Köp av lätt MC

Saleen

New member
Hej,
Jag fyller snart 16 år och då är det dags att skaffa A1 körkort och en lätt MC tänkte jag :). Det finns dock vissa saker som jag behöver få klart för mig innan dess.

1, Vilka märken rekommenderar ni och vilka ska man hålla sig borta ifrån?
2, Vad kommer det på ett ungefär kosta att ta ett A1 körkort?
3, Är det en bra idé att köpa MC:n innan jag tar kortet? så man kan träna inför uppkörningen. Som ni kanske förstår menar jag att jag tänkte träna på nåt industriområde(eller liknande)där det inte är nån trafik.
4, Om det är nåt annat viktigt som jag borde veta om så får ni gärna skriva det :p

Ballhead

New member
Hej,
Jag fyller snart 16 år och då är det dags att skaffa A1 körkort och en lätt MC tänkte jag :). Det finns dock vissa saker som jag behöver få klart för mig innan dess.

1, Vilka märken rekommenderar ni och vilka ska man hålla sig borta ifrån?
2, Vad kommer det på ett ungefär kosta att ta ett A1 körkort?
3, Är det en bra idé att köpa MC:n innan jag tar kortet? så man kan träna inför uppkörningen. Som ni kanske förstår menar jag att jag tänkte träna på nåt industriområde(eller liknande)där det inte är nån trafik.
4, Om det är nåt annat viktigt som jag borde veta om så får ni gärna skriva det :p

Skall du övningsköra med en handledare, så är en förutsättning att du har en mc.
Valet av motorcykel beror på vad du gillar för typ av mc.
Min son är ganska lång, och vi är mitt i en affär med en Honda Varadero. Dom flesta offroad hojjar är lätt körda.
Jag skulle inte själv köpa något märke från Kina. Då jag inte litar helt på kvalitén där ifrån ännu.
Priset för körkortet är olika för alla tror jag. Alla grundavgifter är det samma, sedan hänger det på erfarenhet (moped,cross t.ex).
Ett tips är att skaffa en mc, och handledare. Men även boka in körlektioner på en trafikskola, så man kan få lite proffsionell hjälp.

Det är mina egna råd till dig
//Ballhead

GuzziKungen

New member
Några svar till dig nykomne motorcyklist.

1. köp ett kändare märke som är lätt att sälja då du växer ur den.
Vill du kunna köra ekonomiskt så skaffar du en 4-taktare.

2. Hur långt är ett snöre :confused:
Allt hänger på din fallenhet för hojkörning och inlärningsförmåga.
I dagsläget så går det inte att komma under 2000kr med samtliga avgifter
till vägverket och körkortshanteringen.
Mitt tipps är att det landar mellan 5-10000kr :eek:

3. Ja ,jag tycker att det är en bra ide om du har hjälp av någon som
kan ge dig tipps och handledning, samt att du kan öva på det du får lära dig på trafikskolan.
MEN DET ÄR EN DÅLIG IDE OM DU INTE KAN HÅLLA DIG TILL DOM AVSTÄNGDA OMRÅDENA :mad:

4. Träna mycket på uppmärksamhet och håll upp blicken långt framför dig så
skyndar du på balansövningarna.

5. Lycka till :D

Ha dé

Saleen

New member
Skall du övningsköra med en handledare, så är en förutsättning att du har en mc.
Valet av motorcykel beror på vad du gillar för typ av mc.
Min son är ganska lång, och vi är mitt i en affär med en Honda Varadero. Dom flesta offroad hojjar är lätt körda.
Jag skulle inte själv köpa något märke från Kina. Då jag inte litar helt på kvalitén där ifrån ännu.
Priset för körkortet är olika för alla tror jag. Alla grundavgifter är det samma, sedan hänger det på erfarenhet (moped,cross t.ex).
Ett tips är att skaffa en mc, och handledare. Men även boka in körlektioner på en trafikskola, så man kan få lite proffsionell hjälp.

Det är mina egna råd till dig
//Ballhead

Tack för råden, om min mamma har MC kort, skulle hon då få vara min handledare?
Jag har kollar på lite olika modeller och jag blev lite sugen på antingen en GasGas SM125 eller en Aprilia RS125. Men eftersom du sa att offroad modeller är mer lättkörda så lutar det åt SM125, jag kommer köpa begagnat för jag ser ingen fördel i att köpa en ny för 50 000 om jag ska sälja den om 2 år eller så. Det enda är ju att man inte riktigt vet vad man får om man köper på Blocket till ex.
Ifall det är nån som har erfarenhet av nån av hojjarna så skriv gärna era åsikter.

Tack på förhand

Saleen

New member
GuzziKungen;23357 Hur långt är ett snöre :confused: Allt hänger på din fallenhet för hojkörning och inlärningsförmåga. I dagsläget så går det inte att komma under 2000kr med samtliga avgifter till vägverket och körkortshanteringen. Mitt tipps är att det landar mellan 5-10000kr :eek:[/QUOTE skrev:
10 000, det va ju lite saftigt, men jag antar att det beror på hur många körlektioner man tar?

Harrysson

New member
Tack för råden, om min mamma har MC kort, skulle hon då få vara min handledare?
Om du bara är 16 år utgår jag från att morsan inte fått MC-kortet "på köpet". Lagen kräver dock att man även har "god vana" att köra fordonet. Om/hur dom kollar det vet jag inte, men jag har för mig att det avhandlats i nån annan tråd. Om inte föreslår jag att ni båda tar en tur till trafikskolan. Att man kan köra bil innebär inte att man kan köra motorcykel. Lycka till och skräm nu inte livet ur morsan ;) . Tänk på att följebil får bara användas av trafikskolor. Morsan måste antingen åka bak på din hoj eller köra på en egen hoj.

Leif H..oj

New member
...nåt annat viktigt som jag borde veta om så får ni gärna skriva det.../quote]

http://www.bike.se/review/

Kolla länken till Bike så finns väldigt många 125:r testade och kommenterade av allehanda människor. Yamaha XT660R har jag som andrahoj och jag kan tänka mig att 125:an av den modellen ska kunna kännas lika enkel och kul att hantera. Finns både som offroad och super motard. Läs http://www.bike.se/review/view.php?id=1322 som är ganska sjysst skrivet. Kass används som uttryck... men även härlig trevlig hoj som man har full kontroll på. Jag tycker den är ganska snygg också, även billig att köpa! Den svarta med guldfälgar är väl inte så dum?

PS/ Att skaffa sig en duktig handledare som kan öva dig på olika säkerhetsmoment, t.ex. balans och bromsning, är ett bra sätt att förbereda sig på uppkörningen. Det finns ju flera här på forumet som söker hjälphandledare...och jag tror man kan ha upp till tre personer som godkända handledare. Var och en ska ansöka och betala avgiften...men du kanske lägger ut för avgiften för den som vill köra?

Saleen

New member
...nåt annat viktigt som jag borde veta om så får ni gärna skriva det.../quote]

http://www.bike.se/review/

Kolla länken till Bike så finns väldigt många 125:r testade och kommenterade av allehanda människor. Yamaha XT660R har jag som andrahoj och jag kan tänka mig att 125:an av den modellen ska kunna kännas lika enkel och kul att hantera. Finns både som offroad och super motard. Läs http://www.bike.se/review/view.php?id=1322 som är ganska sjysst skrivet. Kass används som uttryck... men även härlig trevlig hoj som man har full kontroll på. Jag tycker den är ganska snygg också, även billig att köpa! Den svarta med guldfälgar är väl inte så dum?

PS/ Att skaffa sig en duktig handledare som kan öva dig på olika säkerhetsmoment, t.ex. balans och bromsning, är ett bra sätt att förbereda sig på uppkörningen. Det finns ju flera här på forumet som söker hjälphandledare...och jag tror man kan ha upp till tre personer som godkända handledare. Var och en ska ansöka och betala avgiften...men du kanske lägger ut för avgiften för den som vill köra?

Tack för tipsen, jag följde länken och hittade en recension på hojen som jag har varit intresserad av GasGas SM 125, det visade sig att den inte va att föredra, visst den går visst väldigt fint som dom säger men det nämns också att den kräver mycket service. Det är inte så att jag har tummen mitt i handen men jag känner inte riktigt för att lägga ut en massa pengar på reservdelar.Då tar jag hellre en hoj med lite mindre kraft men som kräver mindre underhåll. Jag kollade även på Yamaha XT125. Med tanke på vad dom skrev där så verkar det inte så populär, bland annat verkar den lite för klen.

Sen såg jag MZ 125 SM som verkar riktigt trevlig och runt 20 000 begagnad. Men jag har aldrig hört talas om märket MZ förut, är det nåt att ha? Det var i alla fall ett tyskt märke och det bådar ju gott :p

Ju mer förslag desto bättre så fortsätt gärna att tipsa, för att göra det lite enklare kan jag säga att jag har snöat in lite på Super motard modellerna, så gärna en sån :)

A_C_E

Moderator
Övningsköra MC

Det är OK att din mamma är handledare.
men hon måste köra egen MC
- ja det är helt OK oxo om hon sitter på bönpallen :)

när du/ni söker handledartillstånd osv.
sök för allt på en gång A1 Abegr A och B
så gå en kurs med mamma och sök alla tillstånden.
så håller du nera avgifterna....

det är bra om ni börjar med att ta en/två lektion på skola
ex lågfarts och högfarts del samt en första lektion i stadstrafik.

A_C_E

GuzziKungen

New member

Jag tycker att det låter som för mycket pengar :(
Vi köpte en derbi 125 motard -04 som gått 300mil till
min mellangrabb för 22000kr och derbi är ett kändare märke.

Och som svar på hur lång en tråd är :rolleyes:
Antal lektioner är den stora stötestenen,som i sin tur hänger ju på hur lätt
du har för att lära och antal timmar du kan träna privat på sidan av.
Ha dé

Saleen

New member
Jag tycker att det låter som för mycket pengar :(
Vi köpte en derbi 125 motard -04 som gått 300mil till
min mellangrabb för 22000kr och derbi är ett kändare märke.

Och som svar på hur lång en tråd är :rolleyes:
Antal lektioner är den stora stötestenen,som i sin tur hänger ju på hur lätt
du har för att lära och antal timmar du kan träna privat på sidan av.
Ha dé

Kollade lite på den modellen och den verkar bra. KTM är ju ett bra märke men dom är väl lite dyrare än de flesta andra? samma sak gäller väl husqvarna? Av det jag har läst verkar det som KTM och Husqvarna har de bästa motorerna.

GuzziKungen

New member
Kollade lite på den modellen och den verkar bra. KTM är ju ett bra märke men dom är väl lite dyrare än de flesta andra? samma sak gäller väl husqvarna? Av det jag har läst verkar det som KTM och Husqvarna har de bästa motorerna.

Mig veterligen så har varken KTM eller Husqvarna någon 125:a som
är landsvägsreggad och inte levererar mer än 11kw.
Sådana cyklar brukar vara endurocyklar.
Ha dé

Ballhead

New member
Nu står det inte vart du bor. Men bor du i närheten av Uppsala, kan du få tips hjälp av mig på plats. Brukar vara handledare åt 2-3 st per år.
Val av hoj är svårt, då man skall ha den så kort tid. Om jag var du skulle jag köpa en begagnad XT eller XL som första hoj. och sedan sikta in mig på motard med mellanklass kortet.

Janne

C.Andersson

New member
Tjena!

Du verkar ju veta lite vad du är ute efter, men råd bara: Lägg inte alla pengarna bara på hojen. Spara gärna lite till en bra utrustning med om du nu inte redan har det.

Det enda jag vet om motarder och enduro är väl att dem är helt underbara att köra manöverprov med. Dem vänder på en 5 krona ;)
Jag körde själv upp med en Honda XR och det var inga problem.

Lycka till med kortet! :)

Saleen

New member
Tack för all hjälp, jag fyller först den 30 december så får vänta ett tag till. Men jag har fått svar på det som jag va osäker på, men det kommer nog mer frågar när det börjar närma sig köpet :)

Rubbe

New member
Mitt kort gick på ca 14.000, men då körde jag enbart på trafikskolan. Hade dock haft bil-kk i 17 år innan så trafikvanan hade jag redan vilket ju är en stor fördel.