoj utan f2f träff på ett säker sätt,
jag tänker köpa en hoj på lång avstånd (10 timmar körning enkel väg ), säljaren vill att jag ska swisha köpeskylningen (80,000) direkt till honom när han har lämnat höjen till transportfirman och därefter fixar han överskrivningen av hojen på mitt namn. är det säker sätt? om inte hur ska man göra då? hojen är inte annonserad i blocket så det går inte att använda blocketpaketet heller.
tack i förväg
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Den varianten skulle inte jag våga. Kosta på dig en resa! kontrollera hojen noga. Ta den på släp om du inte vill köra.
 

F800ST

Member
Skulle aldrig köpa ett fordon jag bara sett bild på och hört säljarens version. Vidare heller aldrig skicka pengar innan fordonet affären görs upp, dvs skrivs över.

Din variant skulle jag enbart göra med en oberoende handlare som mellanhand och denna kan besikta fordonet, sköta pengar och skriva över fordonet.

Aldrig att jag skickade 80 papp till en privatperson och sen hoppas att denne gör klart allt som han sagt.

Näe, kosta på dig en resa eller sök ett fordon inom ett avstånd du kan tänka dig åka för att titta innan köp.
 

gundj

New member
10 timmar är väl inget, det blir en fin helgtur med övernattning på något kul ställe.
Det finns MC-släp att hyra annars funkar det bra med vanliga flyttsläp.
Många företag har ju "gratis" släp, där brukar ett dygn kosta ett par hundringar.
Aldrig i livet att jag skulle gå på det upplägget du beskriver.
 

HkanB

New member
Lät och kändes det där bra ens när du skrev det?

hej,
jag undrar hur brukar man betala till en privat person for köp av en hoj utan f2f träff på ett säker sätt,
jag tänker köpa en hoj på lång avstånd (10 timmar körning enkel väg ), säljaren vill att jag ska swisha köpeskylningen (80,000) direkt till honom när han har lämnat höjen till transportfirman och därefter fixar han överskrivningen av hojen på mitt namn. är det säker sätt? om inte hur ska man göra då? hojen är inte annonserad i blocket så det går inte att använda blocketpaketet heller.
tack i förväg
Det där är på en skala från Ofiffigt till Rätt så korkat i den helt klart sämre änden av skalan.
Enda sättet att köpa hoj på distans är om du har ett pålitligt ombud på plats. Ett syskon eller släkting som du verkligen litar på eller möjligen en kompis som du delar något skamligt eller hemligt med.
Det förfarande du beskriver är som gjort för att du kommer att bli 80000 fattigare och utan hoj samtidigt.

Endera tar du en det som en liten turistresa med övernattning eller fixar du någon pålitlig som kollar och ev. testar åt dig...men att på distans, blint föra över 80000 till någon du inte känner...är...som när man får reda på att man fått ett arv från en okänd släkting i NIgeria och det bara krävs en "liten avgift" för att få ut det. Man ska väl inte måla fan på väggen i onödan för visst det kan finnas någon som verkligen skulle göra det rätta men oddsen för att du blir grundlurad är tyvärr nog rätt så mycket lägre.
 
Last edited:

Tommi

New member
Om du nu är säker på att du vågar köpa en hoj osedd. Se då till att transportföretaget hanterar pengarna. Du sätter in pengar hos transportföretaget, helst efter att säljaren lämnat in hojen, transportföretaget betalar ut till säljaren när du tagit emot hojen.

/ Tommi

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

HkanB

New member
Om du nu är säker på att du vågar köpa en hoj osedd. Se då till att transportföretaget hanterar pengarna. Du sätter in pengar hos transportföretaget, helst efter att säljaren lämnat in hojen, transportföretaget betalar ut till säljaren när du tagit emot hojen.

/ Tommi

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Kanske funkis i princip men vilken transport/speditionsfirma vill leka bank med andras pengar?
Men en potentiell affärside? Det finns ju liknande arrangemang för "vanliga" saker...bl.a väl blocket, payson m.fl.
 
Last edited:

Tommi

New member
Jag har aldrig sålt något så dyrt som en MC på distans. För mindre, billigare varor har jag använt Bussgods som har/hade en tjänst där de hanterar pengarna.

/ Tommi

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

Alexander76

Member
Jag skulle inte köpa en hoj så långt bort över huvud taget så länge jag inte bodde verkligen isolerat, och då skulle jag som andra sagt här ta en weekendare ner/upp och kolla. Om du inte kan kolla på den först så köp den inte alls skulle jag säga, det kommer förmodligen andra tillfällen.
 
Top