köp av mc hos handlare garanti eller inte

kneteson

New member
köpte en hoj av en handlare i sundsvall en 87 som dom inte lämnade garanti på...efter då jag hämtat den på släpvagn å provkört den sa att det fans inget bottendrag i den.. man vill ju att den ska fungera då den levereras.. dom sa att en försäljnings service va gjord på den...ska man då hitta flugor i luftburken + tändstiften satt löst ej dragna så de puffade vid dom..prov körde inte den för man ska väl kunna lita på en handlare + att 1 från verkstan sa att den går bra de hörde han på motorn då dom provstartade den i butiken.. jag fick 25 % på kostnaden av reperationen för att få den gå som den ska alltså på 4 cylindrar ( att den gick på 3 cylindrar va de en annan verkstad som sa )........................
då undrar jag är det garanti eller att den ska vara funktions duglig vid köp om inget annat står skrivet.....????????????????????????????????
 

Hellman

New member
När det står "ingen garanti" på en begagnathoj hos handlare börjar iaf jag bli misstänksam. Detta står ju pga någon anledning.

Sedan tycker ju jag att en MC ska vara funktionsduglig när den säljs av en firma som, förhoppningsvis, är mån om sitt rykte.

Hör med kommunens konsumentombudsman/kvinna. Finns en i varje stadshus nästan.
 
H

honda cbf 500

Guest
Normalt tror jag att tre månaders trafikgaranti ingår alternativt 100 mil har jag för mig: Så var det tror jag när jag köpte min begagnade hoj hos en handlare.

Batteriet lade av efter tre dagar. De hämtade hoj samt ordnande lånecykel och sattei ett nytt batteri i hojen.

// Amir
 

-ah

New member
En 22 år gammal hoj kan ju tänkas att ha haft ett par-tre ägare bakåt i tiden... Jag förstår mycket väl at handlaren inte vill lämna garanti på en så pass gammal motorcykel.
Däremot borde han (för det är väl en han?) gjort en normal service före försäljning.
Om inte cykeln är såld på kommision?
 

Grängesdanne

New member
Säljaren vill kanske inte ge garanti på en gammal cykel, men det spelar ingen roll, han kan inte köpa sig fri genom att skriva något om att "garanti inte finns" på kvittot.
Konsumentköplagen går före handlarens avtal OM inte handlarens garanti är bättre och/eller sträcker sig på en längre tid.
Vänd dig till konsumentvägledningen på din ort, eller den närmaste, dom ger dig tips om hur du ska gå vidare.
//Danne
 

P-O Noren

New member
Säljaren vill kanske inte ge garanti på en gammal cykel, men det spelar ingen roll, han kan inte köpa sig fri genom att skriva något om att "garanti inte finns" på kvittot.
Konsumentköplagen går före handlarens avtal OM inte handlarens garanti är bättre och/eller sträcker sig på en längre tid.
Vänd dig till konsumentvägledningen på din ort, eller den närmaste, dom ger dig tips om hur du ska gå vidare.
//Danne
Japp helt rätt!
Skall man ta detta ett steg längre är det faktiskt olagligt att försöka avtala bort en tvingande lag, bara påståendet om att det inte finns garanti är troligen olagligt.

Detta brukar det flesta hästhandlare lösa genom att inte ens ta hojen i registrering, utan hojen står på förra privatpersonen. Men kolla om hojen var registrerad på firman eller någon privatperson före dig.

Dock gäller den lagstadgade garantin bara rent trafikfarliga fel har jag för mig.
 

kneteson

New member
köpte en hoj av en handlare i sundsvall en 87 som dom inte lämnade garanti på...efter då jag hämtat den på släpvagn å provkört den sa att det fans inget bottendrag i den.. man vill ju att den ska fungera då den levereras.. dom sa att en försäljnings service va gjord på den...ska man då hitta flugor i luftburken + tändstiften satt löst ej dragna så de puffade vid dom..prov körde inte den för man ska väl kunna lita på en handlare + att 1 från verkstan sa att den går bra de hörde han på motorn då dom provstartade den i butiken.. jag fick 25 % på kostnaden av reperationen för att få den gå som den ska alltså på 4 cylindrar ( att den gick på 3 cylindrar va de en annan verkstad som sa )........................
då undrar jag är det garanti eller att den ska vara funktions duglig vid köp om inget annat står skrivet.....????????????????????????????????


Det va på Northbike Sweden AB sundsvall jag köpte den.. dom är verkligen seriösa mot oss som köper beganade hojar med några år på nacken.
 

tersan

New member
Japp helt rätt!
Skall man ta detta ett steg längre är det faktiskt olagligt att försöka avtala bort en tvingande lag, bara påståendet om att det inte finns garanti är troligen olagligt.

Detta brukar det flesta hästhandlare lösa genom att inte ens ta hojen i registrering, utan hojen står på förra privatpersonen. Men kolla om hojen var registrerad på firman eller någon privatperson före dig.

Dock gäller den lagstadgade garantin bara rent trafikfarliga fel har jag för mig.

Lite begreppsförvirring här tror jag... det finns ingen lagstadgad garanti. Däremot har en näringsidkare ett ansvar vid handel med privatpersoner, i det här fallet i enlighet med konsumentköplagen. Att en del väljer att sälja på kommission (och/eller låta hojen stå kvar på en privat ägare) fritar de inte från ansvar. Vanligt missförstånd både hos handlare och köpare...

Garanti är helt frivilligt, och ger ett mer långtgående skydd än vad lagen stadgar.

Tipset till trådskaparen är att reklamera hojen med hänvisning till konsumentköplagen. Trilskas firman är det bara att gå vidare till konsumentombudsmannen.
 
Top