Köpa första lätt mc

Jackman

New member
Tja, jag är 17 år och ska köpa lätt mc helst innan sommaren är slut. Jag har 25000 och undrar hur långt det räcker med körlektioner, att ta själva kortet, köpa mc och skydd osv. Jag har bara kört moppe innan så tror ni man skulle kunna ta alla lektioner och köra upp under 3 veckor på sommarlovet? Dvs hur svårt är det? Isf tips på bra körskolor för lätt mc i sthlm och vad kan man köpa för mc för pengarna som blir över efter körlektioner? Jag kan såklart köpa begagnat

Tack för alla svar å tips// Jack

Maria Nordqvist

Super Moderator
Fasta kostnader för MC-kortet är minst 6500 kronor (provavgifter, risk 1 och risk 2). Tillkommer hyra MC om du bokar genom trafikskola, cirka 2500 kronor. Varje lektion i trafikskola kostar 15-20 kr/minut. Köp en begagnad MC och övningskör mycket parallellt med utbildning i trafikskola för att hålla nere kostnaderna. Kom på någon av SMC:s knix-kurser och träna kurvteknik. Det är bra och kostnadseffektiv träning!
Du och din handledare behöver inte gå handledarutbildning. Klarar du allt (teori, övningskörning privat och i skola, risk 1, risk 2, körprov) under tre sommarveckor är du fenomenal.
25000 är inte mycket om du ska fixa allt (kläder, hjälm, skydd, MC, körkort) men det räcker en bit. Köp begagnade kläder - men ny hjälm.
https://www.svmc.se/smc_filer/SMC centralt/Infomaterial/2019/Infoblad_korkort_2019.pdf

F800ST

Member
Kläder 10,000kr om du köper billigt nytt, körkortet säg 10,000kr.

Jag tog 3 körlektioner på körskola förutom alla fasta avgifter och kurser, betalade 11450kr för mitt mc kort. Det enda jag hade kunnat påverka priset hade varit att skippa de där 3 körlektionerna som kostade totalt 2700kr, 8750kr var alltså fasta avgifter och kurser.

Sen la jag 10,000kr på utrustning, 37,000kr på en Bmw f800st. Så min uppstart på tung mc kostade 58450kr.

med din budget skulle jag säga 10,000kr på kortet om du klarar allt första försöket.
Utrustning 6-7000kr med allt utom hjälm beggat. Hjälm köper man ny, beggade vet man aldrig vad de varit med om och den ska skydda det viktigaste du har.
Resten har du kvar till hoj.

Detta förutsatt du har tur och hittar bra saker billigt och även klarar kortet utan problem. Mer realistisk så skulle jag säga att du bör öka din budget med 15000kr iaf och inte stressa.

Riktigt billiga hojar brukar bli dyra då de kanske kräver mer jobb att hålla rullande. Precis som med bilar.