Köpa billig andrahoj!

kkj

New member
Man kan få tag på anmärkningsvärt billiga halvgamla hojar idag. Det är frestande att skaffa sig en billig andra-hoj.
Men ens köp får inte vara för billigt, då blir relationen mellan ett inköp av en reservdel i för hållande till inköpspriser skevt.
Så min undran är: Finns det modeller som man ska se upp med. Om de har en trist svaghet eller om reservdelar är onormalt dyra eller inte finns alls?
Man borde gör en lista.

gundj

New member
Vad för typ av hoj har du tänkt dig?
Är ju lättare att komma med tips eller varningar om man vet vad du vill ha för typ.
Offroad, touringjärn, räser, kalleankachopper eller något helt annat.
Och vad får den kosta? Jag har en benägenhet att samla på mig hojar som kostar småpengar, men som är trevliga eller praktiska.

Q_Ball_Racing

New member
vart hittar ni alla billiga hojar???.
kollar blocket nästan dagligen, men jag tycker priserna på mc är åt helvete.
folk begär hur mycket som helst för lik....

typ 8-10000 för en ca 30 år gammal obesiktiad hoj som ej går helt ok i motor.....

gundj

New member
Blocket eller bekantas bekanta.
För 8-10KKr får man en riktigt fin hoj om man har lite tur.
En avställd med tveksam funktion hos fasters granne för avhämtning är roligare.
En kollegas bror fick en CX500Turbo nyligen.
Sedan är väl "Billigt" relativt. En Ducati MHR för 75KKr är ju extremt billigt t ex.

kkj

New member
Med billigt menar jag 6000 - 18 000. Två-cyl. 400 c.c. verkar ligga mycket lågt. Såg en intressant Honda CB-1 (cb400F). Inte den snabbaste, men en intressant raritet.
Gissar att där finns ett problem. Det har kommit så många modeller från japanska tillverkare att det kan väl ändå inte finns delar till alla??

gundj

New member
Generellt så tycker jag att äldre Yamaha är mest prisvärda när det gäller japsar.
En 750 trepip får man för småpengar och det är en mycket trevlig gammal hoj. Likaså äldre Yamaha 500 twin.
Honda är oftare omotiverat dyra. Honda NTV är en trevlig liten maskin som går att hitta på Blocket, den har mycket gemensamt med andra HOnda-modeller och det gör reservdelsförsörjningen rätt OK.
Här finns mycket delar http://www.cmsnl.com/ visserligen dyrt ibland, men det finns.