Köpa belånad hoj

Moglin

New member
Går i hojköpartankar, och har hittat ett intressant objekt. Problemet är att hojen är belånad och säljaren vill lösa lånet i samband med köpet (Alltså med pengarna han får vid försäljningen).
Jag är dock lite osäker på hur detta ska genomföras rent praktiskt. Att ge honom pengar så att han kan lösa lånet efter köpet känns som ett uppenbart "hur kunde jag vara så korkad"-tillfälle. Är det någon som har köpt en belånad hoj (borde ju inte vara ett helt ovanligt fenomen) och hur löste ni det?

-ah

New member
Det låter som att köpa hus; dom är ju sällan inlösta... :D
Om säljarens bank saknar kontor spelar ingen roll, om köpet görs upp som föreslagits.
Det viktiga är att du får kvittens på att ett lån har lösts in.
Lika viktigt är att kolla om det inte finns fler skulder på hojen som kan följa med på köpet.

Moglin

New member
Bank låter ju som en bra idé.

Det låter som att köpa hus; dom är ju sällan inlösta... :D
Om säljarens bank saknar kontor spelar ingen roll, om köpet görs upp som föreslagits.
Det viktiga är att du får kvittens på att ett lån har lösts in.
Lika viktigt är att kolla om det inte finns fler skulder på hojen som kan följa med på köpet.

Bör man göra någon mer kontroll än i fordonsregistret? Kan det finnas lån som inte syns där?

-ah

New member
Bank låter ju som en bra idé.

Bör man göra någon mer kontroll än i fordonsregistret? Kan det finnas lån som inte syns där?

Näh. Säljaren har väl inte gjort inteckningar i hojen.:D

Det ska ju framgå av senaste registreringsbevis om säljaren har rätt att sälja, dvs om det finns kvarvarande skulder.
Förklaringen att den är betald räcker inte. Ett nytt regbevis kommer automatiskt när sista avbetalningen har gjorts.

Last edited:

SuperRetard

New member
Jag har en liten slant kvar på min hoj (men inte länge till :D)..

Skulle den säljas till nån som ser det som ett problem så är det väl bara att han får mitt senaste amorteringsbrev, betalar resterande belopp och ger mig mellanskillnaden direkt från köpeskillingen!

Nemas problemas!

enhjuling

New member
Jag har en liten slant kvar på min hoj (men inte länge till :D)..

Skulle den säljas till nån som ser det som ett problem så är det väl bara att han får mitt senaste amorteringsbrev, betalar resterande belopp och ger mig mellanskillnaden direkt från köpeskillingen!

Nemas problemas!

Och han betalar ju förstås inte din amortering så då blir du krävd på det ändå.....

SuperRetard

New member
Och han betalar ju förstås inte din amortering så då blir du krävd på det ändå.....

Internet är en rätt bra grej, kom för flera år sen ;)

Både lån-lösen och kontakttransaktion sker naturligtvis direkt på plats.

Skulle inte släppa iväg hoj eller båt mot ett löfte om att "skicka pengar sen" heller!

Kändes rätt självklart!

Moglin

New member

Som jag har förstått det så hänger lånet med motorcykeln, så om betalning uteblir så kommer banken och tar hojen. Annars hade det ju inte varit något att oroa sig för som köpare.

SuperRetard

New member
Som jag har förstått det så hänger lånet med motorcykeln, så om betalning uteblir så kommer banken och tar hojen. Annars hade det ju inte varit något att oroa sig för som köpare.

Fast så är det inte riktigt i verkligheten om jag fattat rätt. Säljs hojen så kommer en "slutfaktura".

Hojen står som säkerhet om man inte kan betala sina fakturor.

Reagerade lite på det här när förra hojen blev stulen. Stod fel reg.nr i amort.brevet länge pga att ÅF inte ringde dem och ändrade det! Hände ingenting så länge jag betalade. Dock var jag orolig för att jag skulle ha betalat på "fel" hoj, och sen fått en stor klumpsaumma retroaktivt för den nya.

Så vad som skulle hända om man säljer hojen med lån kvar VET jag inte, men jag har fattat som att myten med faran om att köpa belånad hoj är klart överdriven! Ring några finansbolag och fråga.